Blåkläder Cup: Det fanns ljus i mörkret
2018-01-21 20:10

Som avslutning på en intensiv inomhussäsong var det dags att åka till Svenljunga för Blåkläder Cup. Tanken var att vi, liksom i Falköping för ett par veckor sedan, skulle våga kliva upp högre och pressa motståndarna – något som killarna gjorde bra, även att det inte var mycket som skulle gå Kronängs väg den här lördagsförmiddagen.

Kronängs IF - Elfsborg IF 4 (0-1)

Kronäng hade svårt att hitta rätt i det höga presspelet och Elfsborg skapade ett flertal öppna lägen som mycket väl kunde ha resulterat. Wile ”Ter Stegen” Lindqvist såg, med ett par vassa frilägesräddningar, till att hålla kvar sitt lag i matchen, men när det återstod ynka fem sekunder på matchklockan studsade bollen Elfsborgs väg och det blytunga baklängesmålet var ett faktum.

Svenljunga IK 1 -  Kronängs IF (1-0)

Efter en passiv inledning från Kronäng, där Svenljunga hann göra ett tidigt ledningsmål, tog killarna tack vare en hög, intensiv press över kommandot och spelade sig fram till ett flertal öppna skottlägen. Skotten var hårda, men smet allt som oftast precis utanför stolpen istället för innanför. Kronäng var det klart bättre laget och borde ha vunnit med ett par bollar, men det blev aldrig mer än sådär retfullt nära som det kan vara ibland när man inte riktigt har dagen.

Kronängs IF -  Dalsjöfors Goif 4 (1-2)

Mot Dalsjöfors tog Kronäng tag i det hela från start och skapade omgående ett par fina möjligheter. Lite mer än två minuter in i matchen ledde ett anfall med bra rörelse och passningsspel fram till att Hugo ”Pirlo” Andersson, anfallare för dagen, kunde vända upp och likt Harry Kane distinkt placera in ledningsmålet via den vänstra stolpen.

Kronäng fortsatte att dominera spelet och hade bud på mer, men när skärpan i de avgörande lägena saknades kunde Dalsjöfors istället kvittera första gången de överhuvudtaget var över på offensiv planhalva. När sedan ett skott täcktes och tursamt nog studsade fram till en fri Dalsjöforsspelare, som satte dit bollen i mål, lyckades Kronäng aldrig resa sig från det mentalt jobbiga läget.

Lerum IS 2 -  Kronängs IF (2-0)

Första halvan av matchen var Kronängs för hela slanten. Återigen hittade killarna rätt i den höga pressen defensivt, vilket gjorde det svårt för motståndarna att anfalla och framåt skapades tillräckligt med chanser för att ta ledningen. Men antingen tog det för lång tid att komma till avslut eller så stod Lerums målvakt i vägen med några fina räddningar.

När Kronäng sedan bjöd Lerum på ett billigt ledningsmål blev uppförsbacken dock lite för brant då Kronäng inte riktigt hade den energimängd kvar som hade krävts för att vända på den här matchen.

Trots att det var en tuff dag för Kronäng rent resultatmässigt fanns det positiva bitar i spelet att ta med sig hem från Svenljunga. Efter den svajiga inledningsmatchen mot Elfsborg, löste killarna det höga presspelet allt bättre, vilket är det som har varit fokus under avslutningen av inomhussäsongen.

Det fanns goda intentioner även i anfallsspelet, framförallt när killarna började släppa bollen enklare till varandra. Kronäng spelade sig fram till många avslutslägen – men höll ofta i bollen lite för länge så att motståndarna hann täcka, varför flertalet klara målchanser uteblev. Det var alltså framförallt avsaknaden av beslutsamhet när anfallen väl skulle avslutas, som stod i vägen för poäng i matcherna där Kronäng mestadels var det spelförande laget.

Besvikelsen hos killarna var såklart förståelig då de kände att de inte fick ut så mycket som de både kunde och borde. Det är rysligt tufft att spela fotboll när det mesta går emot på det här sättet. Killarna ska därmed ha beröm för att de som vanligt fortsatte att kämpa och aldrig slutade försöka.

Turneringens…

…Mest efterlängtade!

Det var såklart med en känsla av besvikelse vi åkte hem från Svenljunga då vi alla hade hoppats på så mycket mer. Men ett bestående minne av glädje från dagen var ändå att Hugo ”Pirlo” Andersson fick göra sitt första mål för Kronäng - med ett vasst avslut som påminde mer om en central anfallares än en ytterbacks. Vet hur hårt du har kämpat för det, så stort grattis Hugo!