Bergdalens IK – Kronängs IF: När rysningarna fortsätter hela vägen ner!
2019-01-13 20:05

Äntligen var det dags för premiär i futsal-serien när Kronäng och Bergdalen drabbade samman i Almåshallen.

Under en till synes lugn söndagsmorgon, uppstod snart den typen av förvirring som alltid riskerar att uppstå när det här gänget ska iväg och spela boll.

Adnan saknade benskydd, Wiles alarmsignal hade inte gjort sitt jobb och klockan tickade på.

Fast som vanligt löste det sig ändå tack vare att just Wile råkade ha ett par extra benskydd att låna ut till sin kompis och något försenade var så slutligen alla på plats i Almåshallen med 45 minuter kvar till avspark.

Den lättsamma och spralliga stämningen i omklädningsrummet skulle snart övergå till en hundraprocentig fokusering under två gånger tjugo minuter effektiv speltid (när klockan stoppas vid varje spelavbrott) där Kronäng visade att såväl försvarsspel som anfallsspel kan vara vackert att titta på.

Bergdalen skapade ett visst tryck inledningsvis, men när Kronäng hittade rätt i sina positioner och var noggranna i sina överflyttningar kunde de successivt arbeta sig in i den här matchen.

Kronäng fick inte riktigt omställningsspelet att stämma till att börja med, men tog ändå ledningen i matchen på en fast situation.

Isak ”the magic left foot” utmanade sin försvarare, tog sig in centralt och fälldes, vilket genererade en frispark. Det var nog inte så många som frivilligt räckte upp handen på frågan ”vem vill stå i muren?” när Dek ”Kryckan” Ibrahim klev fram och dundrade in ledningsmålet. Det bara small! Pang!

Det intensiva försvarsspelet från Kronängs sida innebar att Bergdalen hade svårt att skapa så mycket mer än skott utifrån, som visserligen oroade vid ett par tillfällen. Men då visade Wile ”Ter Stegen” Lindqvist att han hade vaknat på rätt sida och kunde, tack vare sin snabba reaktionsförmåga, parera skotten.

Efter att ett par vassare omställningslägen sånär hade resulterat, fick Kronäng ett lite mer turligt mål med sig när Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp skickade in bollen mot mål där Adnan ”GarBale” Mohammad befann sig. Bollen nådde aldrig fram till Adnan, men gick via en försvarare och in i mål.

Kort före halvtidsvilan utnyttjade Bergdalen ett bolltapp från Kronäng i ett omställningsläge genom att, med ett vasst avslut, reducera ledningen.

I halvtid pratade vi om att defensiven satt, men att vi i anfallsspelet skulle flytta upp högre och ta fler löpningar in i mitten för att på så vis öppna upp större ytor att anfalla på längs kanterna och i hörnen.

En förändring som innebar att Kronäng fick igång ett betydligt mer vägvinnande spel under den andra halvleken.

Kronäng var fortsatt noggranna i defensiven och när Hannes ”Google” Andersson hann upp en boll nere vid kortlinjen och skickade in i straffområdet varpå en Bergdalenspelare tog upp bollen med handen, kunde domaren inte göra så mycket annat än att döma straffspark.

Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp visade ytterligare prov på sitt stora ledarskap och ansvarstagande genom att med ”Alan Shearer-självklarhet” gå fram och, med såväl ackuratess som precision, utöka ledningen.

Om dramaturgin kring straffen fick nackhåren att resa sig, fortsatte sedan rysningarna hela vägen ner längs ryggraden när vi bjöds på matchens spelsekvens.

Hann aldrig med att klocka med det tog inte många sekunder från det att Kronäng vann tillbaka bollen tills att bollen nådde nätet. En kontring går knappast att genomföra på ett bättre sätt!

Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp släppte bollen till Isak ”the magic left foot” Sångberg som drev bollen med fart och stoppade ner bollen i det högra hörnet till Adnan ”GarBale” Mohammad. Adnan hittade, med en stenhård passning, tillbaka till Isak som hade fullföljt sin löpning och enkelt kunde effektuera anfallet genom att raka in bollen i öppet mål och samtidigt sätta punkt för matchen.

Ska man avgöra kan man ju såklart lika gärna göra det på det här fartfyllda, sevärda och effektiva sättet!

Kronäng hade bud på fler mål framåt i takt med att Bergdalen tvingades pressa högre upp i banan, men även om det var sevärt uteblev utdelningen.

Under slutminuten bjöd Kronäng på ett rätt så billigt reduceringsmål, som påminde om det från den första halvleken, men det blev mer av akademisk betydelse.

Börjar det bli tjatigt?

Jo, jag vet. Men de här killarnas hängivenhet till försvarsspelet kan inte nog understrykas eller berömmas.

De har tidigare imponerat stort genom att klara av det under turneringsmatcher på tjugo respektive tolv minuter.

Så vad säger man då när de lyckas hålla uppe koncentrationen i två gånger tjugo minuter EFFEKTIV TID?

När vi frågade killarna i halvlek var de nöjda med defensiven. Men i anfallsspelet ville de mer och ansåg att tempot behövde drivas upp och att utgångspositionerna behövde bli högre.

Sen gick de ut och stod för en andra halvlek där de, utan att ge avkall på försvarsspelet, vågade mer framåt och skapade fler lägen såväl på omställningarna som i det uppställda spelet.

Anfallarna Adnan ”GarBale” Mohammad, Read ”Big Bob” Alhrsi och Hannes ”Google” Andersson var noggranna och kyliga i de defensiva överflyttningarna och löpte sig spelbara i rätt ytor framåt.

Kantspelarna David ”Puyol” Stolt, Isak ”the magic left foot” Sångberg, Dek ”Kryckan” Ibrahim och Ali ”the boat” Abdirahman löpte långa sträckor upp och ner och fuskade aldrig i hemjobbet. Tog dessutom högre utgångspositioner och vågade utmana mer ju längre matchen gick.

Målvakt Wile ”Ter Stegen” Lindqvist var tillbaka i gammal god "DM-form" med sina snabba reflexräddningar och mittback Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp var Arvid Elmgren Kopp med allt vad det innebär.

Stort tack för en superhäftig seriepremiär grabbar! Så vackert att se er kämpa tillsammans som ett riktigt lag!