Bergdalens IK Röd – Kronängs IF: Favorit i repris
2017-08-20 20:52
En ny spelmässigt fin insats under söndagseftermiddagen.

Jag sitter här och funderar på om det känns meningsfullt att skriva något om Kronängs bortamatch mot Bergdalen under söndagseftermiddagen. Jag hade lika gärna kunnat ta sammanfattningen från fredagens match, tryckt på snabbkommandona Ctrl A, Ctrl C och Ctrl V och så hade allt varit klappat och klart.

Men som Rolf Zetterlund mycket riktigt påpekade i den klassiska sportgrodan så ”finns det inga järnvägar till framgång”. Något som det här hårt arbetande fotbollslaget verkar ha insett.

Till skillnad från de tidigare matcherna kom Kronäng igång direkt, pressade tillbaka Bergdalen och skapade ett par giftiga lägen omgående. Som när Isak ”the magic left foot” väntade in löpningen från Adnan ”GarBale” Mohammad och lirkade fram en delikat djupledspassning där en vass målvaktsräddning förhindrade ett tidigt ledningsmål för bortalaget.

Matchen jämnade ut sig, Bergdalen fick mer att säga till om och Kronäng fick slita hårt i defensiven för att stå emot. Men det var Kronängs som skulle ta ledningen när Adnan ”GarBale” Mohammad, med en välslagen hörna, hittade in till Gustav ”Överlappskungen” Isaksson som, på ett liknande sätt som mot Brämhult förra helgen, satte dit bollen i nät.

Efter målet kunde Kronäng flytta upp spelet mer på offensiv planhalva igen, men nästa mål kom på en snabb omställning signerad duon Rami Alhazouri & Read Alhsri. Read släppte ut bollen till Rami som blåste på längs högerkanten och spelade tillbaka till Read som enkelt kunde utöka ledningen. Det var som att se två stycken snabbtåg både avgå och komma fram i rätt tid. Härlig fart!

Efter en något slarvig inledning på den andra halvleken från Kronängs sida kunde Bergdalen, som hade återtagit kommandot, reducera ledningen och göra match av det hela igen. Men det dröjde inte länge innan Isak ”the magic left foot" Sångberg vann tillbaka bollen på vänsterkanten och hittade fram med en djupledsboll till Read Alhsri vars avslut var lika hårt som välplacerat och innebar att Kronäng utökade ledningen på nytt.

Matchens sista mål var också det vackraste. Isak ”the magic left foot” slog ut hela motståndarnas mittfält med en läcker genomskärare. Gustav ”Överlappskungen” Isaksson dök upp i ytan bakom mittfältet (framför backlinjen) och lyfte fram bollen i djupled till Adnan ”GarBale” Mohammad som tajmade sin löpning utmärkt och fri med målvakten inte gjorde något misstag. Ett bländande fotbollsanfall innehållandes spelskicklighet, finurlighet, fart och effektivitet som fick fastställa slutresultatet.

Återigen var det bredden i anfallsspelet som var nyckeln bakom den lugna och metodiska fotboll som killarna visade upp den här eftermiddagen. Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet hade alltid ett kort alternativ i uppspelsfasen varifrån Kronäng varierade korta uppspel med de lite längre längs kanterna. Det var också flertalet gånger vi vände hemåt med bollen för att vända på spelet och starta ett nytt anfall.

Det som var extra imponerande med den här insatsen var att Kronäng lyckades behålla lugnet i spelet trots att Bergdalen kom tillbaka och reducerade tidigt i den andra halvleken. I det läget är det lätt att stressa upp sig och tappa konceptet. Men Kronäng fortsatte att arbeta hårt i defensiven och skapa fler chanser framåt för att till slut också avgöra den med två läckra mål. De snabba omställningarna var också något värt att nämna på pluskontot.

Vi ledare är mer än nöjda med hela laget där samtliga spelare arbetade stenhårt för varandra och dessutom stod för spelmässigt fina insatser. Tack ska ni ha killar!

…Ojsan! Hoppsan! Så det kan gå!

När Adnan ”GarBale” Mohammad satte fart i en av de snabba omställningarna och avslutade utanför, blåste domaren ändå för mål. Anledningen? Bollen rullade in i 11-manna-målet som stod bakom 7-manna-målet. Efter en förvirrad halvminut insåg domaren (som i övrigt gjorde en klockren insats) detta och rättade till sitt misstag. Undertecknad har faktiskt gjort något liknande själv när han var domare en gång i tiden. Men det är ju inget man pratar öppet om när andra hör. Eller hur?

…Citat

”Jag springer, men det känns inte som jag kommer framåt”.

Fredrik Grahn, som hade varit på utlandssemester förra veckan. Känner igen det där från när jag försökte hänga med er upp för sista backen på löpträningarna i vintras. Tro mig, om en träningsvecka eller två känns det bättre. Bra jobbat Fredrik och roligt sagt!

…Evighetsmaskin

Ett defensivt grovjobb med många viktiga bollvinster som stoppade upp motståndarnas anfall. Full fart framåt i omställningarna och inblandad i många fina anfallskombinationer. Ja, Rami Alhazouri var verkligen överallt den här matchen. Härligt att se Rami!