Kronängs IF – Vinninga AIF: ”Världens viktigaste oviktiga sak”
2022-03-06 17:38

Sveriges ledande fotbollsskribent Erik Niva refererar återkommande till fotbollen som ”världens viktigaste oviktiga sak”.

En futtig DM-match mellan Kronäng och Vinninga i början av mars, vad spelar den egentligen för roll med tanke på det allvarsamma läget i Europa?

I det stora hela såklart ingenting.

Många i vårt avlånga land känner säkert oro och har liksom undertecknad säkerligen arbetskollegor, släkt eller vänner som fortfarande befinner sig i Ukraina.

En mörk och grym verklighet som är svår att ta in.

Ett strålande vackert Kronäng Arena med snövallar runtomkring planen och en värmande sol i ryggen förändrar givetvis ingenting av det.

Men den här typen av försäsongsmatcher, den här tiden på året, är ändå fortsatt alla fotbollsälskares säkraste vårtecken, som får oss att se fram emot en ny fotbollssäsong.

Så här tidigt på året finns det ingenting som kan vara kört, över eller förbi.

I stället fylls vi av förhoppningar och förväntningar inför det som komma skall.

DM-matchen mellan Kronäng och Vinninga var därmed - trots att den var oviktig - ändå viktig då den fick oss att tänka på något annat under ett par timmar och insatsen från hemmalaget bådade dessutom gott inför fortsättningen.

Första halvlek

När Kronängs ”första-speaker” (och säkert också enda speaker) Robban ”Tillslagskungen” Andersson hade lyckats fiska fram hörnflaggorna ur förrådet och med hjälp av en sked lyckats få bort granulatet ur hålen för att kunna fästa dem, fanns allt på plats för att domaren skulle kunna blåsa i gång matchen.

Kronäng fick en tuff start i och med underläge 0-1 redan efter dryga fem minuters spel.

Hemmalagets svar dröjde dock inte mer än ett par minuter när returen från en frispark i ribban av lagkapten Besart Zeqiri dök upp framför fötterna på Oskar ”Ogge” Pettersson, som satte dit 1-1.

Felix Ahlström snappade sedan upp en slarvig tillbakapassning från bortalaget, utmanade sin försvarare med framgång och avslutade med ett klassiskt ”Fredrik-Ljungberg-avslut” förbi målvakten fram till 2-1 med kvarten spelad.

”Fredrik Ljungberg-avslut” = en träff som är oren på ett positivt sätt då den ställer målvakten rejält och därefter lugnt, tryggt och säkert kan rulla in i mål (för alla er som är för unga för att hänga med på den referensen).

Besart Zeqiri placerade sedan in 3-1 i sitt (förmodade) favorithörn till vänster, vilket också var ställningen i halvtid.

Andra halvlek

Kronäng hade fortsatt tag om taktpinnen under inledningen av den andra halvleken.

I den 61:a matchminuten hittade David Stolt fram med en vältajmad djupledsboll till Felix Ahlström, som fälldes i straffområdet och domaren pekade på straffpunkten.

Besart Zeqiri gjorde inget misstag från elva meter fram till 4-1 och matchen kändes stängd.

Men för att vara på säkra sidan fyllde Kronäng på protokollet med ytterligare två mål.

Matchens anfall uppenbarade sig med omkring 25 minuter kvar att spela när mittfältsdynamon Edvin Sundström skickade ut en utmärkt krossboll ut mot högerkanten dit Hannes Andersson hade fyllt på från sin högerbacksposition. Sistnämnde hittade sedan, med ett distinkt inlägg, in till Felix Ahlström som enkelt kunde raka in 5-1.

17-årige David Stolt fick sedan måldebutera i seniorsammanhang med ett välplacerat avslut från vänster i det långa hörnet (”RB bortre”, som man väl fortfarande säger i Xbox- och FIFA-sammanhang?) och fastställde samtidigt slutresultatet till 6-1.

Efter en något svajig och osäker inledning, kopplade Kronäng ett kraftigt grepp om den här matchen.

Ett grepp som hemmalaget sedan vägrade att släppa - inte ens lite grann.

Det var inte så att defensiven satt till hundra procent i alla lägen, vilket vore orimligt att förvänta sig av ett, i många delar, nykomponerat lag.

Men det fanns en arbetsmoral, kampvilja och aggressivitet i närkampsspelet hos samtliga spelare över hela planen – oavsett 0-1 eller 4-1 på resultattavlan.

En kompromisslös inställning och attityd som vid vunna dueller flertalet gånger fick tränare Sanel Duzel att utbrista i sitt patenterade ”Bravo!”.

Ett lag som arbetar stenhårt tillsammans är alltid en stabil grund att stå på och utöver det fick vi ju dessutom en hel del godis framåt.

De snabba spelvändningarna med hjälp av krossbollar var den metodik som fungerade bäst vad gällde att öppna upp ytor att anfalla på – som vid det delikata 5-1-målet exempelvis.

Det finns såklart mycket att förbättra även vad gäller offensiven, men oavsett hur man vänder och vrider på det är sex gjorda mål framåt alltid sex gjorda mål framåt.

Vi noterar även att den kvicke 16-årige anfallaren Felix Hultman fick A-lagsdebutera och sånär höll på att göra mål vid sin första bollberöring. Alltid lika roligt när unga spelare, som har spelat i Kronäng sedan de var sex år, får chansen i A-laget.

Sammanfattningsvis stod Kronäng, i säsongens första tävlingsmatch, för en insats som skapade en njutbar positivism och som får oss att se fram emot fortsättningen – som både känns oviktig och viktig på en och samma gång.

Startelva

Simon Alexander Andersson

Hannes Andersson – Andreas Hjalmarsson – Sami Helisten – Simon Axelsson Willman

Arvid Elmgren Kopp – Besart Zeqiri (c) – Edvin Sundström – David Stolt

Oskar Pettersson – Felix Ahlström

Ersättare

José Vasquez Rodriguez, Piero Ricardo Vargas Chumpitaz, Felix Hultman.