Dalsjöfors GoIF – Kronängs IF: ”Mål förändrar fotbollsmatcher”
2019-05-30 13:51

Ja, det var många som hånade förbundskapten Erik Hamrén när han efter en rad svaga resultat med landslaget försvarade det hela med att:

”Mål förändrar fotbollsmatcher”.

Även om det såklart var att förenkla analysen väl mycket, är det alltid lika fascinerade med psykologin i fotbollsmatcher.

Laget som gör mål får allt som oftast extra energi och tro på det hela, medan motståndarlaget samtidigt går ner sig något.

Liverpools överkörning av Barcelona i Champions League-semifinalen för några veckor sedan är ett färskt exempel.

Att Liverpool tidigt lyckades få dit ett ledningsmål innebar att hemmalaget, inför ett kokande Anfield, omedelbart började tro på att den ”omöjliga” vändningen var möjlig.

Å andra sidan hade ett bortamål från Barcelona under den första halvleken tvingat upp Liverpool på fem mål och därigenom, med stor sannolikhet, krossat den övertygelsen och stängt dubbelmötet.

Så det är klart som vattnet i en fjällbäck att mål påverkar alla lag i alla fotbollsmatcher som spelas.

Det som är Kronängs stora dilemma för tillfället är att de låter målen påverka i alltför hög utsträckning.

Hemmalaget Dalsjöfors höll på att ta ledningen redan i det första anfallsförsöket tack vare obeslutsamhet i eget straffområdet från Kronäng som i sista stund, med visst flyt, lyckades få bort bollen.

Kronäng skulle dock ta över initiativet i den här matchen och gjorde således också det första målet. En frispark i vänster ytterposition från (den minst sagt spelsugne) lagkaptenen Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp gick förbi samtliga och letade sig hela vägen in i mål.

Kronäng hade därefter ett par mycket fina anfallsförsök under en spelmässigt bra period.

Arvid Elmgren ”Captain” Fantastic Kopp slog krossbollen ut till Sami ”Vänster” Jalali som, trots den höga farten han var uppe i, lyckades böja in ett inlägg till Adnan ”GarBale” Mohammad som avslutade direkt, men inom räckhåll för målvakten som klarade utan större problem.

I en snabb omställning skickade David ”Puyol” Stolt, med härliga känsla, fram en millimeterprecis boll i djupled att springa på för Adnan ”GarBale” Mohammad som sånär lyckades få med sig den förbi försvaret till ett friläge.

Sami ”Vänster” Jalali drev upp tempot i ett anfall som inleddes på högerkanten, men avslutades med en klassisk ”handbollsupprullning” där Adnan ”GarBale” Mohammad satte Read ”Big Bob” Alhsri i läge till vänster i straffområdet, men avslutet gick strax utanför närmsta stolpen.

Adnan ”GarBale” Mohammad kombinerade sedan fint med Felix ”Henke Larsson” Hultman som i fart tog med sig bollen förbi ett par försvarare och kom till avslut. Fast den utrusande målvakten lyckades avstyra situationen.

När Kronäng inte utnyttjade sina målchanser kunde istället ett fysiskt starkt Dalsjöfors komma tillbaka via en frispark som nickades in i mål och därefter skaffa sig ett tvåmålsöverläge tack vare ett par riktiga bjudningar från bortalaget i slutet av halvleken.

I halvtid resonerade killarna själva sig fram till att den kollektiva pressen i försvarsspelet stundtals hade fungerat bra samt att det hade sett spännande ut anfallsmässigt så länge tålamodet och enkelheten fanns med. Det var dit man nu skulle försöka hitta tillbaka efter en svagare avslutning på halvleken.

Inledningen av den andra halvleken bådade gott rent spelmässigt. Men när Dalsjöfors utnyttjade sin tyngd på fasta situationer till att gå ifrån med ett par mål, tappade Kronäng konceptet helt och uppträdde alltmer stressat.

Kronäng saknade tyvärr den där extra energin och tron på det för att orka lyfta upp spelet i den andra halvleken som mestadels blev en transportsträcka till en bekväm och klar seger för hemmalaget.

Under den första halvtimmen fick vi se ett Kronäng som spelade en enkel och variationsrik fotboll med få tillslag per spelare, som ledde fram till ett flertal intressanta avslutssituationer.

För att återknyta till det inledande resonemanget om att ”mål förändrar fotbollsmatcher” är det otvivelaktigt så att en bättre målmässig utdelning för Kronäng, under den spelmässigt finfina perioden, hade lett fram till en helt annan utgång på den här matchen.

Det är klart som tusan att det är tungt.

Att spela så bra, komma till lägena och så är det ändå motståndarna som gör målen - dessutom på våra egna misstag.

Men är det verkligen rimligt att vi ska låta det påverka oss så mycket att vi överhuvudtaget inte är med i matchen under den andra halvleken?

Självfallet inte.

För det här sitter i huvudet.

Det är en mental grej.

Tills forskarna lyckas lista ut den där lilla detaljen om hur vi kan färdas snabbare än ljusets hastighet (vilket i sig innebär att materia förbränns) kommer vi inte att kunna resa tillbaka i tiden och ändra på det som redan har hänt.

Det är därför vi efter insläppt mål inte ska stirra oss blinda på vad det står i matchen, utan istället fokusera på nästa situation.

Nästa mottagning.

Nästa passning.

Nästa avslut.

När vi väl har lyckats komma underfund med detta, lyckas skaka av oss motgångarna under matcherna och fokusera på rätt saker kommer vi få se det här laget hålla samma höga nivå under längre perioder i matcherna.

Då kommer även vi kunna stå där och skratta åt Erik Hamréns bortförklaring.

…Beställningsjobb

Precis innan Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp skulle slå frisparken fick han direktivet att om ingen var på bollen skulle den gå in i bortre.

”Okej då” sa Arvid och utförde just detta med en härlig precision.

Alltid lika kul med någon som lyssnar.

…Bänkcitat

”Jag har ingen kondition” suckade Markus ”Sunshine” Olsson som var tillbaka på planen igen efter en tids sjukfrånvaro.

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist gav då en uppmuntrande klapp på axeln med de värmande orden:

”Ingen fara. Det är det ingen här som har”.

Tack ska ni ha grabbar! Det är alltid lika intressant att följa er oavsett resultat då ni är ett så obeskrivligt gött gäng!