Billys Cup: Kronäng fick en andra chans i Källby – och tog den!
2019-01-29 20:19

Ja, medan ”de gamla gubbarna” i 03/04 spelade seriespel hemma i Hestrahallen, begav sig våra charmiga ungtuppar i 05/06-gänget iväg hela vägen till Källby för Billys Cup.

Det fanns bara ett problem som behövde lösas.

I och för sig ett ganska stort problem.

Vem skulle stå i mål?

Tränarduon Frederik ”Skottarn” Kjellberg och Micke ”Domarvännen” Hultman har ju älskat att stå i mål under inomhusträningarna och har i ena stunden varit David De Gea för att i nästa stund påminna mer om Loris Karius – om man tillåter sig att överdriva en smula.

Den ojämnheten i kombination med att det hade blivit för dyrt att muta tävlingsledningen till att få igenom båda dispenserna, innebar att killarna fick lösa det själva.

Och som de löste det.

Det finns alltid något mäktigt, inspirerande och hoppfullt med fotbollslag som hamnar i en svår situation, men som inte är rädda för att lägga ner det hårda jobb som krävs för att ta sig ur den – för att till slut komma ut starkare på andra sidan.

Kronäng fick en andra chans den här dagen i Källby – och det är en grov underdrift att säga att de tog tillvara på den.

Fick följande sammanfattning av turneringen från Micke ”Domarvännen” Hultman.

Gruppspel

Kronängs IF – Södra Härene IF (0-0)

Den här matchen dominerades av Kronäng som radade upp målchanser, men fick ett mål bortdömt trots att bollen helt klart var inne.

De svartvita ska även ha blivit rånade på en straff när en utespelare räddade bollen med handen.

Kronängs insats borde definitivt ha räckt till en seger, men de berömda marginalerna var på fel sida och matchen slutade mållös.

IFK Mariestad Vit – Kronängs IF (1-0)

I den andra matchen mot Mariestad kom Kronäng inte igång förrän i slutet och då hade Mariestad redan skaffat sig en ledning som de var skickliga på att försvara.

Fristad/Sparsör/Borgstena 3 – Kronängs IF (1-1)

Även den avslutande gruppspelsmatchen kontrollerades av Kronäng som hade skaffat sig en ledning som kändes trygg och säker.

Men när de återstod ett par minuter lyckades F/S/B lyckades få dit ett kvitteringsmål, efter vilket de flyttade upp målvakten och pressade på för ett segermål.

Kronäng försvarade dock föredömligt under resterande matchtid och var flera gånger nära att kontra in ett segermål.

***

Att Kronäng enbart fick med sig två poäng från de tre gruppspelsmatcherna kändes oerhört missvisande sett till hur laget hade spelat.

Efter två oavgjorda och en förlust trodde killarna att det var färdigspelat och började göra sig redo för hemfärd.

Men humöret skulle snabbt lyfta när de fick reda på att de hade avancerat som näst bästa grupptrea.

Det var nu turneringen skulle börja på allvar för Kronäng som reste sig på alla plan.

***

Kvartsfinal

Vårgårda IK – Kronängs IF (1-2)

I kvartsfinalen ställdes Kronäng mot Vårgårda som inför matchen hade gjort åtta mål framåt och släppt in noll.

Men det var statistik som inte skulle visa sig betyda någonting när matchen väl blåstes igång, då Kronäng hela tiden låg rätt i försvarsspelet och kontrade sylvasst.

Faktum är att Kronäng knappt släppte till en enda målchans under matchen, vilket lade grunden till en stabil 2-1-seger och vidare spel.

Semifinal

Kronängs IF – Fristad/Sparsör/Borgstena 1 (1-0)

I semifinalen försökte F/S/B spela fysiskt och brotta ner Kronängsspelarna, men förutom det hade motståndarna inte mycket att komma med.

Kronäng kunde därmed ta ytterligare en stabil och välförtjänt seger.

Laget var därmed klart för final.

Final

IFK Mariestad Blå – Kronängs IF (1-0)

Det andra Mariestadslaget väntade i en finalmatch som var otroligt jämn, men där Kronäng hade ”lite” otur med avsluten.

Skotten ven i stolpar eller strax utanför motståndarnas mål, men ville helt enkelt inte in i nät.

Typiskt då att Mariestad skulle få in en boll på kontring där skottet dessutom smet in via stolpen.

Små marginaler som brukligt när en turnering ska avgöras.

Men det förtar naturligtvis ingenting av Kronänggrabbarnas imponerande prestation.

Sammanfattningsvis var det en mycket väl genomförd turnering av grabbarna där lagledningen vill lyfta fram de unga killarna i form av Oscar och Noa, som snabbt tog till sig en taktik de aldrig spelat med tidigare.

Även ett stort tack till målvakterna Isak ”den långe” Nilsson (fem matcher) och Thure ”den lurige” Sigge (en match) som båda gjorde det grymt bra i målet när ingen annan ville stå.

Ja, här har ni våra silverhjältar som alla förtjänar starka fem-plus!

+++++

Isak ”den långe” Nilsson