Kronängs IF – Ulricehamns IFK: ”Tillsammans är vi starka”
2017-05-18 22:41

Glädje är en underbar känsla som blir starkare och mer värd om man får möjlighet att dela den med andra. Om man vill uppleva en genuin och äkta fotbollsglädje ska man ta sig ner till Kronäng Arena när P03/04 spelar fotboll. Det är inte alltid det blir succé - men det blir alltid något. Den här gången ytterligare en trevlig fotbollskväll tillsammans.

Kronäng fick bästa tänkbara start när Arvid Elmgren Kopp hittade fram med bollen till Casper ”Piqué” Swahn som, efter ett litet ensamföretag med läckra dragningar, var igenom försvaret och satte dit ledningsmålet efter bara några minuter. Det dröjde inte länge innan Rami Alhazouri först hade hunnit göra ett mål och därefter spelat fram Oskar Omar till nästa, vilket innebar att Kronäng hade skaffat sig en tidig och klar ledning.

En ledning som utökades ytterligare när David ”Piggelin” Nylén i målet, med en utspark, hittade fram till Arvid Elmgren Kopp som stod för en lysande prestation när han först kickade bollen över försvararen och därefter kyligt placerade in bollen i mål. Ett löjligt vackert fotbollsmål!

Under slutfasen av första halvlek slappnade Kronäng av något och bortalaget Ulricehamn tilläts därigenom få in ett reduceringsmål före halvtidsvilan. I halvtid pratade vi om att matchen inte på något sätt var avgjord och att det viktigaste i den andra halvleken var att fortsätta jobba stenhårt. Samtidigt som vi såklart ville fortsätta att spela en trevlig, variationsrik fotboll och gå framåt – och det kan man minst sagt säga att killarna gjorde.

Kronäng fortsatte att spela en fartfylld och sevärd fotboll med många spelare involverade i anfallen och det fortsatte att rassla i nätet. Första målskytt i andra halvlek var Hannes Andersson, med en klassisk tåfjutt, innan Rami Alhazouri satte dit sitt andra mål för dagen.

Nästa mål var en riktig delikatess när Hannes Andersson, med en läcker och väl dold yttersida, lurade iväg försvaret på shoppingtur i Knalleland och spelade fri Casper Swahn, som gjorde sitt andra mål för dagen genom att förvalta sin egen retur. Fotbollsgodis!

På passning från Marcus Carlsson kunde Simon Ehrman i slutet av matchen ta sig förbi en försvarare i straffområdet och säkert placera in sitt efterlängtade mål. Ulricehamn hann visserligen reducera en gång till, men Hannes Andersson fick avsluta det hela med sitt andra mål via ett välplacerat avslut efter en utmärkt framspelning i djupled från Arvid Elmgren Kopp.

Sammanfattningsvis var det en ren fröjd att se killarna spela fotboll den här kvällen – med betoning på spela fotboll. Farten i djupled fanns fortfarande där och är alltid viktig då målen som bekant står på kortsidorna. Men framförallt fick vi se variationen i form av ett tålamod i spelet som öppnade upp ytorna och många fina anfall där killarna släppte bollen i rätt lägen och till rätt adress. Kvalitén i passningsspelet imponerade och ledde dessutom fram till flertalet mål. Bortsett från en kortare period i slutet av första halvlek gav killarna heller aldrig avkall på det defensiva jobbet och kan därmed vara mer än nöjda med sina insatser.

Extra plus till Hannes Andersson som, förutom ett habilt defensivt jobb, löpte både mycket och smart samtidigt som han värderade varje situation på ett föredömligt sätt och allt som oftast fattade rätt beslut.

Förutom det som hände på planen var det lika glädjande att följa det som hände vid sidan av den. Där fanns ett mäktigt publikstöd från föräldrar, syskon och "spelarna på läkaren". Förutom att killarna turades om att agera kameramän kunde man höra många upplyftande och stärkande kommentarer. Det fanns en stor mängd energi och glädje inblandat i en härlig gemenskap som kändes urstark.

Minns ni före detta förbundskaptenen Erik Hamréns brandtal till de svenska fansen inför Tysklandsmatchen som senare blev ”Bragden i Berlin”? Vad sa han?

”-Tillsammans är vi starka. Tillsammans är vi jävligt starka”.

Faktum är att Hamrén blev rätt så hånad för det efteråt då det framstod som ett desperat rop på hjälp. Men visst hade han en poäng där den gode Erik?

…”La Manga-mål”

Arvid Elmgren Kopps läckra lyftning över försvararen för att sedan avsluta i mål, påminde om en viss Zlatan Ibrahimovics klassiska mål i La Manga 2001. Målet gjorde att Ajax bestämde sig för att värva supertalangen. Zlatan passerade dock en försvarare till med en klack innan han gjorde mål. Så där finns lite att jobba på Arvid - innan du kan flytta till Holland.

…Ketchupeffekt

Mot Brämhult gjorde Hannes Andersson, som nämnt tidigare, första målet på ett och ett halvt år. Nu har han gjort tre mål på bara ett par veckor.