Kronängs IF – Hestrafors/Bollebygd: Vann något viktigare än en seger!
2019-06-27 22:37

Efter en tung period när det mesta har gått emot, var det så dags att ta emot serieledande Hestrafors/Bollebygd på Kronäng Arena som en början på avslutningen av vårsäsongen.

Samma fotbollsgrabbar som mot Skene ett par dagar tidigare.

Ändå ett annat gäng nu jämfört med då.

Kronäng vann förvisso inte matchen – men de vann något mycket viktigare.

Kronäng skapade tidigt två klara möjligheter att ta ledningen.

Först en snabb omställning där Ferdinand ”Ferdi” Göransson sprintade ifrån försvaret fram till ett friläge. Men den utrusande målvakten lyckades förhindra en tidig hemmaledning.

Nästa chans kom till efter en frispark där Kronäng behöll bollen utanför motståndarnas straffområde och där Sami ”Vänster” Jalali skickade iväg ett skott i ribban och ut.

Istället ledde en kontring för gästerna fram till en till synes korrekt dömd straffspark och så var det bortaledning istället.

När Hestrafors/Bollebygd dessutom utökade ledningen på en hörna var känslan att det skulle bli ännu en tung afton.

Men Kronäng fortsatte att vara laget som skapade chanser.

Adnan ”GarBale” Mohammad tog sig förbi längs högerkanten och spelade in bollen till Gustav ”Överlappskungen” Isaksson som var helt fri, men som på något märkligt sätt inte lyckades få träff på bollen.

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson vann kort därpå en duell med målvakten (som hade rusat ut till sidlinjen) och fick fram bollen till Read ”Big Bob” Alhsri som sånär lyckades rulla in bollen i mål.

Till slut kom så utdelningen när Adnan ”GarBale” Mohammad sprang igenom bortaförsvaret och med ett kyligt avslut satte dit det så välförtjänta kvitteringsmålet.

I halvlek pratade killarna om att de var nöjda med hur de hade varierat presspelet och att de skulle fortsätta på samma sätt under den andra halvleken.

Det blev inte riktigt samma kompakthet från Kronängs sida under den andra halvleken varför Hestrafors fick något mer att säga till om – dock utan att skapa de där riktigt klara lägena.

Det var fortfarande Kronäng som var närmast nästa mål, men likt förbaskad var det Hestrafors som stod för det.

Hemmalaget fortsatte dock bara att värpa ur sig målmöjligheter och skapade tre till antalet bara under de sista fem minuterna.

Allra närmast var det när Oskar ”Ankara” Omar fick öppet skottläge i straffområdet och där Ferdinand ”Ferdi” Göransson kastade sig på returen som dock gick över målramen.

Ett ofattbart slutresultat med tanke på att det var Kronäng som hade styrt den här matchen från början till slut på ett så imponerande bra sätt.

Kronäng spelade verkligen ut hela sitt register den här kvällen.

Ett kompakt och välorganiserat försvarsspel med noggranna överflyttningar varierades med en högre och intensivare press – som sattes in både kollektivt och i helt rätt lägen för att kunna återerövra bollen.

Även anfallsspelet var varierat med tålamod i uppspelsfasen, spelvändningar och en sund blandning mellan kortpassningsspel och de längre bollarna på djupet. Löpviljan och tajmingen fanns också där.

Det var Kronäng som styrde och kontrollerade matchen mot serieledarna och det enda som stod i vägen för en hemmaseger var ineffektiviteten framför mål.

För det är verkligen den enda anmärkningen - oförmågan att utnyttja den stora mängd med klara målchanser som skapades.

Men det är verkligen inte där vi ska stanna den här kvällen.

Vem bryr sig om ett par röda nummer på en resultattavla?

Inte när man såg hur mycket killarna njöt av att spela fotboll.

Att motståndarna gjorde två billiga mål bekom dem inte.

De hade fullt upp med att spela fotboll med ett lugn, en metodik och en jämnhet som vi inte har sett i någon annan match hittills under säsongen.

Kronäng gjorde inte bara rätt saker – de gjorde de också på rätt sätt.

Så.

Hur?

Ja, hur?

Hur, är det möjligt att den här snudd på prickfria insatsen inte räckte till några poäng?

Det var som ett bankrån mitt på ljusa dagen och inte ens rånarna själva förstod hur de hade kunnat vinna och berömde Kronängs insats.

Så visst, killarna vann inte den här matchen.

De vann något mycket viktigare.

De vann tillbaka tron och övertygelsen på sin egen förmåga.

De insåg i realtid att: ”Vi ÄR ju duktiga på att spela boll!” ”Vi KAN ju även mot skickligt motstånd”.

Faktum är att det under den senaste tiden inte riktigt har gått att känna igen det här tokiga gänget som fullkomligt brukar sprudla av energi åt alla håll och kanter.

Glöden i ögonen.

Glädjen.

Passionen.

Viljan.

Gemenskapen.

Allt det som har gjort att det här gänget tidigare har kunnat bevisa både för sig själva och sin omgivning hur mycket det är kapabla till, var tillbaka.

Och även om de hade gjort sig förtjänta av mer, var det värt så mycket mer än tre poäng.

…Helomvändning

Sami ”Vänster” Jalali som redan från första träningsmatchen tydligt har deklarerat att: ”jag kan inte spela på vänsterkanten”.

Nu har Sami istället insett att det kan vara rätt så trevligt att utgå från vänster, skära in och komma till avslut. Så nu vill han alltid spela på vänsterkanten framöver istället.

Nu är det faktiskt dags att ta och bestämma sig Sami. Undertecknad är redan tillräckligt virrig som det är och lär inte bli mindre snurrig i huvudet av detta.

…Spelarbetyg

Samtliga förtjänar såklart starka fem-plus!

+++++

Magomed ”Mago” Zakriev

Jonathan ”Tid” Tidstål

Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp

Rami Alhazouri

Hugo ”Pirlo” Andersson

Carl ”Bumlingen” Ekdahl

David ”Puyol” Stolt

Isak ”the magic left foot” Sångberg

Markus ”Sunshine” Olsson

Adnan ”GarBale” Mohammad

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson

Oskar ”Ankara” Omar

Ferdinand ”Ferdi” Göransson

Sami ”Vänster” Jalali

Read ”Big Bob” Alhsri

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist

Skönt att ha er tillbaka igen killar och tack för en strålande insats som kändes som en seger!