Kronängs IF – Tranemo IF: Vägran att vika ner sig imponerade
2018-04-15 20:57

Ett par återbud så sent som timmarna före avspark innebar att det var ett sargat Kronäng som tog emot Tranemo i DM-matchen. Det positiva i sammanhanget var såklart mycket speltid för alla som var med, samtidigt som det är nyttigt att lära sig att ”vila på planen” för att orka spela längre perioder utan att behöva byta.

Det blev en tuff prövning såväl fysiskt som psykiskt mot ett skickligt Tranemo. Men efter en tveksam start stod killarna upp allt bättre och gav sitt allt i en stark arbetsinsats.

Kronäng hade svårt att få igång fötterna inledningsvis, vilket utnyttjades av gästande Tranemo som tog ledningen tidigt i matchen. Uppförsbacken blev allt brantare när bortalaget dessutom utökade ledningen på en snabb omställning efter att Kronäng hade flyttat upp spelet och var på väg in i matchen.

Uppförsbacken var brant, men efter den första pausen var killarna uppenbarligen överens om att gå ut och ta ”fighten” ute på plan. Kronäng gick in mer resolut i duellerna och var noggrannare i överflyttningarna defensivt, vilket innebar mer bollinnehav och fler goda anfallsförsök.

Tranemo hade sina chanser, men Wile ”Ter Stegen” Lindqvist stod emot med ett par jätteräddningar och efter ett vackert anfall på få tillslag med många spelare involverade var Marwin Skoglund inte långt ifrån att sätta dit reduceringsbollen i det högra krysset. Kanske ännu närmare var det när Alexander ”Boom” Mohammadian fick iväg ett stenhårt skott strax över ribban på sin egen frisparksretur.

Killarna fortsatte med samma härliga attityd i den tredje perioden där Tranemo dock kunde gå ifrån ytterligare via ett slumpartat mål. Men Kronäng fortsatte att försöka och efter att Ali Abdirahman och Isak Nilsson hade pressat målvakten högt och vunnit tillbaka bollen, kunde Gustav ”Överlappskungen” Isaksson visa kyla framför mål genom att hålla inne med avslutet lagom länge innan han pricksköt in reduceringen.

Kronängs ambition att fortsätta köra på framåt öppnade såklart upp ytor för Tranemo som lyckades få dit ytterligare ett omställningsmål innan domaren blåste av matchen, vilket kändes trist då Kronäng alltmer hade börjat etablera spel på motståndarnas planhalva under slutfasen.

Kronäng var inte riktigt beredda på att ta kampen från början, vilket innebar att Tranemo kunde komma till målchanser alldeles för enkelt inledningsvis. Efter en sådan tuff start på matchen är det lätt att börja hänga med huvudet och vika ner sig så att det inte blir någonting av någonting.

Det blev en match där Kronäng mestadels fick ägna sig åt försvarsspel och med tanke på det var det oerhört glädjande att se vilken härlig attityd och kämparvilja killarna visade upp under matchens två sista tredjedelar.

Att springa upp och ner på en fotbollsplan dagarna när solen skiner, allt flyter på och laget vinner är lätt som en plätt – det går av sig självt. Att springa upp och ner på en fotbollsplan och jaga mycket boll mot en skicklig motståndare när det regnar och blåser lite kallt är inte alls lika enkelt.

Vi fick absolut se exempel på bra fotboll när killarna släppte bollen till varandra på få tillslag, även om vi inte riktigt orkade hela vägen fram för att sätta pricken över i:et.

Men det spelmässiga får vi ta en annan dag. Den här eftermiddagen tar vi istället med oss killarnas beundransvärda inställning, vägran att vika ner sig och fina uppträdande gentemot varandra under en tuff mental prövning.

Grymt bra jobbat killar!

…Där kom den, där satt den, god dag, hejdå!

Efter att de senaste veckorna ha tjatat hål i huvudet på killarna om vikten att ta överlappslöpningar (och andra typer av löpningar) för att underlätta för varandra, var det häftigt att se det komma naturligt.

”Håll i den, jag kommer runt dig” kommunicerade Elias ”Citatmaskinen” Arnesson till Simon ”Bagarn” Lindén som höll i bollen, utmanade försvararen och släppte tillbaka den i rätt läge till överlappslöpande Elias, som därigenom kom till ett bra inlägg från vänsterkanten. Ett klockrent skolboksexempel på hur det ska gå till. Thank you very much!

…Kämpar!

Lagkapten Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet stod för ett par riktigt vassa ingripanden och räddade därmed kvar sitt lag i matchen.

Mittback Felix Hultman tog ett stort ansvar defensivt och vände dessutom många gånger förtjänstfullt på spelet i uppspelsfasen.

Ytterbackarna Elias ”Citatmaskinen” Arnesson, Hugo ”Pirlo” Andersson och Alexander ”Boom” Mohammadian visade vägen i närkampsspelet genom att gå in och trycka till rejält och var dessutom ständigt spelbara i uppspelsfasen genom att hålla en bra bredd.

Mittfältarna Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, Marwin Skoglund, Simon ”Bagarn” Lindén, Thure ”den lurige” Sigge och Isak Nilsson stod för ett hästjobb med få avbytare och krympte ytorna för motståndarna på ett allt bättre sätt genom att flytta över och arbeta tillsammans defensivt.

Anfallare Ali Abdirahman som ständigt vågade gå emot och utmana motståndarna, samtidigt som han arbetade stenhårt defensivt.