Somali FF – Kronängs IF: När ribbträffarna blev våra vänner!
2019-08-19 23:06

Gräsplanen på Ryda kunde för en gångs skull liknas vid en gräsplan.

Somali var på plats i god tid för att värma upp.

En viss vänsterfotad Kronängare deltog i hela uppvärmningen (efter ett framträdande under helgen som sägs ha varit av absolut världsklass).

Jo, så var det.

Mycket var nytt.

Mycket var annorlunda.

Och när till och med ribbträffarna kändes som våra trogna vänner, stärktes känslan av en nystart.

Kanske var det här början på vändningen?

Kronäng inledde matchen bäst och efter ett par missade chanser kunde Adnan ”GarBale” Mohammad till slut glida igenom på sitt eget manér och sätta dit ledningsmålet. Den vältajmade och precisa djupledspassningen stod Kasper ”ICA” Johnsen för och bortalaget var i förarsätet.

En frispark från Sami ”England” Jalali nådde sedan in till Isak ”the magic left foot” Sångberg, som visade att han inte bara kan göra mål med sin känsliga vänsterfot när han fick pannan på bollen och utökade ledningen.

Hemmalaget Somali hann med att reducera före halvtidsvilan där vi pratade om att vara lite mer noggranna och spela enklare för att inte bjuda motståndarna på onödiga kvitteringschanser.

Kronäng var inte riktigt med i början av den andra halvleken och blev tillbakapressade, men skapade farliga omställningslägen mot ett hemmalag som satsade allt framåt.

En av de finaste omställningarna uppstod när Isak ”the magic left foot” Sångberg satte fart med bollen, utmanade försvaret och släppte vidare ut på Sami ”England” Jalali ute till vänster som bröt in och hittade över till Edvin Sundström vid den bortre stolpen. Edvin skaffade sig ett avslutsläge och blev besviken på sig själv när han sköt i gaveln. Men han skulle snart få revanschera sig.

Frisparken från lagkapten Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp ledde fram till ett avslut där Kronängsspelarna ropade på hands. Ingen signal från domaren varpå bollen gick i en hög bana och hamnade framför fötterna på Edvin Sundström som klippte till direkt på volley och med ett vackert avslut utökade bortalagets ledning. Vi väljer att benämna det som att vår nya kompis Edvin gjorde mål i debuten (åtminstone den officiella).

Ett reduceringsmål från Somali skapade viss oro hos Kronäng och Magomed ”Mago” Zakriev stod för ett flertal räddningar på skott utifrån – den ena svettigare än den andra. Förutom ”Magos” storspel hade även Kronäng för en gångs skulle ribban på sin sida och lyckades stå emot kvitteringsmålet, som hade kunnat innebära en helt annan utgång på den här matchen.

Istället fick vi se matchens anfall som inleddes med att Wile ”Ter Stegen” Lindqvist slog en svepande passning från vänsterkanten hela vägen över till Gustav ”Överlappskungen” Isaksson. Gustav stod för matchens läckerhet när han mjukt och fint plockade ner bollen, tog sig förbi försvararen och spelade bollen i sidled till Adnan ”GarBale” Mohammad som i sin tur placerade in sitt andra och lagets fjärde mål den här eftermiddagen.

Målet stängde definitivt matchen, men av bara farten stack Isak ”the magic left foot” Sångberg fram en boll till Rami ”Kanté” Alhazouri som med en inte alltför hård bredsida fastställde slutresultatet.

Det var, som nämnt, mycket som var nytt på Ryda den här eftermiddagen.

Kronäng har stått för många fina prestationer tidigare under säsongen. Men då har det ofta handlat om perioder i matcherna, snarare än 90 minuter.

Nu fick Kronäng även målmässig utdelning på den fina fotboll laget spelade och för en gångs skull var ribbträffar något som gynnade oss.

Frånsett avslutningen av första halvlek och inledningen av andra, när Kronäng tappade boll i uppspelsfasen och bjöd motståndarna på ett par lägen, hade Kronäng bra kontroll på matchen och kunde till slut spela av den utan onödig dramatik i slutet.

Variationen av att utmana motståndarna och släppa bollen till varandra, resulterade i fler vackra, smarta och effektiva fotbollsanfall än vi har sett under någon seriematch hittills.

Killarna drog nytta av varandras egenskaper på ett utmärkt sätt och var under slutfasen lagom cyniska för att störa rytmen i motståndarnas anfallsspel och därigenom dämpa deras slutforcering.

…Hjältesaga!

Nio fotbollsmatcher på tre (nästan två) dagar under Eskilscupen.

Kände sig krasslig kort inpå avsparken – men tänk vad två Panodil kan göra.

När matchen stod och vägde i andra halvlek med en knapp ledning till Kronängs fördel var ”Mago” helt omutbar i målet, vilket innebar att motståndarnas entusiasm avtog alltmer och att Kronäng till slut kunde ta hem en välförtjänt och komfortabel seger.

Betänk då att grabben spelade sin allra första fotbollsmatch den 26 april – i år!

…Telepati-duo

Sätt på dem varsin ögonbindel.

Snurra runt dem ett par varv.

Ge dem en fotboll.

Jonathan och Edvin hade ändå kunnat kombinera med varandra.

Åtminstone var känslan så efter ett lysande samspel duon emellan.

…Messi/Piqué?

Samis frispark som ledde fram till Isaks nickmål var en fräck variant - eller?

Adnan mindes tillbaka och jämförde med en frispark som Messi slog och som Piqué nickade i mål för Barcelona.

Efter matchen hävdade Piqué att det var en intränad variant, medan Messi menade att han hade försökt skjuta på mål, men fått felträff.

Hur var det med den saken i det här fallet?

Och hade Sami verkligen erkänt ifall det var en felträff?

Tack killar för en trevlig fotbollsmatch och grattis till den efterlängtade segern!

Kul att se så många föräldrar på plats också!