Svenljunga IK – Kronängs IF: Inte en fråga om kunnande – utan om vilja!
2019-04-06 20:27

Vilken ljuvlig känsla det var som gick genom kroppen när vi hade tagit oss ut till uppvärmningen på Högvalla IP för matchen mot Svenljunga.

En efter en slet killarna av sig den där underställströjan som de har behövt ha på sig under så lång tid, men som nu bara var irriterande varm och överflödig.

Även vintersäsongen har sin charm. Skulle aldrig vilja vara utan den.

Men det är ju såhär det ska vara när vi ska spela fotboll.

Det är ju dagar som den här fotbollsspelare ser framför sig när de springer runt på Kronäng Arena och spelar snörugby i minusgrader i februari månad.

Inte undra på att killarna var inspirerade, vilket också skulle märkas när domaren blåste igång matchen.

Kronäng satte full fart framåt redan från start och Adnan ”GarBale” Mohammad sprang tidigt till sig ett friläge, fast avslutade rakt på målvakten.

Men skam den som ger sig. Adnan sprang snabbt till sig ett nytt på en välslagen djupledspassning från Hannes "Google" Andersson. Den här gången avslutade Adnan med en kylig ”Lionel-Messi-chip” och ledningsmålet var ett faktum.

När Adnan var igenom nästa gång blev han nersprungen av en försvarare och domaren pekade på straffpunkten. Kanske var det bara jag som hörde Tomas Ledins ”Du kan lita på mig” i huvudet när lagkapten Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp stegade fram till 11-meter-punkten och gjorde vad han brukar göra från det läget – nämligen mål.

Jonathan ”Tid” Tidstål samlade upp en andraboll efter en hörna och skickade in bollen i straffområdet där den gick via Adnan innan den hamnade framför fötterna på Sami ”Vänster” Jalali som var snabbt framme på returen och satte dit bollen i mål.

Svenljunga reducerade visserligen under en period där Kronäng hade tappat koncentrationen.

Men innan det var dags för halvtidsvila fick vi även se Adnan ”GarBale” Mohammad nicka in ett mål och hur Ferdinand ”Ferdi” Göransson förvaltade nästa straff genom att smacka upp bollen i nättaket.

Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp hann dessutom med att vinna bollen högt upp och spela fram Ferdinand ”Ferdi” Göransson till sistnämndes andra i matchen.

Under pauserna pratade vi mest om att höja tempot i spelet med färre tillslag på bollen per spelare och att vi skulle samla ihop oss och hitta våra positioner innan vi börjar sätta in den kollektiva pressen.

Under andra halvlek gick tempot till en början ner avsevärt. Men Kronäng bjöd ändå på ytterligare ett par vackra mål och stundtals bra spel.

Arvid Elmgren "Captain Fantastic" Kopp placerade in sitt andra för dagen med ett välplacerat avslut från distans.

Adnan ”GarBale” Mohammad fick slutligen fullborda sitt hattrick när han, helt fristående på en hörna (slagen av kapten Arvid), återigen inte hann dra undan huvudet och därmed kunde göra sitt andra nickmål i matchen.

Under den avslutande tjugominutersperioden fick killarna direktiv om att spela på max två tillslag. Då drevs tempot upp något samtidigt som vi fick se ett flertal fina fotbollsanfall och faktum är att det hade kunnat bli ännu fler mål framåt.

Kronäng spelade fotboll med både tålamod och variation den här eftermiddagen.

Trots att bolltempot fortfarande kunde ha varit högre, var det sällan som Kronäng stressade framåt.

Killarna höll istället bollen inom laget och satte bollen på djupet när hela laget hade hunnit flytta fram positionerna, vilket innebar att även ytterbackarna var delaktiga i anfallsspelet i en betydligt högre utsträckning jämfört med tidigare matcher.

Individuella prestationer, mängder med offensiva löpningar, kloka lösningar i trängda lägen och vägvinnande kombinationer i anfallsspelet. Ja, det var stundtals riktigt underhållande att se killarna spela fotboll den här eftermiddagen.

När Kronäng fick problem berodde det antingen på för många tillslag i de pressade lägena eller att laget inte hade samlat ihop sig innan den kollektiva pressen skulle sättas in.

Trots att Kronäng aldrig blev riktigt testade i den här matchen visade killarna att de definitivt är kapabla till att spela en mer passningsorienterad fotboll, på få tillslag, även i matchsituation och inte bara på träning där passningstempot ofta är högre.

Vi ledare njöt till fullo när vi fick se hur bra det kan se ut när samtliga spelare håller sig till max två tillslag i speluppbyggnaden.

Saken är bara den att vi inte vill behöva ge killarna direktiv om få tillslag – vi vill att de själva ska VILJA spela på det sättet.

Frågan är inte om det här gänget kan spela fotboll.

Frågan är bara om de har lust med det.

Den här eftermiddagen hade de lust med väldigt mycket och det var inspirerande att se.

Nästa helg väntar betydligt tuffare motstånd i DM mot Sjömarken. Hoppas vi kan ta med oss energi från den här eftermiddagen till den matchen som kommer att bli något helt annat.

…Nya fotbollsbegrepp

När Adnan efter matchen beskrev hur han hade gjort tre assist hade undertecknad svårt att få det till samma siffra.

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson förklarade (vilket han själv hade lärt sig av en vänsterfotad kusin) att det tydligen finns något som kallas för ”teknisk assist” – exempelvis om man blir kapad i straffområdet och det leder fram till en målgivande straffspark.

Ja, man lär sig någonting nytt varje dag och är alltid kul att fylla på sitt fotbollslexikon.

…Fotograf

Stefan Olsson som har tagit de läckra bilderna från de avgörande sekvenserna i matchen.

Ni hittar 70 stycken bilder i fotoalbumet ovan.

Stort tack för det Stefan!