Rävlanda AIS – Kronängs IF: Vikten av att vila med bollen
2018-09-02 22:06

Har ni koll på vad en ”Rävlanda-rullare” är för något?

Det visste inte jag heller förrän min pratglade tränare i Alingsås IF, Bert-Inge, berättade det för mig vid mitt senaste besök på Bråtaredsvallen, för lite mer än 15 år sedan.

Om ni har sett mycket sju-manna-fotboll, framförallt i de lägre åldrarna, har ni säkert många gånger sett hur de unga spelarna ska skjuta på volley, men lyckas träffa på knät så att bollen rullar längs hela benet ända ut på foten och slutligen, med rejäl svung, far iväg långt i oklar riktning.

Så nu vet ni och även om denna kunskap kanske inte fick er att ta fram papper och penna, har ni åtminstone något att berätta om nästa gång ni ska till Rävlanda och spela fotboll, vilket var det Kronäng skulle göra denna söndagsförmiddag när värmen var tillbaka.

Kronäng inledde matchen piggt och hade redan skapat ett par bra lägen när Simon ”Bagarn” Lindén, efter dryga kvarten, med en rapp och smart passning i djupled hittade fram till Casper ”Piqué” Swahn som bröt in i straffområdet och tvingade målvakten att lämna en retur på vilken Ahmad Zeidan dök upp och gav bortalaget ledningen.

Bara minuterna senare lyfte Carl Ekdahl fram en ny fin djupledsboll att springa på för Casper ”Piqué” Swahn som vann löpduellen mot försvararen och, med en läcker dribbling i straffområdet, tog sig förbi försvararen och utökade ledningen.

Med fem minuter kvar av halvleken reducerade Rävlanda. Men innan domaren skulle blåsa av för halvtid hittade Carl Ekdahl på nytt in med en boll bakom hemmalagets backlinje där, den vikarierande anfallaren, Sebastian Muñoz Cortes kom löpande i hög fart och tryckte sig in framför försvararen innan han avslutade i det långa hörnet.

I halvtid pratade vi om att djupledsspelet stundtals hade fungerat bra, men att det fanns många situationer när hemmalaget var väl samlat och vi hade kunnat börja om och vända på spelet. Dels för att locka upp motståndarna i pressen och dels för att få vila med bollen i värmen.

Men det var något som visade sig lättare sagt än gjort och det blev en jobbig andra halvlek med tanke på att spelet ständigt böljade fram och tillbaka.

Dock fick vi se ett riktigt kanonanfall resultera cirka tio minuter in i halvleken. Spelet byggdes tålmodigt upp från Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet, via mittbackarna Kasper Johnsen och Carl Ekdahl som vände ut spelet till David ”Puyol” Stolt. David väggspelade med Isak ”the magic left foot” Sångberg, avancerade och skickade slutligen fram bollen på en fri yta längs kanten från vilken Casper ”Piqué” Swahn kunde bryta in och, något tursamt, sätta dit sitt andra för dagen. Ett härligt fotbollsmål hela vägen!

Under slutfasen var det Rävlanda som orkade mest, skapade mest och lyckades välförtjänt få dit en reducering. Men även om Kroängspelarna hade börjat krokna alltmer i värmen, jobbade man ändå tillräckligt hårt för att stå emot och hålla undan.

Det var varmt den här eftermiddagen och planen var så pass mjuk att det måste ha känts som att springa i sand. Lite småskavanker innebar att det var många som fick spela utan att byta, vilket framförallt märktes i den andra halvleken när det var tufft att springa hemåt.

Killarna slet som vanligt och gjorde så gott de kunde utifrån förutsättningarna. Men om det är något vi ska ta med oss som en lärdom från den här matchen är det vikten av att emellanåt våga hålla i och vila med bollen inom laget.

Genom att i allt för stor utsträckning söka den avgörande passningen framåt gjorde Kronäng det onödigt jobbigt för sig i en ”handbolls-ryckig” matchbild med mycket spring upp och ner. Med lite mer tålamod och lugn i spelet hade motståndarna fått springa sig trötta istället, samtidigt som det hade bildats nya ytor att anfalla på.

Trots att variationen saknades den här eftermiddagen fanns det ändå en hel del godbitar i form av fina och fartfyllda fotbollsanfall som ledde fram till såväl målchanser som mål framåt. Sekvenser när killarna släppte bollen till varandra på få tillslag och därigenom gjorde det svårt för motståndarna att följa med.

Vi hade såklart hoppats att få se mer av den varan, men killarna blixtrade ändå till under perioder och visade att kvalitéerna och kunnandet finns där i verktygslådan att plocka fram.

…Debutmålskytt 1

Det fanns inte en sekund av tvekan. När målvakten lämnade retur skulle bollen bara in över mållinjen och efter att ha fyllt på i straffområdet fick Ahmad Zeidan sätta dit sitt första mål för Kronäng. Härligt Ahmad!

…Debutmålskytt 2

Visst såg han lite förvånad ut när han fick direktivet att flytta upp som central anfallare.

Minuterna senare hade Sebastian Muñoz Cortes, som allt som oftast har spelat ytterback, stuckit iväg i djupled och visat skärpa framför mål när även han satte dit sitt första mål för klubben. Vackert Sebbe!

…Där rök den hundringen

I omklädningsrummet inför matchen framförde Wile ”Ter Stegen” Lindqvist sin starka vilja att få ta en eventuell straff och utlovade hundra kronor om han nu mot all förmodan skulle råka bränna den.

När Kronäng tilldömdes en straff under slutminuterna och vi ropade fram honom tog det en liten stund innan Wile insåg att det var på riktigt och tog löpningen över hela planen fram till straffpunkten.

Straffen smet strax utanför stolpen. Men stort tack Wile för modet och en underhållande sekvens som piggade upp efter ett segt slut på den andra halvleken.

Tack ska ni ha för en ny skön fotbollsdag tillsammans grabbar!