Dalsjöfors GoIF – Kronängs IF: Hur argumenterar man mot någon som man är överens med?
2019-05-15 00:20

”Okej killar, hur känns det?”

”Inte så bra…”

”Okej, varför känns det inte så bra”?

”Vi måste släppa bollen till varandra och inte ha så bråttom framåt, utan våga hålla den längre inom laget”.

”Okej, då går vi ut och gör det nu då!”

”Okej!”.

I stora drag hur det brukar låta under stort sett under varje halvtidsvila.

Vi är helt överens.

Vi ska gå ut och spela fotboll – precis som vi gör på träningarna.

Ändå går vi ut och gör precis tvärtom.

Hur argumenterar man egentligen mot någon som man är överens med?

Det är en fråga man kan ställa sig även efter matchen mot Dalsjöfors på Gårdavallen.

Kronäng hade initiativet under den första halvleken och var också laget som kom till flest avslutslägen, även om de inte var särskilt klara.

Allra närmast var lagkapten Hugo ”Pirlo” Andersson när han fick ett öppet skottläge centralt i straffområdet, efter ett av få anfall på få tillslag under matchen. Men vår hårt arbetande mittfältsdynamo fick ingen ordentlig träff på bollen den gången.

Halvlekens allra vassaste chans var hemmalagets när de lyckades skaffa sig avslutläge till höger i straffområdet. Avslutet var på väg mot bortre och kom från nära håll. Men Magomed ”Mago” Zakriev sträckte ut rejält, stod för en enastående räddning och såg till att det var fortsatt mållöst i halvlek.

I halvtid pratade vi om samma saker som vanligt. Men det var fortfarande som att killarna inte märkte att det var passningsspelet på få tillslag snarare än de längre bolltransporterna som hade lett fram till målchanserna i matchen.

Ett par av dem ledde fram till avslutslägen centralt utanför straffområdet varifrån både Marwin Skoglund och Isak ”the magic left foot” Sångberg försökte. Dock utan att överlista hemmamålvakten som också var bra med i den här matchen.

Annars var det Dalsjöfors som skapade de bästa målchanserna. Men då stod Magomed ”Mago” Zakriev återigen där mellan stolparna - stabil som Eiffeltornet.

Den vassaste räddningen var på en välslagen och välriktad frispark på vilken ”Mago” återigen förhindrade ett mål som såg givet ut när avslutet avlossades.

Kronängs bästa chanser att avgöra gick (kanske inte helt otippat) till Adnan ”GarBale” Mohammad, trots att han inte deltog i mer än tjugo minuter – och då som vänsterback.

Med två vältajmade löpningar tog han sig in i straffområdet och kunde sånär få dit den avgörande bollen. Men de båda direktavsluten smet strax utanför stolpen och matchen slutade mållös.

En stor utmaning var att vi endast hade en avbytare med oss, vilket innebar att samtliga spelare mer eller mindre behövde spela hela matchen.

För att orka det pratade vi inför matchen om ett lägre försvarsspel och att nyckeln skulle vara att vila med bollen genom att hålla den inom laget och inte ha för bråttom framåt i anfallsspelet.

Alla var som vanligt rörande överens. Men när domaren väl hade blåst igång verkade allt vara bortglömt igen.

Det var när Kronäng väl släppte bollen och hittade några enkla passningar inom laget, som ytorna öppnades upp och chanserna skapades.

Det märkliga var att killarna trots det inte fortsatte att spela på det sättet.

Det blev aldrig något metodiskt anfallsspel – det blev mest längre bollar på chans för att se om något eventuellt skulle kunna hända.

Det positiva vi tar med oss var försvarsspelet där killarna, trots många spelminuter, såg till att vara noggranna med att lösa sin defensiva uppgift, vilket (tillsammans med ett par vassa målvaktsingripanden från ”Mago”) innebar en ny hållen nolla.

Så huvudfrågan just nu är (precis som efter söndagens match mot Somali) hur vi ska få killarna att ta med sig den fina fotbollen de presterar på träningarna ut till matcherna.

Elektriska stötar vid för många tillslag på bollen är väl effektivt, men säkert olagligt?

Nåja, vi får väl helt enkelt be våra duktiga 05-grabbar att fortsätta visa vägen då de behärskar de enkla spelet allra bäst.

…Hjälte!

Ett välfungerande försvarsspel absolut.

Men poängräddare den här tisdagskvällen blev Magomed ”Mago” Zakriev med ett par vassa ingripanden.

Betänk då att detta var hans blott tredje fotbollsmatch någonsin. Imponerande ”Mago”!

Tack ska ni ha för en ny fotbollsdag killar - vi kör vidare med ny match mot Kinna redan under onsdagen!