Blåkläder Cup: Hårt kämpande hjältar med en joker i rockärmen
2020-01-26 20:09

Om ni har följt handbolls-EM de senaste veckorna hade ni kanske hört hur experternas handbollsexpert Claes Hellgren har pratat om utveckling.

Om hur utveckling på sikt handlar om att hitta nya lösningar på gamla problem.

Att det är så idrotten går framåt.

När handbollsmålvakterna bakåt i tiden väl hade lärt sig att rädda kantavsluten mot det långa hörnet – började kantspelarna istället knorra bollen runt dem eller lobba den över dem.

På så vis behövde målvakterna även kunna behärska den typen av avslut och blev därmed ännu skickligare.

***

Övergången till Kronängs deltagande i årets upplaga av Blåkläder Cup är inte särskilt svår att göra.

Till Svenljunga åkte ett gäng (i vanlig ordning numera) morgontrötta tonårsgrabbar som skulle stå för så mycket mer än en gedigen laginsats.

De kom dit med ett framfusigt och mer vågat spel spelsätt än normalt.

Ett spelsätt som inget av de andra lagen använde sig av.

Ett spelsätt som inget av de andra lagen lyckades hitta något motmedel mot.

Jokerspelet (med ”England” i mål som extra utespelare) ställde stora frågor till motståndarna och fick samtidigt Kronängs anfallsspel att flyta betydligt bättre och vara mer avslappnat och metodiskt än vi tidigare har sett under inomhussäsongen.

***

Kronängs IF – Dalsjöfors GoIF P04-2 (1-0)

Killarna var betydligt mer uppskruvade i öppningsmatchen mot Dalsjöfors än vi vant oss vid i andra turneringar. Något märkligt kan tyckas i och med att en del av dem knappt såg ut att ha vaknat när klockan slog nio.

Ett kollektivt, synkroniserat försvarsspel och ett vänsterskott i mål från ”Puyol” räckte till seger i en relativt jämn match.

Burseryds IF – Kronängs IF (0-2)

Mot Burserud gav jokerspelet allra störst effekt när Kronäng visade att de inte bara är skickliga på att försvara kompakt, utan att de även kan spela sig fram till lägen med ett lugnt och metodiskt anfallsspel.

Det hade kunnat bli betydligt fler mål framåt, men det var ”Henke Larsson” som såg till att sätta dit båda i en match Kronäng kunde ta hem utan några större problem.

Kronängs IF – Dalsjöfors GoIF P05 Vit (1-0)

Även i den tredje gruppspelsmatchen visade sig jokerspelet effektivt på så vis att det genererade fler målchanser för Kronäng än för Dalsjöfors.

Ineffektiviteten framför mål såg ut att kunna stå i vägen för Kronäng, men ett klassavslut rakt upp i högra krysset från ”Henke Larsson” innebar en ny välförtjänt viktoria.

Brämhults IK Vit – Kronängs IF (0-0)

Avancemanget till slutspelet var därmed redan klart inför den avslutande matchen mot Brämhult. Men en poäng för Kronäng skulle innebära gruppseger.

Återigen fick motståndarna stora huvudbry av Kronängs numerära överläge ute på planen och Kronäng skapade ett flertal öppna lägen framåt även den här matchen.

Den här gången resulterade det inte i några mål framåt – men en ny fin insats fick avsluta ett mycket väl genomfört gruppspel från Kronängs sida.

***

Intensiteten, noggrannheten, klokheten och kompromisslösheten i försvarsspelet.

Lugnet, metodiken, kreativiteten och inte minst MODET i anfallsspelet.

Alla bitarna föll på plats samtidigt.

Framförallt var det här ett gäng fotbollsgrabbar som åkte till Svenljunga utan att känna sig pressade eller tagna av stundens allvar.

Det här var ett gäng fotbollsgrabbar som åkte till Svenljunga för att ha kul och spela futsal tillsammans.

Ett gäng fotbollsgrabbar som visade hur omskakande det kan vara för alla parter när man som lag går ut och vågar ta risken att göra något annorlunda än alla andra.

Framfusigheten och risktagandet hade såklart kunnat straffa sig.

Men det var inget som bekymrade Kronäng som istället visa prov på utveckling och en helt annan nivå på anfallsspelet än vi har sett tidigare.

Stort tack till alla våra modiga hjältar för att vi fick vara med och titta på – vi hänger gärna på nästa helg också när det är dags för slutspelet.

Samtliga spelare kan såklart kvittera ut +++++ i betyg för denna magnifika laginsats.

Sami ”England” Jalali

David ”Puyol” Stolt