Kronängs IF – Fristad/Sparsör/Borgstena: Ketchupeffekt och ungdomlig entusiasm
2017-08-28 21:32

Vi är många som har sett det förut. Fotbollsmatcher där ett lag pressar på och pressar på och skapar chans på chans. Men väl framför mål är det som förgjort. Som en förbannelse. Som att någon högre makt sitter där uppe på ett moln med iskall lemonad och skrattar åt oss när vi gör allt vi kan utan att lyckas. Samma bollusling, som andra dagar mer eller mindre bara kan studsa in av en ren tillfällighet, vill plötsligt bara inte gå in mellan stolparna.

Som sagt, vi har sett det förut. Men har vi någonsin sett det i en såhär stor skala tidigare? Nej, jag tror inte det. Desto bättre då att Kronäng till slut fick sin välförtjänta utdelning i en märklig fotbollsmatch med två halvlekar som var identiska - och direkt motsatta på samma gång.

Kronäng satte i högsta växeln från start och kunde via ett flertal rena frilägen mer eller mindre ha avgjort matchen redan där. Halvleken fortsatte på samma sätt med ett hemmalag som relativt obehindrat tilläts lyfta in bollar på stora fria ytor bakom en högt stående motståndarbacklinje och det ena friläget var renare än det andra. Dessvärre för Kronängs del var ett återkommande tema också att frilägena gång på gång gick relativt rakt på målvakten som dessutom gjorde ett par riktigt vassa räddningar. Det ska även tilläggas att FSB hade två jättelägen att ta ledningen i matchen, men då visade David ”Piggelin” Nylén i hemmamålet också prov på snabba reaktioner.

I halvtid pratade vi om att det inte fanns så mycket att förändra mer än att stätta dit bollen i nät och när första målet kom tidigt i den andra halvleken lossnade det rejält. Matchbilden var en kopia av den från den första halvleken – med den väsentliga skillnaden att bollen nu gick i mål. På det stora hela var det en ny stark insats från Kronängs sida där bredden i spelet gav killarna tid med bollen. Visst hade vi kanske önskat oss lite mer tålamod och spelvändningar, men med tanke på ytorna som fanns bakom motståndarnas backlinje var det ofrånkomligt att fokusera på djupledsspelet den här kvällen.

Det som var mest imponerande med den här insatsen var hur killarna, trots provocerande många missade öppna lägen, bara fortsatte att tugga på med samma härliga energi matchen igenom och därigenom till slut också fick en minst sagt välförtjänt utdelning.

Extra glädjande var också att 05-spelarna Marwin Skoglund och Thure ”den lurige” Sigge tog för sig rejält och stod för imponerande och matchavgörande insatser.

Målskyttar för Kronäng

Marwin Skoglund 2

Thure ”den lurige” Sigge 1

Adnan ”GarBale” Mohammad 2

Read Alhsri 2

…Öppnare

Marwin Skoglund som dök upp vid den bortre stolpen, på ett inlägg från Thure ”den lurige” Sigge, och, med ett välplacerat avslut i bortre, spräckte nollan med målet vi alla hade väntat på. Matchens första målskytt gjorde dessutom ett likadant mål till senare i matchen. Härligt Marwin!

…Han är hal som en ål

Thure ”den lurige” Sigge som jobbade stenhårt, vann tillbaka många bollar och lyckades lirka sig ur den ena knepiga situationen efter den andra med bollen under kontroll. Ett mål och en framspelning dessutom. Ruskigt kul att se Thure!

…Tack för påminnelsen!

”Killar, det står 0-0”.  Isak ”the magic left foot" Sångberg i halvtid.

Jovars, även om ingen kunde förstå sig på hur det gick till, var det väl precis vad alla var fullt medvetna om? Men tack så mycket för att du var där och påminde oss ändå Isak!

…Skam den som ger sig

Adnan ”GarBale” Mohammad som aldrig gav sig trots många missade lägen i första halvlek och till slut fick sätta dit två välförtjänta baljor och utöver det svarade för en vacker framspelning. Underbart att se hur du bara fortsatte att köra på Adnan! Starkt jobbat och bra psyke!

…”Bagarn” vs ”Pappa Swahn”

Vem var egentligen mest frustrerad den här kvällen?

Fredrik Swahn efter alla missade målchanser i första halvlek (då han såg ut att vilja gå ut på planen och gräva ett hål i mittcirkeln som terapi)?

Eller Simon ”Bagarn” Lindén när domaren inte godkände hans mål?

Mycket svårt att avgöra, så vi får nog låta det bli oavgjort i den duellen. Hur som helst är det att alltid lika härligt när fotbollen engagerar och skapar känslor. Det visar ju att den betyder något.