Kronängs IF – Rävlanda AIS: Fågel, fisk & mittemellan
2018-06-14 23:44

Har ni lekt ”gömma nyckeln” någongång?

En ”avancerad” lek som går ut på att man gömmer en nyckel för personen som har lämnat rummet. När personen kommer tillbaka får han eller hon som ledtråd veta om nyckeln befinner sig högt (fågel), lågt (fisk) eller mittemellan, innan det är dags att börja leta.

Vad har då detta med Kronängs kvällsmatch mot Rävlanda under onsdagen att göra?

Ingenting. Förutom att det ibland kan vara svårt att hitta nyckeln - även om man på ett ungefär vet vart den finns någonstans.

Kronäng fick inte igång spelet alls och hamnade i problem mot Rävlanda, som tog ledningen med lite mer än tjugo minuter spelade.

Lyckligtvis dröjde det inte mer än fem minuter innan Hugo ”Pirlo” Andersson stack fram bollen i djupled till lagkapten Arvid Elmgren Kopp, som behärskat satte dit kvitteringen.

I halvtid pratade vi om att börja göra det enkla, som vi hade pratat om inför matchen, och när killarna gick ut till den andra halvleken lossnade det rejält.

Markus Olsson lyckades lirka sig förbi sin motståndare och ta sig in till höger i straffområdet för att därifrån servera Arvid Elmgren Kopp som, i dålig vinkel, avslutade hårt och distinkt via den bortre stolpen och Kronäng hade vänt matchen till sin fördel.

Hugo ”Pirlo” Andersson spelade sedan fram Arvid Elmgren Kopp till ytterligare två snabba mål och då återstod det ändå lite mer än tio minuter att spela.

Isak ”the magic left foot” Sångberg väggspelade elegant med Hugo ”Pirlo” Andersson innan han (med de nya vitglänsande dojorna), i höjd med straffområdeslinjen, avstämt sköt in nästa Kronängsmål.

Casper ”Piqué” Swahn kombinerade sedan ihop nästa väggspel med Arvid Elmgren Kopp innan han, helt fri, enkelt kunde placera in bollen i mål.

Simon ”Bagarn” Lindén hittade därefter fram med en passning på djupet till Arvid Elmgren Kopp som spelade in bollen centralt i straffområdet där Isak ”the magic left foot” Sångberg stod beredd och var kylig nog att hålla inne med skottet och finta bort försvararna, innan han avslutade målskyttet.

Det här var den match hittills under säsongen som var allra enklast att analysera efteråt.

Kronäng inledde matchen med ”fisk” genom att krångla till det för sig själva i onödan genom att ständigt söka medspelare på fötter framför motståndarnas backlinje. Rävlandaförsvaret kunde då enkelt ta klivet upp, bryta och gå till motattack. Kronäng som var på väg framåt med laget, hamnade på mellanhand och blev relativt enkelt bortspelade av bortalaget som kom till ett par avslutslägen och fasta situationer.

I slutet av första halvlek var det ”mittemellan” som gällde då Kronäng nu faktiskt försökte hitta fram med bollarna bakom motståndarnas backlinje, fast utan att lyckas fullt ut.

Men så i den andra halvleken var det ”fågel” som gällde för hela slanten när Kronäng gång på gång hittade fram med bollar BAKOM motståndarnas backlinje på YTA istället för TILL MEDSPELARE, vilket genererade målchans i stort sett i varje anfall.

Kronängsspelarna visste redan från start vart det var mest troligt att ”nyckeln” var gömd, men gick till en början inte in för uppgiften tillräckligt hängivet och koncentrerat, vilket fick oss att tro att den var försvunnen.

Till slut hittade killarna tillbaka till enkelheten i spelet och fann på så vis ”nyckeln” utan några större problem, vilket piggade upp och lade grunden till en fortsatt trevlig kväll på Kronäng Arena där vi också tog tillfället i akt att fira att fotbolls-VM och sommarlovet äntligen var här.

Tack för underhållningen grabbar, och tack till alla som kunde tänka sig att stanna kvar efter slutsignalen för en stund av positivism och glädje tillsammans!

…Från oskarp till sylvass

Han inledde sitt målskytte den här säsongen med att göra mål via målvakten.

Därefter har lagkapten Arvid Elmgren Kopp varit sylvass framför mål när lägena väl har dykt upp, genom att avsluta på det sätt som situationen kräver. Hårt skruvat mot bortre stolpen ur dålig vinkel, går precis lika bra som en enkel tåfjutt när det är ont om tid.

…Snudd på Hysén-klass

Bland många fina insatser var det Hugo ”Pirlo” Andersson som utmärkte sig lite extra den här kvällen, då han visade vägen för sina lagkamrater genom att spela fotboll enkelt och beslutsamt på samma gång.

Hade han dessutom satt friläget när han försökte runda målvakten vette tusan om han inte hade varit där och snuddat på sex getingar, vilket var det Glenn Hysén fick efter sin omtalade landskamp mot England på Wembley.

…Sköna gäng!

Här har ni grabbarna som till slut lyckades hitta rätt väg framåt och tillsammans stod för en fin spelmässig insats under den andra halvleken!

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist

David ”Puyol” Stolt

Kasper Johnsen

Hannes ”Google” Andersson

Elias ”Citatmaskinen” Arnesson

Sebastian Muñoz Cortes

Carl ”Iceman” Ekdahl

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson

Isak ”the magic left foot” Sångberg

Casper ”Piqué” Swahn

Hugo ”Pirlo” Andersson

Read Alhsri

Simon ”Bagarn” Lindén

Markus Olsson

Arvid Elmgren Kopp

***

OBS! Glöm nu inte att nästa pristävling ”VM-bubblan” är i full gång. Se till att besvara frågorna före avsparken mellan Egypten och Uruguay imorgon (fredag) klockan 14.00.

Tävlingen varar hela VM - men varför inte vara med från början?