Vara SK - Kronängs IF: Inomhussäsongen talade allvar - nu räcker det!
2019-02-24 16:30

Den 3 november sparkade vi igång inomhussäsongen med en FUTSAL-KICKOFF på Kronäng Arena.

När det 112 dagar senare var dags för den allra sista speldagen inomhus var det omöjligt att inte blicka tillbaka på allt vi har fått vara med om under den intensiva period.

En resa där alla som vill har fått åka med i 140 km/h på en lång och krokig vägsträcka utan några rastplatser eller “Burger-King-stopp” (till Wiles stora förtret).

Nu var det till slut som att inomhussäsongen själv hade fått nog och sa till oss på skarpen:

“Okej, killar det här har varit fantastiskt roligt -  men nu räcker det!”

Det är få lag under den här inomhussäsongen som har lyckats bryta igenom det kollektiva försvarsspelet som killarna har bemästrat på ett fullkomligt lysande sätt.

Nu ställdes vi för första gången mot en motståndare som hade så många dimensioner i sitt anfallsspel att försvarsspelet för första gången såg rejält sårbart ut.

Vara tog ledningen redan i den första matchminuten, men Kronäng kom tillbaka efter mål från Isak “the magic left foot” Sångberg.

Det dröjde inte länge innan Vara återtog ledningen och Kronäng återigen kvitterade efter att Adnan “GarBale” Mohammad sprungit in ännu ett av sina patenterade omställningsmål.

Vara spelade fysiskt och när Isak “the magic left foot” Sångberg hela tiden vågade gå rakt emot dem och utmana hade hemmalaget snabbt dragit på sig sex frisparkar, vilket innebar tre tiometersstraffar för Kronäng i första halvlek.

Tre tiometersstraffar som alla brändes och istället kunde Vara visa prov på effektivitet och gå till paus med en tremålsledning.

I början av den andra halvleken hamnade Kronäng i den svåraste perioden under hela inomhussäsongen. Vara tilläts under den här perioden på cirka 7-8 minuter göra sex mål - flera av dem på rena bjudningar eller slarv från Kronängs sida.

Vi tog timeout och det dröjde ett tag även efter det. Men till slut tog killarna tag i det igen och kom tillbaka starkt genom att göra ett mål framåt och inte släppa in något mer under de avslutande åtta minuterna.

Målskyttarna från Skövdematchen, Read “Big Bob” Alhrsi och Carl “Bumlingen” Ekdahl hittade återigen nätet och stod för målen i den här halvleken, vilket putsade till siffrorna något i en match som var en match i en halvlek.

Det blev såklart inte den avslutning på inomhussäsongen vi hade hoppats på - men känslan efteråt var ändå att det inte spelade så stor roll.

Vi ställdes till slut mot en motståndare som har tränat tre inomhuspass i veckan under futsal-säsongen och som verkligen spelade upp hela sitt register den här eftermiddagen.

Vara spelade riktigt, riktigt bra stundtals, men Kronäng bjöd på minst hälften av målen och missade totalt inte färre än 7 stycken (!) tiometersstraffar. Så matchen hade kunnat bli betydligt jämnare om vi hade spelat med större noggrannhet och mindre risktagande.

Men även om prestationen inte innehöll samma grad av koncentration och cyniska tänk som tidigare, säger de avslutande åtta minuterna precis allt om varför det här är undertecknads favoritgäng alla kategorier.

Att hamna i ett sådant mentalt jobbigt underläge med så lång tid kvar att spela hade tagit knäcken på de flesta lagen och då kan det kunna rinna iväg precis hur mycket som helst mot ett motstånd som smällde in i stort sett varje utrymme till skottläge de fick.

“HUR kan klockan ticka så sakta” uttryckte sig en frustrerad lagkapten i andra halvlek.

Det vittnar om hur tuff situationen var och den arbetsinsatsen killarna lade ner i det läget stoppade inte bara blodflödet - de såg ta mig tusan till att “vinna” de avslutande åtta minuterna av matchen.

“Så kan man ju inte säga” påpekade en viss vänsterfotad och bollkär kille.

Nej, det kan man ju kanske inte.

Men det säger ändå en hel del om en hel del.

Efter slutsignalen var det glädjande att se hur killarna ändå kunde sitta där tillsammans i omklädningsrummet, skoja lite grann med varandra om alla missade straffar och slutligen applådera sig själva till en MYCKET imponerande andraplats i seriespelet (en poäng före just Vara - vilket också säger en del om hur starkt det är att sluta tvåa i den här serien).

Vi var dock alla överens om att det räcker nu.

Det här var inomhussäsongens sätt att tala om för oss att det var nog.

Den är finito. Den är över.

Det må så vara.

Men undertecknad kommer åtminstone aldrig att glömma just denna inomhussäsong, då den har varit speciell på så många olika sätt, och håller alla tänkbara tummar för att detsamma gäller för våra hårt kämpande fotbollshjältar.