Bollebygd/Hestrafors/Töllsjö – Kronängs IF: Sevärd fotboll på ”Camp Nou” i Björnskogen
2018-08-18 21:41

Det såg ut att dra ihop sig till oväder. Men när vi väl var framme vid Björnskogsvallen hade det klarnat upp och när vi dessutom möttes av en grön och jämn naturgräsplan en lagom ljummen och frisk fredagskväll, var förutsättningarna för fotboll bästa tänkbara.

”Vilken härlig matta!” utbrast undertecknad.

”Där har vi några som har brutit mot bevattningsförbudet”, påpekade givetvis Kasper Johnsen på vägen bort mot omklädningsrummet.

I Nittorp råkar jag veta att man kom runt förbudet genom att använda is från ishallen som ligger precis bredvid fotbollsplanen.

I det här fallet var det närheten till vattnet som gjorde det möjligt för Bollebygd att erbjuda spel på en naturgräsplan som framstod som Camp Nou i jämförelse med de uttorkade planerna på Ryda tidigare i somras och i Halmstad under Laxacupen.

Kronäng hamnade i underläge innan matchen var en halv minut gammal och behövde en stund på sig för att komma tillbaka från den chockstarten. Därefter tog bortalaget tag i matchen ordentligt, pressade tillbaka Bollebygd och skapade ett flertal öppna lägen i rad.

Men det ville sig inte i avslutssituationerna, vilket fick en att fundera på om det här skulle bli en sådan kväll när bollen helt enkelt inte hade någon lust att gå in i mål.

Till slut kom dock utdelningen när Markus Olsson hittade in med ett inspel från högerkanten till Isak ”the magic left foot” Sångberg, som inte fick på någon jätteträff strax utanför straffområdet – men skottet var ändå tillräckligt välplacerat, vid den vänstra stolpen, för att hitta nätet.

Kort därpå jobbade Ahmad Zeidan in bollen i straffområdet och när Bollebygds rensning hamnade framför fötterna på Casper ”Piqué” Swahn var ledningsmålet ett faktum.

Kronäng hade bud på mer, men minuterna före halvtid kontrade Bollebygd istället in ett kvitteringsmål som innebar att ställningen var lika i paus.

Efter en trevande start på andra halvlek lossnade det rejält för Kronäng när David ”Puyol” Stolt hade dröjt sig kvar i offensivt straffområde, fick bollen och bjöd på ett eget solonummer förbi ett par motståndare innan han enkelt gav Kronäng ledningen på nytt.

Därefter orkade hemmalaget inte hänga med på samma sätt längre och när Kronäng allt oftare började hitta in på ytan bakom motståndarbacklinjen kunde lagkapten Arvid Elmgren Kopp springa in med ytterligare ett mål för Kronäng.

Vi fick även se ett par ytterligare mål från Kronäng på genombrott från Isak ”the magic left foot” Sångberg och Casper ”Piqué” Swahn. Matchens vackraste var väl ”förmodligen” det som Isak, tremålsskytt för dagen, vred upp hårt och välriktat i målvaktens högra kryss.

Trots att det var i andra halvlek det lossnade för Kronäng målmässigt, är vi ledare mer nöjda med den första eftersom det då var en jämnare fotbollsmatch där killarna visade upp en hel del kvalitéer.

Förutom en intensiv, aggressiv och välsynkroniserad press i försvarsspelet, fick vi se ett Kronäng som släppte bollen på få tillslag till varandra och värderade på ett klokt sätt när det var läge att lugna ner spelet och när det fanns ytor att gå framåt på. Rörelsen framåt var återigen glädjande att se då bollhållaren ofta hade ett flertal alternativ tack vare att löpningarna kom från såväl anfallare, mittfältare och ytterbackar.

Även om det uppstod ett par tveksamma situationer i eget straffområde var det överlag så att killarna uppträdde betydligt mer beslutsamt i samband med de fasta situationerna, såväl defensivt som offensivt, jämfört med hur det har sett ut tidigare under säsongen.

Under de avslutande tjugo minuterna blev det lite väl mycket individuellt spel. Men även om vi hellre hade sett lite mer tålamod med spelvändningar under slutfasen, har vi förståelse att det kan bli så ibland och killarna bjöd ju trots allt på en rörlig och sevärd anfallsfotboll med bra passningsspel under femtio minuter, vilket definitivt var något att ta med sig hem till Borås.

…Dani Alves?

Han var uppsatt som ytterback. Men med tanke på mängden offensiva löpningar och delaktigheten i anfallsspelet kunde man lika gärna tro att han var en av anfallarna. Faktum är att undertecknad förvirrat tittade åt fel håll och undrade vart han hade tagit vägen när det var dags för byte.

David ”Puyol” Stolt gjorde inte bara ett vackert mål, utan fyllde ständigt på längs kanten och skickade in en stor mängd inlägg och hörnor med god kvalité. En lite väl lång vattenpaus mitt under matchen, som sånär utnyttjades av motståndarna, kunde han tillåta sig att bjuda på efter den här insatsen. Härligt David!

…Debutant

Yousef Altamimi som gjorde sin första match i Kronängströjan och, förutom att han ett par gånger fick visa upp sina tekniska färdigheter, sånär lyckades sätta dit en boll i debuten. Välkommen till Kronäng Yousef!

…”We have seen it before”

Man blir inte ens förvånad längre när man ser bollen lämna den där vänsterfoten och leta sig upp i krysset. Även om det vansinnigt estetiskt vackra målet mot Annelund förra året var i det andra, så är ju och förblir det vänstra krysset ändå alltid ledigt. Eller hur Isak?