Alingsås IF FF – Kronängs IF: Vårsäsongen avslutades i Mjörn under solnedgången
2018-06-27 13:38

Som vi var inne på efter den tunga söndagsmatchen mot Fristad, är det positiva med fotbollen att den alltid ger oss nya möjligheter. Möjligheter att komma tillbaka.

Precis som att Janne Anderssons hårt arbetande landslag kommer vara fast beslutna att göra allt som står i deras makt för att besegra Mexiko om ett par timmar (i skrivande stund), fanns det ingen tvekan hos de här fotbollstokiga Kronängkillarna att vilja ”klättra upp på hästen igen” för att försöka hoppa över nya hinder.

Att killarna fick spela på lite ovana positioner för att vi skulle få ihop det den här gången, var något som samtliga accepterade när Kronäng gick ut och avslutade vårsäsongen på bästa tänkbara sätt när Alingsås stod för motståndet och spelplatsen var Noltorpsvallen.

Det tog en liten stund för Kronäng att hitta rätt i den här matchen - vilket kanske inte var så konstigt med tanke på att ett par av killarna, som nämnt, fick spela på ovana positioner.

Men efter lite ostrukturerat spel inledningsvis fick vi se ett Kronäng som uppträdde med tålamod i uppspelsfasen och som varierade kortpassningsspel med de längre bollarna fram på ytan BAKOM motståndarnas backlinje, som vi har fokuserat mycket på den senaste tiden.

Genom att fylla på med många löpningar framåt började Kronäng nu skapa målchanser och efter en defensiv hörna kom också omställningen som ledde fram till ledningsmålet.

Lagkapten Arvid Elmgren Kopp, mittback för dagen, vann tillbaka bollen efter en hörna och skickade direkt fram en djupledsboll att springa på för en viss Adnan ”GarBale” Mohammad som såg ut precis som i ”fornstora dagar” när han löpte ifrån försvaret, flyttade med sig bollen i sidled förbi målvakten och rullade in bollen i öppet mål.

Alingsås kvitterade strax före halvtidsvilan på ett skott från distans, men känslan var att Kronäng hade mer på gång, vilket skulle visa sig stämma.

I halvtid pratade vi om att det såg mycket bra ut spelmässigt, att det inte fanns så mycket att anmärka på utan att det bara var att gå ut och fortsätta på samma sätt i den andra halvleken.

Om Kronäng spelade bra fotboll i första halvlek var den första halvan av andra halvlek ännu vassare. Read Alhsri stack fram bollen i djupled till Adnan ”GarBale” Mohammad som hade löpt sig fri till höger i straffområdet och spelade tvärs över straffområdet till en helt fristående Wile ”Ter Stegen” Lindqvist, ytteranfallare för dagen, som hade fullföljt sin löpning från vänsterkanten och därigenom kunde ge sitt lag ledningen i öppen kasse.

Kort därpå fick vi se ett nytt fartfyllt kanonanfall när Arvid Elmgren Kopp skickade iväg en fullkomligt lysande passning på djupet ut mot hörnflaggan att springa på för Read Alhsri som fick med sig bollen i steget och spelade utmärkt i sidled till Adnan ”GarBale” Mohammad, som den här gången befann sig vid den bortre stolpen och utökade ledningen.

Alingsås reducerade tack vare ett nytt distansskott och pressade tillbaka bortalaget under slutfasen, men Kronäng stod emot och tog en välförtjänt seger.

Detta efter en stark arbetsinsats med en härlig variation i spelet och kyla sista tredjedelen – för att inte nämna ett snudd på fläckfritt försvarsspel sett till att motståndarna, med ett fåtal undantag, inte tilläts hitta in med några bollar bakom Kronängs backlinje. Ett mycket spelskickligt Alingsås fick spela utanför oss och framför oss och kunde därigenom endast skapa chanser genom att avsluta från distans. Bra killar!

Efter matchen åkte vi till min tidigare hemmaplan Mjörnvallen vid natursköna Mjörn och tog ett dopp just när solen var på väg ner vid horisonten och speglade sig i vattnet. Som Alingsåsare är det svårt att föreställa sig en vackrare avslutning på en mycket väl genomförd vårsäsong från ett gäng fotbollsgrabbar som, efter en period som testat dem rejält mentalt, såg till att studsa tillbaka och avsluta i dur.

Stort tack killar, Robban och bortasupportrar som hängde med och skapade ett nytt oförglömligt fotbollsminne i mina gamla hemtrakter.

Det var med en sprudlande glädje och stark gemenskap vi åkte hem till Borås igen – en känsla som fotbollen ger oss möjlighet att få uppleva tillsammans.

Nu passar vi på att njuta av återstoden av fotbolls-VM och sommaren i största allmänhet och ser fram emot Laxacupen i Halmstad 26-29 juli. Finns inget gäng jag hellre skulle åka dit med än just detta.