Kronängs IF – Horreds IF: Äntligen seger – fast inte på det sättet vi hade tänkt oss
2019-06-06 21:15

”Det känns jävligt skönt att äntligen få vinna en match”.

”Vi gjorde ändå vad vi skulle liksom – vi vann ju”.

”Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss – det blev vi som fick jaga istället”.

Killarnas egna kommentarer efter två gånger 45 minuter (med vattenpauser) mot Horred i värmen på Kronäng Arena.

Det hade varit en suverän träningsvecka – framförallt vad gäller positiv energi och attityd, men även kvalité.

Fast så vad det den där lilla detaljen om att ta med sig det ut i matchsituation.

Kronäng inledde med en tålmodig speluppbyggnad, men började snart få alltför bråttom framåt.

Horred tilläts dessutom vinna i princip varenda närkamp och när bortalagets tog ledningen - på en hörna som skruvade sig direkt i mål - blev fokuset på matchplanen allt mer avlägset.

Fart framåt fanns det ändå gott om hos hemmalaget. Så när Isak ”the magic left foot” Sångberg hittade fram med en passning i djupled, kunde Adnan ”GarBale” Mohammad springa igenom motståndarförsvaret och, med en stor portion kyla i avslutsmomentet, sätta dit kvitteringen.

Horred var definitivt inte ofarliga och faktum är att Magomed ”Mago” Zakriev stod för ett par viktiga ingripanden som förhindrade ett nytt underläge.

I takt med att Kronäng började kliva in i närkamperna och vinna dueller, tog hemmalaget så sakteliga kommandot och fick då till ett par fina anfallskombinationer.

Isak ”the magic left foot” Sångberg sökte sig vid ett flertal tillfällen ut på vänsterkanten.

I den första situationen sökte han Rami Alhazouri som hade löpt i djupled och passningen nådde sånär fram.

I nästa situation fintade sig Isak istället mycket skickligt och avigt förbi försvararen som hamnade på efterkälken och satte krokben på den vänsterfotade magikern.

Domaren kunde inte göra så mycket annat än att blåsa en hundraprocentig straffspark som lagkapten Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp förvaltade, med samma koncentration och beslutsamhet som vanligt, och Kronäng var i ledning i halvtid.

Kronäng inledde den andra halvleken aningen darrigt och Magomed ”Mago” Zakriev såg återigen till att förhindra ett nytt baklängesmål.

Därmed kunde hemmalaget istället gå ifrån när Jonathan ”Tid” Tidstål vågade ta klivet upp för att vinna en andraboll (bra Jonathan!), vilket ledde fram till att Sami ”Vänster” Jalali kunde snurra bort sin försvarare till kiosken, ta sig in i straffområdet och distinkt avsluta i bortre nätmaskan på samma sätt som vi har sett honom göra flera gånger den här säsongen.

Ledningen kändes i det läget relativt trygg och Kronäng hade bud på mer. Ferdinand ”Ferdi” Göransson hade bland annat ett skott över när han avslutade en fin omställning innehållandes många vältajmade löpningar och passningar.

När Kronäng inte utnyttjade chanserna kunde Horred istället komma tillbaka med ett reduceringsmål. Men, trots att gästerna bjöds på ett antal omställningslägen, lyckades hemmalaget till slut hålla undan till seger.

Med tanke på värmen hade vi pratat inför matchen om vikten av att hålla i bollen – inte minst med tanke på att motståndarna endast hade en avbytare och därmed inte skulle orka om de tvingades jaga boll.

Så hur blev det?

Tja, det blev snarare Kronäng som tvingades jaga boll istället.

Mycket beroende på att tålamodet i uppspelsfasen snabbt byttes ut mot ”lycka-till-bollar” fram mot anfallstrion som visserligen löpte både mycket och högintensivt.

Men i och med att hela laget aldrig hann flytta fram, kunde Horred allt för enkelt spela sig igenom ett hemmalag med på tok för långa avstånd mellan lagdelarna.

När Kronäng väl lyckades få fast bollen på offensiv planhalva såg det många gånger intressant ut, liksom i ett par omställningar.

Visst, killarna gjorde vad de behövde för att vinna matchen, även om det var lite svajigt i slutet efter Horreds reduceringsmål.

Men det här var en match där killarna definitivt hade kunnat utnyttja den spelskicklighet de visar upp på träningarna till att få motståndarna tröttkörda och därigenom få till en mer kontrollerad matchbild och inte bara skapa fler utan också klarare målchanser.

Förstår att det var en skön känsla att vinna efter en motig period resultatmässigt och även om vi inte var särskilt nöjda med prestationen i sig ska man inte underskatta vad en seger kan betyda inför fortsättningen.

Kanske kan den leda fram till ett mer avslappnat spel under de kommande matcherna?

Kanske kan vi då få sjunga och hoppa tillsammans med större emfas, efter att ha vunnit på det sättet vi hade tänkt oss?

…Gemenskap!

Att vi har ett underbart och tight fotbollsgäng stärktes ytterligare den här nationaldagen.

Oliver Krassmann som mycket olyckligt skadade sig på sista sparken under gårdagens träning, och därmed missade matchen, var ändå på plats för att stötta laget och hjälpa ”Mago” med uppvärmningen. Hoppas du snart är tillbaka mellan stolparna Oliver!

Senare dök det även upp ett flertal av de yngre killarna, vilket inte bara var trevligt utan också passade bra för en lagbild som ska skickas till SpicyDream som gärna vill använda oss som referens på grund av vår lyckade försäljning.

Tack för en varm och trevlig fotbollsvecka så här långt grabbar! Den avslutas på söndag med match hemma på Kronäng Arena mot Kinna i division 5.