Lerums IS – Kronängs IF: Vad skulle Glenn Strömberg ha sagt?
2018-05-05 17:47

När vi var på plats utanför Rydbergsskolan i Lerum hade vi problem att lokalisera fotbollsplanen. I det läget är det väl fullt naturligt att ställa sig frågan vart de ”förbi-cyklande United-suppportrarna” är när man behöver dem som allra mest?

Vi hade ingen anledning att oroa oss för just då kom det en ”förbi-cyklande United-supporter" på omkring tio bast som lotsade oss till spelplanen där matchen skulle spelas denna tidiga och ljuvliga lördagsmorgon.

Hemmalaget Lerum anföll direkt och etablerade ett kraftigt tryck mot Kronäng, som hade svårt att flytta upp laget och mestadels fick ägna sig åt försvarsspel.

Efter att ha klarat av den första anstormningen med ett flertal halvchanser från Lerums sida, kunde Kronäng arbeta sig i in i det och skapa matchens två bästa målchanser så långt.

Först tog sig Thure ”den lurige” Sigge, på sitt patenterade och svårlästa sätt, förbi försvararen och skapade det öppna läget för Hannes ”Tillslagsprinsen” Andersson, som oturligt nog inte fick någon ordentlig träff på bollen i det läget.

Marwin Skoglund slog sedan en vältajmad, smart och effektiv genomskärare från vänster över till Hannes ”Tillslagsprinsen” Anndersson som kom löpande in centralt från höger och därigenom skaffade sig ett friläge. Men dessvärre för Kronängs del kom målvakten ut och klarade med en fin benparad.

Kronäng började, enligt matchplanen, hitta ut med fler bollar längs kanterna för att komma till inläggssituationer. Problemet var att för få spelare fyllde på i boxen för att det skulle hetta till framför motståndarnas mål och strax före halvtidsvilan kunde hemmalaget istället ta ledningen.

I halvtid pratade vi om att släppa bollen lite enklare till varandra och fylla på med mer folk framåt och den andra halvleken var inte många minuter gammal när vi fick se matchens anfall.

Anfallet startade nere i egen backlinje varifrån Kronäng med få tillslag och bra rörelse spelade sig via mittfältet, ut till vänsterkanten och slutligen in centralt igen till Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, som fyllde på med en offensiv löpning i straffområdet, men som fick bollen lite för nära sig för att kunna få iväg avslutet med tillräcklig fart för att oroa målvakten.

Istället kunde hemmalaget utöka ledningen i samband med att bollen studsade deras väg efter en frispark utifrån. Tufft för Kronäng som därefter hamnade i en period där orken började tryta.

Kronäng ryckte upp sig något på slutet och skapade ett par halvlägen, men saknade fortsatt ackuratessen sista tredjedelen, vilket var signifikativt för den här insatsen.

Frånsett inledningen när Lerum hade ett kraftigt spelövertag var känslan att Kronäng hade relativt bra koll på matchen. Försvarsmässigt tog alla jobbet och gjorde det svårt för motståndarna att komma till de där riktigt klara målchanserna.

Problemet för Kronängs del var för långa avstånd mellan lagdelarna. När vi väl kom till inläggslägena var det oftast inte mer än två spelare som hade fyllt på i boxen, vilket såklart gör det betydligt svårare att hitta fram till ett mål. Att laget blev för långt innebar även svårigheter att vinna tillbaka bollen efter bolltapp, då Lerum hade stora ytor att spela på.

Kronäng hade minst lika många klara lägen om inte fler, så det som framförallt skiljde lagen åt denna soliga förmiddagen, i en annars jämn fotbollsmatch, var effektiviteten framför mål.

…"Glenn Strömberg-snack, va"

Efter att ha följt Viasats fotbollssändningar under lång tid är jag ganska säker på hur det hade låtit om den omåttligt populära fotbollsexperten Glenn Strömberg hade fått säga sitt om den här matchen. Förmodligen något i stil med:

”Ja, alltså jag tycker att Kronäng gjorde mycket bra saker idag, va."

”När Kronäng väl lyckades hitta ut med bollen på kanterna kunde man flytta upp laget och ta sig in i matchen, va. Så den typen av bollar borde man helt klart använda sig av oftare, va”.

”Sen är det ju så att de allra flesta målen i dagens fotboll görs inne i boxen, va."

"Just därför det är så viktigt att fylla på så att man åtminstone är minst fyra spelare på plats därinne när crossen väl kommer, va”.

”Annars såg man ju i början av andra halvlek, vilken fin fotboll de här killarna kan spela när de släpper bollen till varandra på få tillslag och det är fler spelare som fyller på med löpningar framåt, va."

"Så den typen av spel borde man alltså helt klart ägna sig åt oftare, va”.

…”Krav på tillvaron-citat”

”Ja, men det finns inga straffpunkter utritade på B-plan”

Alexander Mohammadian när vi kom körandes mot ett soligt Kronäng Arena och undertecknad utbrast: ”Vilken fantastiskt vacker hemmaplan ni har killar”.

…Onödiga kunskap?

Under uppvärmningen fick vi veta att kongräsplanen var en av två i hela Sverige som innehöll kokosfibrer.

”Jaha, intresseflaggan är hissad” tänkte undertecknad men killarna blev ju såklart nyfikna.

Mest nyfiken av alla var kanske Casper ”Piqué” Swahn som undrade om det möjligtvis var något som gick att äta?

Har faktiskt ingen aning Casper, men om jag är hungrig stannar jag nog hellre till och tar två kokta med mos på ”Ove’s gatukök” i Sävedalen. Något säger mig att det är mer lättsmält.

Tack killar, Robban och tillresta supportrar för en trevlig fotbollsförmidag i Lerum!