Brämhults IK Svart – Kronängs IF: Det finns alltid en längre förklaring
2017-08-13 18:03
En tuff match på Brämhults IP.

Vad kan vara bättre än att spela en fotbollsmatch mot Brämhult under helgen? Jo, förstås att spela två fotbollsmatcher mot Brämhult under helgen. Efter den fina insatsen hemma på Kronäng Arena under fredagskvällen, var det under söndagsförmiddagen dags för en ny match.

En het drabbning på förhand som tog fart ordentligt i den andra halvleken som var, händelserik, kusligt spännande och känslosam på ett sätt som gjorde det svårt att behålla fokus på rätt saker.

Domaren hann knappt blåsa igång matchen förrän Adnan ”GarBale” Mohammad utnyttjade ett misslyckat uppspel från hemmalaget på bästa sätt genom att ge sitt lag ledningen. Det var du värd Adnan, efter att ha missat en hel del fotboll på grund av ryggproblemen!

Det tidiga målet till trots hade Kronäng svårt komma igång i en krampaktig och försiktig inledning där Brämhult relativt snabbt kunde kvittera efter att Kronäng inte hade varit tillräckligt noggranna i det defensiva jobbet.

Kronäng hade ett par chanser som mycket väl kunde ha resulterat - men som vi pratade om i halvlek gjorde vi det onödigt svårt för oss själva. Lite mer enkelhet och noggrannhet efterlystes inför den andra halvleken där killarna helt klart höjde sig och pressade tillbaka sina motståndare rejält.

Nu fanns energin där igen och målchanserna avlöste varandra, men Kronäng hade inte de berömda marginalerna på sin sida den här gången. Något som fyra (!) ribbträffar och ett eller två stolpskott vittnar om.

När målet till slut kom var det på en fast situation i form av en välslagen hörna från Hannes Andersson som Adnan ”GarBale” Mohammad mötte med pannan och tvingade målvakten till en retur där Gustav ”Överlappskungen” Isaksson dök upp och, utan att ställa några frågor, såg till att Kronäng återtog ledningen.

Brämhult, som mestadels hotade med snabba omställningar, skulle dock komma tillbaka ytterligare en gång, efter en omtalad situation vi återkommer till, som ledde fram till matchens sista mål och därmed ett oavgjort resultat.

Precis som i fredagens match väntade Kronäng lite för länge med att slå på samtliga motorer. Det var en första halvlek där tålamodet saknades och där snarare stress och frustration präglade spelet. I halvtid kom vi överens om att inte krångla till det i onödan och då fick vi se ett Kronäng som visade upp den där härliga kämparandan vi vet att det här laget besitter när de väl ha bestämt sig.

För det var genom hårt slit och beslutsamhet som Kronäng fick tag i matchen och skapade tillräckligt med chanser för att vinna den med ett par bollar. Att Brämhult lyckades få in en kvittering, efter att Kronäng hade haft ett flertal träffar i virket, svider såklart och att målet dessutom borde ha dömts bort strör givetvis ytterligare salt i såret.

Men även om en blind lucia hade kunnat se att det var offside i samband med kvitteringsmålet finns det ingen anledning att fokusera på det vi inte kan påverka. På samma sätt som att vi inte kan påverka om det blir regn eller solsken under matchen.

Jag kan förstå att ni reagerade killar. Det hade varit mer förvånande och oroande om ni inte hade gjort det. Att det väcker starka känslor betyder ju faktiskt att ni bryr er och vill något med er fotboll. Men med det sagt vill jag vara tydlig med att det aldrig håller i längden att skylla resultat på domaren. Varför det tänker ni? Jo, för att det alltid finns en längre förklaring till att en fotbollsmatch slutar som den gör. En förklaring som har med lagets egna prestation att göra.

Om vi exempelvis hade spelat med samma beslutsamhet och varit lite mer på tå redan från start eller om två av bollarna som tog i virket hade gått i mål. Då hade domslutet inte spelat någon roll. Därmed är det viktigt att lägga fokus på rätt saker dvs. själva fotbollen - som vi själva har möjlighet att påverka.

Vi ska också ha respekt och visa förståelse för att unga domare, som inte kan ha dömt många 9-manna-matcher tidigare, har en tuff uppgift ute på plan och såklart kan begå misstag, vilket bara är mänskligt. Ni som själva har testat på att döma vet att det är svårare när man är den som håller i pipan och ska fatta besluten.

Ibland har man flyt och har domsluten med sig och ibland har man de emot sig. Det är bara att tugga i sig det, gå vidare och fundera på vad i den egna prestationen man kan göra bättre till nästa match.

…Outtröttlige?

Casper ”Piqué” Swahn, som var precis överallt den här matchen och till och med erkände sig tröttare än någonsin tidigare efteråt. Så ska de vara Casper!

…Nöjdaste

Read Alhsri, som minst sagt såg belåten ut när han fick bära kaptensbindeln. En uppgift som han skötte med den äran. Bra Read!

…Bortastöd

Återigen var det roligt att se hur flera av killarna som inte spelade matchen följde med till Brämhult för att stötta laget, liksom ett flertal föräldrar. Något som skapar en trevlig stämning under och runt omkring matcherna.