Norrby IF – Kronängs IF: När gåshuden stelnar
2018-03-24 12:46

Det var inte vilken fredagskväll som helst. Det var ju äntligen säsongspremiär för ”Let´s Dance” i TV4. Programmet som är så förbluffande uselt att finska nyheter framstår som utmärkt familjeunderhållning i jämförelse.

Nej, nu ska vi inte vara alltför elaka och trampa folk (som uppskattar att se kändisar dansa) på tårna. Men kvällens mest färgsprakande tillställning utspelades på Ramnavallen när Kronäng gästade Norrby i en mycket sevärd fotbollsmatch som framkallade en ovanligt stark känsla i kroppen.

Kronäng fick en pangstart när en hörna från höger orsakade flipperspel i straffområdet innan den landade framför fötterna på Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, som utan tvekan gav bortalaget ledningen redan efter några minuter.

Norrby hade dock tagit kommandot i matchen och Kronäng fick slita hårt för att stå emot inledningsvis. När Kronäng började få ordning på spelet skapades lägen framåt, men det var Norrby som gjorde nästa mål i matchen efter ett vackert anfall.

Kronängs fina spel och hårda jobb skulle dock löna sig i form av ett nytt ledningsmål när Read Alhsri smällde iväg ett skott från distans som letade sig rakt upp i det vänstra krysset helt otagbart för målvakten. Wow!

Kronäng började få allt bättre kontroll på händelserna ute på planen och när Norrby kom till målchanser var det mestadels via hörnor eller frisparkar strax utanför straffområdet. Killarna löste dessa situationer utmärkt, vilket innebar att det kändes extra tungt när hemmalaget kunde kvittera på ett mer slumpartat sätt efter missförstånd i Kronängförsvaret.

Detta bakslag var dock inget som stoppade det här gänget från att repa nytt mot och gå för ytterligare mål framåt och när Gustav ”Överlappskungen” Isaksson stack fram bollen i djupled kunde Dek Ibrahim utnyttja ett motsvarande missförstånd i Norrbyförsvaret till att få med sig bollen förbi målvakten och lägga in matchens sista mål i tom bur.

Norrbys höga och intensiva press innebar att Kronäng hade svårt att hitta lugnet i uppspelsfasen och boll efter boll rensades snarare undan i ren panik, vilket resulterade i att hemmalaget kunde komma i anfallsvåg efter anfallsvåg.

En matchbild som slet hårt på Kronängsspelarna som fick springa långa sträckor utan boll – fram och tillbaka – fram och tillbaka. Men efter att ha pratat ihop oss efter den första pausen var det som att se ett helt nytt lag kliva ut på planen.

Vi fick se tjugo minuter när killarna lyckades ta med sig det attraktiva spelet med få tillslag, de har visat upp på träningarna under längre tid, ut på planen i matchsituation.

Kronäng vilade med bollen genom att inte ha lika bråttom framåt och genom spelvändningar låta sina motståndare springa istället. När spelet vändes över från kant till kant öppnades stora ytor upp centralt och när bollen väl spelades dit hade mittfältarna gott om tid på sig för att vända upp och lokalisera de tre anfallsspelarna som ständigt var redo att löpa i djupled.

Det var tjugo minuters fotboll från Kronängs sida som framkallade rysningar och gåshud. En gåshud som stelnade och blev beständig när man under resterande matchminuter fick se hur killarna kämpade och slet för varandra ute på planen som ett riktigt LAG för att hålla sina motståndare ifrån eget mål. Än mer imponerande med tanke på att matchen genomfördes med endast tre stycken avbytare - något som killarna inte är vana vid och ställde nya krav på dem.

En mycket väl genomförd fotbollsmatch från båda lagen som, trots att det var tufft och rejält ute på planen, respekterade såväl varandra som domarna och fokuserade på helt rätt saker – det vill säga på att spela fotboll.

…Fågelskådare?

När Norrby hade lyft upp laget högt och täckt av varenda tänkbar uppspelsyta lyckades Wile ”Ter Stegen” Lindqvist ändå hitta en ledig kvadratmeter till vilken han lyfte in bollen med millimeterprecision. Hur såg du den Wile? Är du fågelskådare till vardags och hade kikaren med dig?

…Kladdkaka

Lagkapten Arvid Elmgren Kopp stod för ett kort ögonblick av koncentrerad fotbollsmagi när den precisa passningen i djupled från högerkanten med lagom hårdhet skruvade sig runt de båda mittförsvararna och letade sig fram till Read Alhsri som sånär lyckades få bollen i nät.

En spelsekvens lika ljuvlig som nybakad kladdkaka med fluffig vispgrädde och varma hallon till.

…”En för alla – alla för en”

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet visade upp både mod och kvalitet i såväl uppspelsfasen som spelvändningarna trots att Norrby pressade högt.

Mittlåset Kasper ”Carlos” Johnsen & Casper ”Piqué” Swahn kompletterade varandra på ett förtjänstfullt sätt som skapade stabilitet i defensiven och periodvis också ett lugn i uppspelsfasen där motståndarnas mittfält flertalet gånger slogs ut av en genomskärande passning.

Ytterbackarna Carl Ekdahl, Hannes Andersson och Alexander Mohammadian höll bredden bra matchen igenom, sprang långa sträckor defensivt och vågade dessutom fylla på framåt för att erbjuda alternativ längs kanterna.

Mittfältarna Arvid Elmgren Kopp, Hugo ”Pirlo” Andersson, Gustav ”Överlappskungen” Isaksson och Rami Alhazouri, arbetade stenhårt i planens alla riktningar och började, efter inledningen, dessutom släppa bollen på få tillslag, vilket gav det härliga flytet i spelet.

Anfallarna Simon ”Bagarn” Lindén, Read Alhsri, Dek Ibrahim och Adnan ”GarBale” Mohammad tog ett större defensivt ansvar än i tidigare matcher och var dessutom ständigt på väg i djupled, vilket gav mittfältarna många spelalternativ och drog isär motståndarnas backlinje.

Tack för strålande fredagsunderhållning killar! Vem vill se Gunde Svan dansa?