Kronängs IF – Dalsjöfors GoIF: Vi tankar bilen och åker vidare!
2017-07-01 21:22

Till slut återstod det bara två gånger trettiofem minuter av en vårsäsong som har innehållit allt man kan tänka sig - plus lite därtill. Fysiskt starka Dalsjöfors stod för motståndet i en mycket jämn drabbning som bokstavligt talat blåste bort i den andra halvleken.

Det var en försiktig start från båda lagen och även om Kronäng hade svårt att få igång anfallsspelet var det hemmalaget som skapade de första chanserna när Oskar Omar vid två tillfällen tog sig igenom i straffområdet och avslutade strax utanför.

I övrigt var det mestadels genom inlägg och hörnor från Hannes Andersson som Kronäng lyckades pressa tillbaka sina motståndare. Men den där riktiga hungern framför mål saknades och därmed även de klara målchanserna. Närmast ett ledningsmål var Simon ”Bagarn” Lindén som tvingade målvakten till en räddning vid den första stolpen.

I halvtid pratade vi om att anfallsspelet blev alltför centrerat och att vi behövde höja bolltempot. Men de vädermässiga förhållandena i form av ökad blåst gjorde det allt svårare att spela fotboll och när vinden dessutom tog tag i bollen på en av bortalagets frisparkar så till den grad att den seglade in i mål, blev motvinden såklart än mer påtaglig.

Efter målet fick vi dock se ett något mer beslutsamt Kronäng gå framåt och skapa ett antal kvitteringschanser. Adnan ”GarBale” Mohammad fick till slut utrymme ute i till höger, tog sig förbi försvararen och spelade in bollen centralt till Oskar Omar. Men det här var inte Kronängs dag och avslutet gick över.

Sammanfattningsvis hade Kronäng bra kontroll defensivt och släppte inte till särskilt mycket bakåt, vilket definitivt är en positiv aspekt att ta med sig från den här matchen. Problemet var att djupledsspelet, som har varit något av det här gängets adelsmärke under våren, aldrig riktigt kom igång på allvar den här kvällen – mycket beroende på att spelbredden saknades mot ett defensivt skickligt Dalsjöfors som inte gav Kronängspelarna särskilt mycket tid med bollen.

Även om killarna som vanligt gjorde sitt yttersta, kändes det som att den där extra energin som krävs i den här typen av jämna fotbollsmatcher saknades. Det var som att den här Kronängbilen som bara har kört på utan en tanke på att stanna för att rasta, var inne på reservtanken och nu får ett välbehövligt tankstopp under en månad. En månad när vi kan vila upp oss och njuta av sommaren innan vi påbörjar uppladdningen inför sommarens stora höjdpunkt när vi åker till Uddevalla för att spela Oddebollen i början av augusti.

I länktipset ovan hittar ni lite extramaterial i form av bloopers och andra komiska situationer som kan uppstå när det här gänget spelar fotboll!

…Tack för att du frågar!

”- Henke, vad har hänt med linjen?” undrade Hugo Andersson och tittade ut över konerna som skulle föreställa sidlinjen. En linje lika rak som det lutande tornet i Pisa – även om det monumentet bara lutar åt ett håll. Ja du Hugo, jag har faktiskt inte en blekaste aning om vem som är den skyldige. Men det sägs att han är kort som en dvärg, aldrig bär Barcelonakeps och brukar kunna hålla sig lugn under fotbollsmatcher.

…Ljus i mörkret

Känslan var bitter efter slutsignalen. Inte så mycket med tanke på resultatet utan mer för att den betydde att vårsäsongen var över. Därför var det desto mer glädjande när en stor föräldraskara tog promenaden över till avbytarbåset efter matchen och visade sitt stöd.

Vi ledare tackar och bockar för väskorna med godsakerna, men framförallt för det härliga stödet ni ger det här laget genom att vara med på matcherna, hjälpas åt med filmningen, ställa upp vid pengainsamlande aktiviteter och vara allmänt engagerade och intresserade av det vi håller på med. Ni är verkligen helt underbara - precis som era killar!

OBS! De ordinarie träningarna tar nu uppehåll, men det kommer ändå att finnas möjlighet att komma ner till Kronäng under juli månad och lira lite boll för er som är hemma och känner för det. Som nämnt tidigare handlar det då om spontanfotboll där det inte existerar några som helst krav, utan där killarna själva får styra över vad de vill hitta på. Kommer skicka ut ett separat mail med mer information om detta.

Trevlig sommar!