Kinna IF Röd – Kronängs IF: De där extra procenten
2017-09-25 21:47

Lite mer än en vecka hade gått sedan matchen som för alltid kommer att refereras till som ”vattenkriget i Kinna”. En annorlunda, jämn och tuff match i ösregnet, med en blytung avslutning för Kronängs del.

När vi nu var tillbaka på samma spelplats hade regnet bytts ut mot solsken. Helt klart bättre förutsättningar för att spela fotboll. Innebar det att vi skulle vi få se en annan typ av match också?

Njae, förutom att vattenpölarna var borta var det en ganska snarlik matchbild som utspelades på konstgräset - ett långt stenkast från Viskavallen.

Kinna tog tidigt ledningen, men Kronäng spelade upp sig och började hitta ut på ytorna som fanns längs kanterna. Gustav ”Överlappskungen” Isaksson slog den långa svepande passningen ut mot vänsterkanten där Casper ”Piqué” Swahn kom farande som skjuten ur en kanon, pressade sig in framför sin försvarare och hittade in med inspelet till den bortre stolpen där Thure ”den lurige” Sigge dök upp och kvitteringen var ett faktum. Ett fartfyllt och kraftfullt förarbete av hög klass!

Kronäng hade nu en bra period spelmässigt med ett par vägvinnande spelvändningar, varav en resulterade i nästa mål för bortalaget. Gustav ”Överlappskungen” Isaksson vände föredömligt på spelet ut till höger där David ”Puyol” Stolt breddade. Bollen spelades därifrån in centralt till Isak ”the magic left foot” Sångberg som, efter ett vackert växelspel med Read Alhrsi på små ytor, till slut också fick avsluta det vackra anfallet och ge sitt lag ledningen.

Men det här var en svängig fotbollsmatch och Kinna hann både med att kvittera och ta ledningen före halvtidsvilan, där vi pratade om att släppa bollen lite tidigare centralt för att på så vis inte bjuda på snabba omställningar – en gren som Kinna, med ett par kvicka spelare, behärskade mycket bra.

Trots att Kronäng inte lyckades hitta tillbaka till samma fina spel i den andra halvleken fick laget nytt hopp efter att Casper ”Piqué” Swahn (som verkligen sprudlade av anfallsenergi) på nytt hade blåst fram längs vänsterkanten, skurit in i straffområdet och den här gången avslutat själv med ett välplacerat avslut i det långa hörnet. Vackert, vackert, vackert!

Men efter kvitteringsmålet fick Kronäng mestadels ägna sig åt försvarsspel och till slut kunde Kinna rinna igenom på nytt och sätta dit det avgörande målet. Kronäng hade ett par halvchanser, men det ville sig tyvärr inte en solig eftermiddag i Kinna heller.

På det stora hela kan vi konstatera att Kronäng kan betydligt bättre än laget visade upp, såväl spelmässigt som när det gäller inställning och viljan att gå för det fullt ut. Kanske var det så att spelarna redan hade tankarna på en annan match som skulle spelas senare samma kväll?

Killarna fortsatte åtminstone som vanligt att arbeta hårt hela vägen fram till slutsignalen – det var ju inte så att de gav upp och slutade springa. Men det var som att de där extra procenten saknades den här eftermiddagen – de där extra procenten som kan vara skillnaden mellan oavgjort och en uddamålsförlust.

Det vi tar med oss från den här matchen är den spelmässigt fina perioden i första halvlek samt att killarna fortsatte att fokusera på rätt saker trots att en ovan domare tillät lite mer än normalt. Uppträdandet var med andra ord riktigt bra igen – något som vi ledare, tillsammans med inställningen, värdesätter högst.

…Klistermärke

Kasper Johnsen som, med ett tätt markeringsspel, långa stunder lyckades hålla Kinnas kvicke anfallare felvänd och från straffområdet. Starkt jobbat mot en svår motståndare Kasper!

…Skolboksexempel

Spelsekvensen som föregick Isak ”the magic left foot” Sångbergs ledningsmål visade tydligt hur en spelvändning med spelbredd kan öppna upp ytor centralt. Synd bara att vi inte kunde använda oss av det oftare – men det får vi ta nästa match.

…Vad hände där?

Casper ”Piqué” Swahn har ofta bra koll på läget ute på fotbollsplanen. Vid sidan av den vet vi ju alla om hur märkvärdigt svårt Casper har att hålla koll på sina saker. Även om grejerna märkligt nog har en tendens att alltid dyka upp till slut i alla fall.

Men det är ändå svårförståeligt att ingen reagerade när samme Casper kände att han minsann skulle ta ansvaret för väskan med värdesaker. Nu gick ju allt bra – inget försvann. Enligt huvudpersonen själv är det betydligt enklare att hålla koll på andras än sina egna prylar.

OBS! Rättelse: Det har under morgonen dykt upp bekräftade uppgifter från en säker källa om att Casper råkade glömma att ta med sig väskan med värdesaker tillbaka efter matchen. Men det måste ju såklart ha berott på att Kinna bjöd på fika, vilket väl måste anses vara en förmildrande omständighet?