IFK Örby – Kronängs IF: ”Fotboll är en löpsport”
2018-04-08 10:29

”Vad tror ni är fokuspunkten den här matchen då?”

Det var med trötta och lätt ansträngda blickar killarna, utan minsta tvivel, besvarade frågan i omklädningsrummet strax innan det var dags att gå ut och värma upp inför bortamatchen mot Örby.

Inte undra på det. Under veckan har vi ledare tjatat på och mer eller mindre tvingat de stackars grabbarna till att börja ta överlappslöpningar. Faktiskt så till den grad att ni föräldrar inte får bli rädda om någon av dem skulle flyga upp ur sängen mitt i natten och ge sig av på en löpning i ren reflex.

Som killarna känner till vid det här laget vill undertecknad med en dåres envishet hävda att en av fotbollens stora hemligheter är att den är en löpsport. Hur kan man påstå något sådant tänker ni säkert?

Jo, helt enkelt eftersom en fotbollsspelare på högsta nivå i genomsnitt har bollen under kontroll max ett par minuter per match, vilket innebär att resterande tid handlar om att löpa – men framförallt om att löpa på rätt sätt - för att laget ska kunna hitta på saker framåt när spelarna väl har bollen under kontroll.

När samtliga spelare i ett fotbollslag har insett detta kan man börja spela fotboll på riktigt och glädjande nog visade killarna, under den här eftermiddagen i Örby, goda tendenser på hur anfallsfotboll kan se ut när man löper för att skapa ytor och underlätta för varandra.

Kronäng fick en tuff start med ett tidigt baklängesmål, innan Arvid Elmgren Kopp vred fram en glimrande passning i djupled runt mittförsvararna. Oskar ”Ankara” Omar, som var tillbaka på fotbollsplanen, satte högsta fart och lyckades med ett kyligt, inte alltför hårt, avslut sätta dit kvitteringen.

Det var efter den första pausen Kronäng började ta kommandot i matchen på allvar och Dek Ibrahim bjöd på ett nytt trollerinummer i motståndarnas straffområde när han på något sätt tråcklade sig igenom och stänkte dig ledningsmålet. Kort därpå stod Dek för en vältajmad löpning i djupled och avslutade från nära håll via en täckande försvarare fram till nästa Kronängsmål.

Kronäng spelade sig fram till många bra lägen innan Hannes ”Tillslagsprinsen” Andersson lyfte in en precisionsfrispark i straffområdet till Jonathan Tidstål som kom löpande, hann före målvakten och därigenom kunde utöka ledningen genom att sätta dit huvudet.

I slutet av matchen gav sig Rami Alhazouri, från mittbackspositionen, iväg på en lång löpning längs vänsterkanten och lämnade i höjd med straffområdet över bollen till Read Alhsri, som inte hade mycket till vinkel med ändå på något sätt lyckades lirka dit bollen via ribban och fastställa slutresultatet.

Kronäng hade annat än överlappslöpningar att tänka på inledningsvis då laget hamnade för högt i försvarsspelet utan hinna upp och sätta press på bollhållaren. Detta ledde till att Örby gång på gång kunde hitta fram med passningar bakom Kronängs backlinje som fick springa långa sträckor med näsan vänd mot eget mål – något som är såväl påfrestande som svårt att hantera.

Efter att ha pratat igenom det hela under första pausen började backlinjen falla av innan Örby slog passningarna i djupled, vilket innebar att försvararna kunde arbeta med näsan vänd framåt – något som är betydligt mer fördelaktigt.

Detta i kombination med att hela laget blev noggrannare i överflyttningarna och därmed låg tätare i sina positioner defensivt, samt en mer aggressiv press, innebar stora svårigheter för motståndarna att hitta vägar framåt och Kronäng kunde börja ägna sig åt anfallsfotboll.

Det vi nu fick se var den så kallade ”ketchupeffekten”. Den första överlappslöpningen följdes av ett par stycken till på kort tid och det bästa av allt var att löpningarna i sig triggade killarna till att andra initiativ i form av fler djupledslöpningar.

Killarna hade inte bara börjat löpa – de hade dessutom börjat löpa på rätt sätt. Killarna löpte nu inte längre bara för sin egen vinning – de hade börjat löpa för att underlätta för varandra.

Det finns såklart alltid mycket att jobba på vad gäller tajming och utförande, men bara att få se hur killarna var villiga att löpa för sina medspelare och vilka effekter det gav för anfallsspelet som blev mer dynamiskt vad värt sin vikt i guld.

Fantastiskt kul att se killar!

…Köp en trisslott vettja!

Oskar ”Ankara” Omar som ringde i absolut sista stund för att hinna bli upplockad när vi just hade lämnat Kronäng för att bege oss till Örby. Tur eller bara osedvanligt bra tajming?

…Välkommen in i det!

Jonathan Tidstål, som faktiskt var domare i våra inledande träningsmatcher, ingår nu i spelartruppen och hade artigt nog med sig en inflyttningspresent i form av första nickmålet i karriären. Härligt Jonathan och välkommen!

…Teamwork

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet spelade i vanlig ordning med ett nästan överdrivet stort lugn i uppspelsfasen, löste många knepiga situationer och stod dessutom för en snabb reflexräddning nere vid ena stolpen.

Mittlåset Kasper ”Carlos” Johnsen och Hannes ”Tillslagsprinsen” Andersson höll ihop försvaret på ett formidabelt sätt och hade full koll på läget när man började falla av i rätt lägen. Tog även med sig bollen framåt i ett par offensiva initiativ, vilket alltid är uppskattat.

Ytterbackarna David ”Puyol” Stolt, Hugo ”Pirlo” Andersson och Sebastian Muñoz Cortes kom efter tag igång ordentligt med överlappslöpningarna framåt och erbjöd finfina spelalternativ längs kanterna.

De centrala mittfältarna Jontahan Tidstål, Arvid Elmgren Kopp, Rami Alhazouri, och Casper ”Piqué” Swahn gav sig av på offensiva löpningar både i djupled och längs kanterna. Hittade även fram med många öppnande passningar på fria ytor.

Anfallarna Simon ”Bagarn” Lindén, Read Alhsri, Dek Ibrahim och Oskar ”Ankara” Omar låste fast bollen på offensiv planhalva, inväntade löpningarna från medspelarna och släppte vidare. Var dessutom ständigt ett hot i djupled för motståndarnas backlinje.