IFK Falköpings FF – Kronängs IF: ”It aint over till the fat lady sings”
2019-01-28 21:05

Att det under söndagen var dags för två nya seriematcher hade vi såklart koll på.

Att vi skulle arrangera hela sammandraget fick vi reda på 40 minuter (!) före Bergdalens match mot Skövde skulle börja, så det blev en minst sagt virrig och stressig morgon.

Undertecknad (som i vanliga fall har svårt att hålla på mer än en grej i taget) stod nu plötsligt i Hestrahallen, allmänt förvirrad, och skulle hålla koll på matchtiden, målen och frisparkarna.

Detta samtidigt som grabbarna i Kronäng skulle samlas borta på Kronäng, vilket nog var anledningen till att mobilen ringde varannan minut.

Robban såg till att styra upp samlingen, få med sig västar och inomhusbollar till matcherna och plocka upp spelare som hade försovit sig.

Hjälpsamma föräldrar räddade oss därefter genom att ställa upp i sekretariatet (TACK! TACK! TACK!).

Till slut var allt och alla som behövdes på rätt plats vid rätt tillfälle och med tanke på vilken dag vi fick uppleva tillsammans går det inte att säga annat än att det var värt det.

Det vanligtvis så tajta försvaret ställdes nu på stora prov mot ett fysiskt, rörligt och tekniskt skickligt Falköping som tog ledningen i matchen.

Isak ”the magic left foot” Sångberg kvitterade med ett välplacerat avslut, men Falköping svarade omgående med två snabba omställningsmål.

Robban kastade då in time-out-kortet och vi snackade ihop oss om att vi såhär långt fuskade i hemåtlöpningarna, vilket var anledningen till att Falköping hade skaffat sig ett tvåmålsöverläge.

Kronäng arbetade sig nu in i matchen och när Adnan ”GarBale” Mohammad reducerade med ett till av sina patenterade omställningsmål kändes det svartvita gänget verkligen på gång.

Fast i slutsekunden av den första halvleken drog Kronäng på sig sin sjätte frispark, vilket resulterade i en tiometersstraff som Falköping direkt utnyttjade och gick till paus med två måls marginal.

I den andra halvleken kom Kronäng ut som ett lag med förnyad energi och ett härligt självförtroende i spelet.

Dek ”Kryckan” Ibrahim vann tillbaka bollen, ställde om blixtfort och avslutade med ackuratess när han satte dit reduceringsmålet.

David ”Puyol” Stolt bjöd sedan på ett briljant solonummer när han tog förbi längs vänsterkanten, hela vägen ner till kortlinjen där han med en tvåfotsdribbling (som till och med Andrés Iniesta hade blivit avundsjuk på) passerade den sista försvararen innan han spelade över bollen till Adnan ”GarBale” Mohammad som kunde raka in kvitteringen i öppet mål.

I den här halvleken hade nu Falköping dragit på sig fem frisparkar och när de gick in för hårt mot Isak ”the magic left foot” Sångberg och Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, innebar det att Kronäng vid två tillfällen fick chansen från tio-meters-punkten.

Dek ”Kryckan” Ibrahim, som var glödhet i matchen, klev fram och pangade in båda med en sådan säkerhet att man skulle kunna tro att han hade jobbat med tio-meters-straffar i fem år.

Falköping var med sin skottkraft inte på något sätt ofarliga. Men tack vare Wile ”Ter Stegen” Lindqvists eminenta målvaktsspel stod sig Kronängs ledning fortsatt.

Med minuten kvar drabbades Falköping dessutom av en utvisning, vilket innebar att Kronäng i numerärt överläge enkelt kunde rulla bort resterande matchtid utan att riskera att dra på sig någon mer frispark (vilket hade inneburit tiometersstraff för Falköping).

Snacka om två helt skilda halvlekar och vilken härlig vändning!

Kronäng kom snett in i den här matchen, rättade till det och tog sig tillbaka vid två tillfällen, men åkte ändå på en käftsmäll i slutsekunden av den första halvleken, vilket där och då kändes mentalt jobbigt.

Att skaka av sig den besvikelsen, gå ut och hålla nollan och göra fyra mål framåt i den andra halvleken framkallade återigen de där rysningarna längs hela ryggraden.

Det som framförallt inte fungerade i den första halvleken var rörelsen i offensiven, men när den blev mer intensiv och tempoväxlande lyckades Kronäng lösa Falköpings höga press på ett betydligt bättre sätt och bjöd på ett par riktiga kanonanfall.

Att utnyttja antalet frisparkar hos motståndarna genom att utmana och skaffa sig två tiometerstraffar var naturligtvis också en typ av smartness som var härlig att skåda.

Ja, futsal-matcherna spelas ju faktiskt i två gånger 20 minuter effektiv tid och i den här matchen visade killarna verkligen att det inte är över förrän den feta damen sjunger.

En mäktig lagseger i en underhållande och svängig match!

Starka fem-plus naturligtvis till samtliga.

+++++

Wile ”Ter Stegen Lindqvist

Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp

Isak ”the magic left foot” Sångberg

David ”Puyol” Stolt

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson

Dek ”Kryckan” Ibrahim

Carl ”Bumlingen” Ekdahl

Hannes ”Google” Andersson

Read ”Big Bob” Alhsri

Adnan ”GarBale” Mohammad

Nu var det bara hem och ladda batterierna då det om ett par timmar var dags för nästa seriematch.