Kronängs IF – Dalsjöfors GoIF: ”Det största av alla misstag är…”
2019-03-31 22:55

Barcelonamössan eller Barcelonakepsen?

Ett svårt val.

För även om det (som Leo konstaterade i införsnacket) alltid känns som att våren nalkas på allvar när Allsvenskan drar igång, var det svårt att bestämma sig för om det var varmt eller kallt denna söndagsförmiddag.

Oavsett vilket var det utmärkta förutsättningar för fotboll på Kronäng Arena när Dalsjöfors gästade i en match där Kronäng gjorde det onödigt svårt för sig och föll på eget grepp.

Kronäng spelade med ett stort tålamod.

Kanske var det lite väl stort ibland?

Spelet vändes från kant till kant flera gånger om, vilket är helt rätt tankesätt.

Men då tempot saknades gav spelvändningarna inte så stort effekt och Dalsjöfors hann utan större problem flytta över sitt lag och ställde till problem för hemmalaget med sin press.

När Kronäng väl lyckades spela sig förbi pressen fick vi se ett par fina anfall där bollen resolut sattes in på ytorna som fanns längs kanterna.

Problemet var då många gånger att inte hela laget fyllde på framåt, vilket innebar stora ytor mellan lagdelarna hos hemmalaget och att bortalaget i lugn och ro kunde starta nya anfall vid bollvinst.

Defensivt hade Kronäng hyfsad koll på sina motståndare, men en bjudning i uppspelsfasen strax före halvtidsvilan innebar ledning för bortalaget.

I den första halvan av den andra halvleken upplevde Kronäng en tuff period där bortalaget mer eller mindre bjöds på ytterligare två mål.

Det var först därefter som Kronäng tog tag i spelet och flyttade upp sina positioner.

Isak ”the magic left foot” Sångberg avfyrande en kanon från långt håll i stolpen, vilket var startskottet för en period där Kronäng plötsligt började tro på det och då skapades ett flertal minst sagt heta målchanser.

Simon ”Bagarn” Lindén hade ett avslut strax över, efter inlägg från Sami ”Vänster” Jalali, och Hugo ”Pirlo” Andersson hade två vassa avslut – ett som tog i stolpen och ett som målvakten räddade upp i ribban.

Isak ”the magic left foot” Sångberg höll också på att segla in ett skott från långt avstånd när målvakten stod långt ut.

Dalsjöfors hade ett par halvchanser, men då var Read ”Big Bob” Alhsri med på noterna och rensade bort bollen halvvägs till Kinna.

Det sista och allra bästa läget hade Felix Hultman som stod för en lysande individuell prestation när han sprang ifrån försvaret och därigenom skaffade sig ett friläge. Avslutet gick dock strax utanför högra stolpen, så reduceringen uteblev.

Precis som mot Brämhult förra helgen fanns det absolut perioder där killarna visade att de kan spela fotboll.

Dessa perioder var dock återigen för korta och det vi måste fokusera på nu är att få laget att hänga ihop och arbeta som en enhet i både anfall- och försvarsspel.

Som det är nu blir det för långa avstånd mellan lagdelarna, vilket gör det enkelt för motståndarna och onödigt svårt för oss själva.

Det vi tar med oss är att killarna trots allt avslutade på ett starkt sätt och det var bara jättemärkligt att det inte blev utdelning på någon av de hundraprocentigt klara chanserna.

Målen som släppts in den här eftermiddagen är inte så mycket att säga om mer än att de kommer till på givmildhet från hemmalagets sida, vilket såklart alltid känns trist.

Men som vi har pratat om med killarna är det helt okej att göra misstag.

”Jag lär mig alltid mycket av mina misstag så jag borde göra fler”.

Jag minns inte vem dessa ord kommer ifrån, men visst finns det en poäng där?

Om man begår ett misstag innebär det att man kommer vara mer försiktig i motsvarande situation nästa gång och på så vis tar vi kliv framåt och utvecklas.

Det gäller inte bara ute på en fotbollsplan utan på vilken arbetsplats som helst.

Vi avslutar med ett citat från Luc de Clapiers Vauvenargues (en fransk militär):

”Man bör ej vara alltför rädd för att begå fel och misstag, Det största av alla misstag är att avstå från tillfällen att förvärva sig erfarenhet.”

Kryddförsäljningen - en dundersuccé!

Vill även passa på att tacka alla för strålande insatser gällande kryddförsäljningen.

Faktum är att vi överträffade målet och tillsammans har sålt 674 stycken och tjänat ihop hela 18.198 kronor!

Och då ska det tilläggas att det även kommer ett par efterbeställningar.

Grymt bra jobbat allihop och extra tack till Eva Elmgren för initiativet!

Mot Helsingborg och Eskilscupen i augusti!