Blixtcupen: Så snabbt kan det gå!
2018-12-03 22:52

Vi hann knappt hem från Rångedala innan det var dags för nästa turnering i form av Bergdalens Blixtcup som spelades i Daltorphallen.

Eftersom många mer eller mindre bor vid ingången till hallen var det endast Wile, Carl och Isak som kom till samlingen på Kronäng.

Först på samlingen var Wile. Ja, det är faktiskt sant.

Senast det hände hade vi fortfarande vänstertrafik i Sverige, så det var inte utan att man hajade till lite när det var just vår målvakt som ringde och undrade vart alla andra befann sig.

I Daltorphallen befanns sig även några av de yngre killarna på läktaren – på motsvarande sätt som att några av de äldre hade åkt med för att titta på i Rångedala dagen innan.

Såklart glädjande med ett sådant intresse och Kronäng bjöd på lite blandade insatser under en förmiddag där vi fick lära oss hur snabbt allt kan avgöras inomhus.

Bergdalens IK Röd - Kronängs IF (0-1)

Kronäng fick en pangstart med en snabb omställning som resulterade efter knappa minutens spel när Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp hittade över med en lika stenhård som briljant passning till Adnan ”GarBale” Mohammad vid den bortre stolpen som satte dit ledningsmålet.

Den där absoluta noggrannheten i försvarsspelet saknades, men Kronäng skapade ändå tillräckligt med vassa omställningar för att göra ett par mål till i matchen och när Bergdalen väl fick sina lägen var det via skott utifrån och då var Wile ”Ter Stegen” Lindqvist på tårna och klarade.

Kronängs IF - Hestrafors IF (0-2)

Kronäng hittade nu mer rätt i försvarsspelet och hade bra kontroll på matchen mot ett spelskickligt Hestrafors som hade svårt att komma till avslutslägen.

Det var Kronäng som var närmast ett ledningsmål tack vare ett lugnt och metodiskt anfallsspel. De bästa chanserna hade Read ”Big Bob” Alhrsri och Isak ”the magic left foot” Sångberg efter att Dek ”Kryckan” Ibrahim använt sin individuella skicklighet till att öppna upp lägen för sina medspelare.

Istället utnyttjade Hestrafors hänsynslöst den knappa halvminut, som Kronäng inte riktigt orkade hålla upp samma koncentration, till att göra två mål och sätta punkt för den här matchen.

Svårt för killarna att acceptera efteråt med tanke på att de säkerligen, liksom vi ledare, kände att matchen egentligen var deras.

Kronängs IF - Dalsjöfors IF Grön (0-3)

Även om det blev en tuff match för Kronäng, var det faktiskt det vitsvarta laget som hade flest lägen inledningsvis. Adnan ”GarBale” Mohammad, Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp och Rami Alhazouri tog sig till fina skottlägen, men när dessa inte utnyttjades tog Dalsjöfors ledningen i stället.

Därefter hade Kronäng svårt att hitta tillbaka till lugnet och koncentrationen, men såg åtminstone till att gå för det och försöka hela vägen fram till slutsignalen. Inte minst Carl ”Iceman” Ekdahl som mötte sina klasskompisar och ett tag var inne och mosade allt som kom i hans väg på ett sätt som fick det att likna bowling.

Brämhults IK - Kronängs IF (0-1)

Vi fick se ett uppskruvat och revanschsuget Kronäng gå ut och stå för en kollektivt jättestark försvarsinsats där alla var med och bidrog till att göra det svårt för motståndarna att komma igenom.

Sättet killarna försvarade på tillsammans och det ansvar alla tog i hemjobbet var underbart att se och ledde också fram till ett par sylvassa kontringar.

I den första var det Casper ”Piqué” Swahn som serverade Isak ”the magic left foot” Sångerg, som sköt strax utanför.

I nästa läge var det Read ”Big Bob” Alhsri som satte fart och spelade vidare i precis rätt läge till Isak ”the magic left foot” Sångberg som mjukt och fint tog emot bollen i fart innan han distinkt placerade in ledningsmålet.

Kronäng försvarade sig därefter fortsatt kompakt, men bjöd på ett par omställningslägen i slutet som mycket väl kunde ha straffat sig.

Under utomhussäsongen gjorde just Brämhult matchavgörande mål i slutsekunderna i båda mötena lagen emellan.

Med trettio sekunder kvar att spela höll historien på att upprepa sig när Brämhult ställde om snabbt.

Men två uppoffrande försvarsinsatser från Isak ”the magic left foot” Sångberg och Wile ”Ter Stegen” Lindqvist, som båda fläkte sig fram för att förhindra ett sent baklängesmål, innebar att Kronäng höll undan och fick avsluta med en lika stark som välförtjänt seger.

Trots att Kronäng ställdes mot högkvalitativt motstånd den här förmiddagen i Daltorphallen, var det tydligt att även killarna kände av vi inte riktigt kom upp i den nivå vi hade hoppats på.

Om samtliga spelare verkligen hade ”sin dag” i Kinnarp för en vecka sedan var det som att egentligen ingen nu hade ”den där dagen” när allt bara flyter på och då är det såklart svårt att nå de där absoluta maxprestationerna.

Som helhet var det ändå en helt klart godkänd insats som sånär höll på att räcka till avancemang ändå, tack vare den järnvilja blandat med individuell skicklighet som det här laget besitter.

Ska man hårdra det hela var det under den fina insatsen mot Hestrafors som allt stod och vägde. Utdelning framåt under inledningen och högre fokus under den olycksbådande halvminuten hade med stor sannolikhet inneburit vidare spel.

Vi får ta med oss det som en nyttig lärdom och erfarenhet om hur fort saker och ting kan svänga inomhus om man sänker garden om så bara för en kort period - särskilt när turneringen heter Blixtcupen.