IF Elfsborg – Kronängs IF: Med både hjärta och hjärna
2017-06-21 00:38
11-manna-fotboll på Borås Arena 2 den här kvällen.

”-Har du ett par extra shorts att låna ut?” undrade domaren, iförd ett par långkalsonger, när vi var på väg från omklädningsrummen på Ryavallen bort mot Borås Arena 2 där matchen mellan Elfsborg och Kronäng skulle spelas. En speciell, men samtidigt rutinerad och skicklig, domare som utan överdrift var noga detaljerna såväl på som utanför planen – men ändå hade lyckats glömma sina kortbyxor. Då planstorleken var större än normalt blev det också en speciell match där Kronäng spelade fotboll med både hjärta och hjärna.

Det var en jämn inledning med anfallstendenser åt båda håll innan Kronäng började hitta ytorna på kanterna och därigenom kunde ta kommandot och pressa tillbaka Elfsborg. Kronäng skapade ett par vassa lägen via inlägg, men när ledningsmålet väl kom var det på en fast situation – och det var inte vilken fast situation som helst.

”-Casper tar den!” ropade killarna från bänken efter att Isak ”the magic left foot” Sångberg bjudit på ett trollerinummer och blivit fälld en bit utanför straffområdet. ”-Tja, varför inte? Om ni tjatar så” tänkte Casper ”Piqué” Swahn och skickade iväg bollen i en ”Cristiano-Ronaldo-vobblande” bana och in i nät. Målet var inte bara estetiskt utan även energigivande på ett sätt som fick Kronäng att orka arbeta ännu hårdare i värmen och få allt bättre kontroll på matchen.

I halvtid pratade vi om att vi inte hade så värst mycket att prata om, utan att fortsätta på den inslagna vägen med det fina spelet och hårda defensiva jobbet över hela planen. Kronäng gjorde precis det och skulle skapa ännu fler och vassare målmöjligheter i den andra halvleken.

Nästa mål kom till genom att Adnan ”GarBale” Mohammad tog ett hemjobb, stoppade Elfsborgs omställning och vann tillbaka bollen. Simon Ehrman såg ytan och spelade upp bollen längs högerkanten till Adnan som tog sig förbi försvararen och skickade in ett inlägg till Rami Alhazouri, som i sin tur lyckades få bollen vidare till Oskar Omar, som vid den bortre stolpen avslutade anfallet på bästa sätt.

Elfsborg stack upp emellanåt med ett par halvfarliga hörnor. Men Kronäng lyckades rensa undan dessa och skulle istället kontra in ytterligare ett mål när Wile ”Ter Stegen” Lindqvist slog djupledsbollen som sedan Adnan ”GarBale” förvaltade genom att fri med målvakten rulla in bollen i mål och därmed fastställa slutresultatet.

Det här var en match där det, delvis beroende på planens storlek, fanns möjlighet för Kronäng att visa upp ett större tålamod och lugn i spelet med bollen. Spelarna gjorde sig spelbara med hjälp av bra snack och mycket rörelse, vilket gav bollhållaren tydliga alternativ och resulterade i en sevärd fotboll med många spelare inblandade i anfallen. Med andra ord var det mer likt 11-manna-fotboll än 7-manna-fotboll (när allt hela tiden måste gå framåt). Nu fick vi se tålamod i uppspelsfasen, spelvändningar och kombinationsspel i en högre utsträckning än vi sett i någon av de tidigare matcherna.

Förutom det spelmässiga är det bara att ännu en gång lyfta på Barcakepsen och applådera spelarnas inställning till den här matchen som var 100-procentig från första till sista minut. Det är så upplyftande att se ett lag kämpa och slita tillsammans på det här imponerande sättet. Killarna visade även upp ett ansvarstagande gentemot lagets bästa genom att självmant komma och byta när de kände att de inte orkade ta det defensiva jobbet fullt ut längre. Alltid lika vackert när fotbollsspelare tänker på laget framför jaget på det här sättet.

Samtliga spelare bidrog till segern genom att verkligen tömma sig på energi och kan kvittera ut ett mycket bra matchbetyg efter en insats där alla visste vad de skulle göra och spelade fotboll med hjärtat och hjärnan på samma gång.

…Chokladleverantör

Att Adnan ”GarBale” Mohammad hittade fram till målet i den andra halvleken ska enligt bekräftade uppgifter ha berott på chokladen han fick av den givmilde David ”Puyol” Stolt som skippade FIFA-turneringen på Elfsborg-lägret för att stötta sina lagkamrater.

…Favorit i repris

Vad är det med Oskar Omar och matcher mot Elfsborg? Målskytt i första seriematchen mot gulsvart och så även den här kvällen. Hårt defensivt jobb och många smarta löpningar därutöver. Härligt Oskar, det målet var du värd!

…Mr 99 procent

Simon ”Sunshine” Ehrman som knappt satte en fot fel förrän vid ett bolltapp i slutet av matchen. Inte ens killen med krav på sig själv höga som skyskrapor kunde låta bli att le belåtet efteråt - trots att insatsen inte var 100-procentig utan ”bara” 99-procentig. Fantastiskt roligt att se Simon!

…Kobra

Read Alhosari hugger verkligen på allt som rör sig framåt och skapar stora bekymmer för motståndarförsvaren. Alla försvarare som känner för att möta Read räcker upp en hand!