Kronängs IF – Brämhults IK: Inte bara våren som fick oss att le!
2019-03-23 11:21

Arbetsveckan var slut när man stannade till vid Kronäng Arena och möttes av en rofylld tystnad.

En tystnad som endast bröts av fågelkvitter.

Solen värmde på ryggen och ute på planen satt två grabbar som hade lirat boll.

En känsla av att våren ville göra ett nytt försök att anlända.

Det var förutsättningarna när det under fredagskvällen var dags för 04/05-gänget att ta klivet in i försäsongen.

Kronäng tog initiativet direkt och i takt med att djupledslöpningarna blev flera började hemmalaget skapa målchanser.

Allra närmast var Hugo ”Pirlo” Andersson när han, tack vare två vältajmade och kraftfulla djupledslöpningar (härligt att se Hugo – fortsätt ta dem!), skaffade sig två öppna avslutslägen i straffområdet. Men målvakten kom ut och förhindrade ett tidigt underläge för bortalaget.

Trots den utebliva utdelningen fortsatte Kronäng med tålamod i spelet och till slut kom också utdelningen på en fast situation. Armin Kreuts skickade in frisparken från vänster som damp ner i straffområdet framför fötterna på en helt fristående Sami Jalali och hemmalaget var i ledning.

Brämhult hade egentligen ingen riktig målchans under den första halvleken. Men när en hörna studsade bortalagets väg var det plötsligt kvitterat. Högst tveksamt om bollen verkligen var över linjen, vilket är svårt att veta utan ”goal-line technologi”.

Det var hur som helst oavgjort i halvtid. Ett oerhört missvisande resultat då det hade varit Kronäng för hela slanten såhär långt i matchen.

I den andra halvleken orkade Kronäng inte hålla uppe samma fokus och noggrannhet varken offensivt eller defensivt och Brämhult kunde ta sig in i matchen.

Bortalaget skapade sina chanser via ett par vassa omställningslägen när Kronäng hamnade fel i sina positioner. Ett avslutades strax utanför och ett räddades av lagkapten Wile ”Ter Stegen” Lindqvist.

Det var därmed fortfarande likaläge när Kronängs stora kvitteringschans dök upp i samband med att Hugo ”Pirlo” Andersson ”brunkade” fram ett friläge för Ali ”the boat” Abdirahman. Ali fick iväg ett välriktat avslut mot bortre stolpen, men bortamålvakten stod för en enastående räddning. HELT sjukt att det inte blev mål i den situationen!

Istället kunde Brämhult i ett av sina omställningslägen avgöra matchen med ett skott som ändrade riktning på en försvarare och retfullt tog sin bana in i mål.

Det är ofta små marginaler i fotboll och de var helt klart inte på Kronängs sida den här kvällen, även om det såklart finns en del vad gäller den egna insatsen att förbättra till nästa match.

Under den första halvleken var det inte bara den sköna vårkänslan som fick oss att le.

Vi fick se ett Kronäng som kombinerade tålamodet och enkelheten genom att vända på spelet (ibland flera gånger i samma anfall) innan den hotande djupledsbollen sattes in bakom motståndarnas backlinje.

I och med att Kronäng släppte bollen enkelt till varandra och varierade de korta med de längre passningarna, hade motståndarna svårt att hitta rätt i pressen och hemmalaget hade därmed bra kontroll på matchen.

Kronäng spelade inte bara en fotboll som var vacker att titta på, den genererade också tillräckligt med klara målchanser för att mer eller mindre punktera matchen redan under den första halvleken.

Under den andra halvleken var det dock som att Kronäng tappade framgångskonceptet från den första halvleken.

Fler tillslag på bollen per spelare och ett uteblivet djupledsspel innebar att Brämhult relativt enkelt kunde återerövra bollen och ställa om på ett Kronäng med allt längre avstånd mellan både spelare och lagdelar.

Nåväl, med tanke på att det här trots allt bara var den första träningsmatchen för den här konstellationen, var den första halvleken definitivt fullt godkänd och, under en tiominutersperiod, dessutom strålande.

Hur en träningsmatch slutar är som vi har pratat om (och kan behöva påminna killarna om) mindre relevant. Det viktiga var att vi fick ett kvitto på att killarna kan spela en attraktiv och samtidigt effektiv fotboll. Nu ska vi bara hjälpas åt att se till att hålla uppe det under hela matcherna.

Jättekul att se er spela grabbar! Vi ser med stor spänning fram emot fortsättningen!

…”Youtube-research”?

David ”Puyol” Stolts rörelsemönster och sätt att vända upp med boll på centralt mittfält påminner inte så lite om Barcelonalegendens Xavi Hernández.

Är det så att David har sett fler Barcelonamatcher under ”Xavi-eran” än undertecknad fått uppfattningen om eller är det ett resultat av en noggrann studie på Youtube?

…Lurigaste

Thure ”den lurige” Sigge vars högerbacksspel kännetecknade variationen i spelet, som var så vägvinnande under den första halvleken, på ett bra sätt.

Ständigt spelbar ute vid sidlinjen, finurlig i kortpassningsspelet och därefter precision i djupledspassningarna när motståndarna väl hade lockats upp. Kul att se Thure!

…Favorit i repris

Att det återigen var storpublik på plats när det vankades träningsmatch en fredagskväll.

Föräldrar, småsyskon, lagkamrater, kompisar. Alla återigen samlade för fredagsfotboll. Vackert!

Kryddförsäljningen går fortsatt bra!

Vad gäller kryddförsäljningen står vi för tillfället på 328 stycken sålda, vilket innebär intäkter på 8856 kronor.

Se till att lägga in era beställningar i webbshopen om ni inte redan har gjort det så att vi får ännu bättre koll på hur vi ligger till.

Tillsammans, mot Helsingborg!