Kronängs IF – Gånghester/Målsryd: En LYSANDE höstmatch!
2020-09-22 23:12

Domarbristen innebar att matchen mot Gånghester/Målsryd behövde flyttas till måndagskvällen.

Men vad gjorde väl det?

Höstmatcher en bit in i september – innan det har hunnit bli alltför kallt – i elljus - har definitivt något.

Visst har de väl det?

Särskilt när de sammanfattar vilka kliv ett fotbollslag har tagit under en säsong.

Det var ett uppvärmningsspel som bådade gott.

Spel på små ytor - på få tillslag - med mycket rörelse - och kloka lösningar.

Hur många gånger har spelet inte sett ut precis just så – för att när domaren blåser igång övergå till långa bolltransporter och hackigt spel?

Visst har det varit så emellanåt – men framförallt under våren.

Under höstsäsongen har det, positivt nog, varit alltmer sällsynt och den här kvällen lyckades Kronäng på nytt lösa matchsituationerna med ett enklare spelsätt.

Det kom bollar fram på djupet till snabbfotade Adnan ”GarBale” Mohammad och Felix ”Henke Larsson” Hultman.

Men det varierades också med att lugna ner – hålla i bollen och vända på spelet.

Många gånger tack vare utmärkt kommunikation från Armin ”Barcelonatysken” Kreutz.

Ledningsmålet kom dock till när Sami ”England” Jalali kastade ett inkast till Adnan ”GarBale” Mohammad som, utan bevakning, kunde vända upp och med ett skickligt tekniskt nummer prickskjuta in bollen i det långa hörnet.

Trots stort spelövertag och ett antal goda målmöjligheter, skulle det dröja tio minuter in i den andra halvleken innan ledningen utökades.

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist hittade fram med en av många utmärkta djupledsbollar till Felix ”Henke Larsson” Hultman som, tryckte sig förbi sina försvarare och, fri med målvakten, var säkerheten själv när han rullade in bollen i mål.

Gästerna Gånghester/Målsryd var på väg igenom ett par gånger. Men då fanns försvarsgeneralen Hugo ”Pirlo” Andersson där och vann varenda boll som letade sig in i straffområdet.

Kronäng hanterade även en stor mängd defensiva fasta situationer (i form av både frisparkar och hörnor) med en helt annan beslutsamhet än vad som var fallet mot Tranemoalliansen för ett par veckor sedan.

Magomed ”Mago” Zakriev fick stå för ett par vassa räddningar – men känslan var att Kronäng, genom fortsatt noggrannhet i försvarsjobbet, hade hyfsad koll på läget.

Med tio minuter kvar skickade så Gustav ”Överlappskungen” Isaksson fram en ny fin passning till Felix ”Henke Larsson” Hultman som snudd på kopierade sitt föregående avslut och gav Kronäng ett ännu större försprång.

Sen fick vi någonstans se den perfekta avslutningen när Armin ”Barcelonatysken” Kreutz fick kröna en jättefin insats på mittfältet med en magisk passning ut mot vänsterkanten där Felix ”Henke” Larsson Hultman (vem annars?) dök upp.

Felix löpte sig till ett nytt friläge. Men istället för att tänka på hattrick, spelade han mycket osjälviskt bollen i sidled mot den bortre stolpen där Sami ”England” Jalali dök upp, fastställde slutresultatet och satte punkt för en i många stycken strålande insats från Kronängs sida.

Om vi under den första halvleken fick se en uppfriskande variation i anfallsspelet från Kronängs sida – fick vi under den andra se en kompromisslös kampvilja och ett hypereffektivt omställningsspel.

Att vår mittfältsdynamo David ”Puyol” Stolt gick ut med stukad fot – men lyckades övertala Robban ”Tillslagskungen” Andersson att tejpa ihop honom för att han så gärna ville in och fortsätta spela – var talande för killarnas attityd till den här matchen.

Det är helt klart hårdare i virke i det här gänget nu jämfört med tidigare – de viker inte ner sig lika lätt i den fysiska kampen längre.

Fast Kronängs visade under stora delar av matchen även upp den viktigaste utvecklingen det här laget har stått för under säsongen.

Mindre bolltransport och vändningar i fel lägen – det vill säga bättre värderingar av situationerna.

Mognare värderingar som innebär färre bolltapp och ett bättre flyt i spelet.

Då är det rätt så trevligt att stå där och titta på fotboll en måndagskväll i slutet av september när elljuset lyser upp Kronäng Arena.

I Göteborg skulle man väl säkert välja att kalla det för en LYSANDE fotbollsmatch från Kronängs sida – men vi ska inte gå dit.

Grymt kul att se grabbar! Tack ska ni ha!