Kronängs IF – Svenljunga IK: Inte mycket till fotbollsmatch – men målkalas och hållen nolla
2019-05-06 22:05

I och med att Kronäng vann träningsmatchen klart borta i Svenljunga för en dryg månad sedan, betonades vikten av att undvika underskattning i taktiksnacket inför.

Underskattning eller inte.

Det var inte direkt någon bländande insats från Kronängs sida.

Men det behövdes inte heller.

Det dröjde lite längre den här gången. Men precis som i den redan nämnda träningsmatchen, var det Adnan ”GarBale” Mohammad som öppnade målskyttet även den här söndagskvällen.

Markus Olsson (som enligt Robban ”Tillslagskungen” Andersson har gått från klarhet till klarhet under tillslagsträningarna) använde den fina bollträffen när han fyllde på med ett mål från distans som seglade upp i nättaket.

Ett fint anfall med mycket rörelse avslutades sedan av Ferdinand ”Ferdi” Göransson på ett sätt som innebar att en motståndare olyckligt råkade få in bollen i eget mål och Kronäng kunde gå till halvtidsvila med en trygg ledning.

I halvtid pratade vi om att hjälpas åt att öka tempot i andra och trots att det fanns ännu mer att önska får man väl ändå säga att det blev bättre fart framåt.

Ferdinand ”Ferdi” Göransson stack i djupled. Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp lyfte fram den delikata djupledsbollen som ”Ferdi” mötte med pannan och nicklobbade över den utrusande målvakten.

”Ferdi” höll sig sedan framme på ett inlägg och stod för ytterligare ett mål, innan Sami ”Vänster” Jalali testade lyckan utifrån och fick iväg ett skott som var tillräckligt hårt för att målvakten skulle tappa in den över linjen.

Read ”Big Bob” Alhsri (som inte alltid haft lyckan med sig under straffsparkstävlingarna) var sedan lugn och behärskad från straffpunkten och det var ändå inte slutet på målkalaset.

Kusinen Rami Alhazouri som under första halvlek hade spelat målsugen mittback, fick avsluta matchen i anfallet och kunde med vältajmade och kraftfulla djupledslöpningar skaffa sig två frilägen som han utnyttjade på bästa sätt genom att göra två snarlika mål. Framspelare båda gångerna var Adnan ”GarBale” Mohammad, som den här matchen höll till centralt på mittfältet.

Matchen avslutades sedan med en läcker frisparksvariant som påminde om Tomas Brolins under VM 1994. Sami ”Vänster” Jalali skottfintade och släppte bollen till Isak ”the magic left foot” Sångberg som dök upp vid sidan av muren och med en klassisk tåfjutt avslutade i det bortre krysset.

På det stora hela var det här inte mycket till fotbollsmatch.

Vi pratade ständigt om att hjälpas åt att driva upp tempot. Något som ibland kan vara lättare sagt än gjort mot en motståndare som inte direkt satte in någon intensiv press, vilket gav hemmaspelarna gott om utrymme och tid med bollen.

Efter att anfallsspelet hade varit allt för statiskt och stillastående under den första halvleken, fick vi åtminstone se bättre rörelse och högre intensitet i löpningarna i den andra och till slut orkade gästerna inte hänga med längre.

Vi hade absolut önskat oss längre anfall med fler passningar inom laget. Men när killarna under den andra halvleken märkte att varje löpning i djupled (i princip) innebar en målchans var det svårt att behålla rätt fokus.

Ett av målen vi satte upp inför matchen var ju trots allt att hålla nollan för första gången på länge, vilket såklart är något att ta med sig, även om vi (både ledare och spelare) vill mer än det här.

…Finaste gest

Lagkapten Arvid Elmgren ”Captain Fanatstic” som återigen visade prov på sitt stora ledarskap genom att låta Read ta hand om straffen.

…Geni eller dåre?

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist som under matchens slutfas passade på att bjuda på en tunnel när anfallaren hamnade nära i pressen.

Med tanke på vårt mål om att hålla nollan (och en intern uppgörelse mellan Wile och Leo) får man väl säga att det var ganska kallt gjort.

Gränsen mellan genialitet och dårskap kan ibland vara hårfin.

Tack ska ni ha killar, tuffare uppgifter väntar – var så säkra!