Laxacupen - dag 1: ”Våga skjuta över”
2018-07-30 19:52

Glada och förväntansfulla fotbollskillar

Det hade redan varit en häftig fotbollssommar med ett fotbolls-VM i Ryssland följt av fotbollsfesten Gothia Cup i Göteborg, när det var dags att åka till Halmstad för att spela Laxacupen.

Tjugo förväntansfulla fotbollskillar, som var genuint glada över att se varandra igen efter ett par veckors semester på olika håll, möttes upp utanför Halmstad Arena för de två inledande gruppspelsmatcherna, som skulle spelas i en minst sagt påfrestande hetta på uttorkade naturgräsplaner.

Tollarps IF – Kronängs IF (3-2)

Kronäng inledde med en av de svagaste halvlekarna hittills den här säsongen och hamnade därmed i ett tidigt tvåmålsunderläge.

I andra halvlek var det ett helt nytt Kronängslag som kom ut på planen och tog över matchen fullständigt. Efter ett par ramträffar, lyckades Kronäng till slut inte bara reducera utan även kvittera till 2-2 med ett par minuter kvar att spela.

En stark, imponerande och välförtjänt upphämtning i värmen. Men vi skulle tvingas uppleva ett grymt slut då Tollarp lyckades sätt dit segermålet i matchens sista spark.

Tuffast tänkbara start på turneringen, även om den andra halvleken bådade gott inför fortsättningen.

Målen i matchen:

1-2 Dek ”Kryckan” Ibrahim (Isak ”the magic left foot” Sångberg)

2-2 Dek ”Kryckan” Ibrahim (Adnan ”GarBale” Mohammad)

Kronängs IF – Apel 99 (0-1)

Kronäng orkade inte ladda om batterierna tillräckligt till nästa match mot Apel 99, som tog ledningen tidigt på en hörna.

Resterande matchtid hade Kronäng full kontroll defensivt, men mäktade inte med att flytta upp spelet tillräckligt för att skapa de där riktigt klara målchanserna.

Återigen var prestationen tillräckligt bra för att kunna få med sig poäng, men känslan var verkligen att marginalerna var emot Kronäng under den första speldagen.

Välbehövlig svalka

Visst skulle vi kunna ägna oss åt att analysera de två inledande matcherna djupare, men det var inte alls det som var grejen eller det bestående intrycket från den här dagen, utan snarare det som hände resten av eftermiddagen och kvällen.

Efter den tuffa starten där Kronäng hade gjort sig förtjänta av minst fyra poäng, utan att få med sig någonting alls, gav sig killarna istället planlöst iväg på en promenad mot stranden.

”Vadå kolla upp innan vart vi ska? Förr eller senare kommer vi nog fram till vattnet ändå” tänkte de när de i samlad trupp sökte efter välbehövlig svalka. Så det var bara för Robban och undertecknad att hänga på.

En dryg halvtimme tog det, men det var det utan tvekan värt. Väl framme vid stranden möttes man nämligen av en energibomb i form av tjugo hysteriskt glada killar som med en överlägsen överskottsenergi trivdes och bara hade det så kul tillsammans där i det knappt svalkande vattnet.

”Våga skjuta över”

Att ”dra till ICA” blev också en daglig aktivitet under de fyra dagarna, där killarna i lite olika konstellationer knallade iväg en halvtimme enkel väg för att köpa godsaker.

När alla var tillbaka från ICA började klockan ticka mot nio och då kändes det rätt lagom att slå sig till ro i klassrummet för att dela ut priserna till topp tre i ”VM-bubblan” samt köra den inplanerade pristävlingen – en lagtävling där killarnas fotbollskunskaper ställdes på prov.

Den avslutande delen av tävlingen ”Våga skjuta över” var dock av lite annan karaktär än vad killarna hade förväntat sig och handlade om att de själva skulle lista ut vad de skulle göra, men kanske framförallt om att våga bjuda på sig själva.

Två välkända läktarsånger spelades upp (”Touré-sången” och ”Will Griggs´s on fire”) och en av dessa skulle killarna välja att tolka och framföra inför de andra lagen samt den omutliga juryn bestående av den lite hårdare ”Robban Bard” och den något snällare ”Henrik Bagge”.

Enda regeln var att de inte fick ställa några frågor om vad tävlingen gick ut på – det fick de fundera ut själva. Ett av få direktiv var att framträdandet inte fick vara för väl genomfört – då det skulle innebära minuspoäng, medan originalitet och uselhet var det som premierades. Detta eftersom tävlingen gick ut på att våga ta ut svängarna.

Var väldigt osäker inför vad killarnas respons skulle bli på denna avslutande del av tävlingen. Skulle någon ens vilja vara med eller skulle de gå ut och spela fotboll istället? Kanske skulle de tycka att det kändes jobbigt?

Icke då. Killarna blev tvärtom heltaggade, gick in för uppgiften till hundra procent, visade sig vara oerhört kreativa och hade inga som helst problem att bjuda på sig själva inför de andra.

Som de sjöng, dansade, hoppade, skrattade och släppte loss inför juryn som inte hade en chans att se allvarliga och opåverkade ut. Vilken show killarna bjöd på!

Det här var inte bara en tävling som skulle vara rolig, vilket den också blev. Det här var även ett test av gruppdynamiken och ytterligare ett bevis på vilka underbart sköna killar det här är och hur bra de trivs i varandras sällskap – något som skulle bli den svartvita tråden under hela vistelsen i Halmstad.