Fristad/Sparsör/Borgstena – Kronängs IF: Underskattningens pris
2017-05-16 23:20

”Motivation slår klass” är ett mycket uttjatat uttryck. Men anledningen till att alla tjatar om det är ju för att mycket av det vi håller på med handlar om att ha rätt inställning - oavsett om det handlar om skolan, arbetet eller att sparka boll.

Om man väl går in i fällan att komma in till en match med en felaktig attityd om att ”det här kommer gå lätt” är det ofta mycket svårt att ladda om och hitta rätt igen när man upptäcker att det blev betydligt tuffare än man förväntat sig. Något som Kronäng fick erfara borta på Trollevi i en svängig, sevärd och spännande fotbollsmatch som kunde ha slutat lite hur som helst.

F/S/B började matchen bäst och Kronäng hamnade direkt under tryck. Efter att ha rett ut den första anstormningen kunde Kronäng arbeta sig in i matchen och därigenom upptäcka att det fanns stora ytor att ställa om på. Gustav ”Överlappskungen” Isaksson såg precis en sådan yta och stack fram en utmärkt djupledsboll till Adnan ”GarBale” Mohammad som, fri med målvakten, avslutade på bästa sätt rakt upp i högra krysset.

Glädjen blev dock kortvarig då hemmalaget kvitterade tämligen omgående innan de också kunde ta ledningen i matchen. Men Kronäng började spela allt bättre och skapade ett flertal kvitteringschanser innan Gustav ”Överlappskungen” Isaksson gjorde själ för sitt smeknamn då han släppte bollen till Adnan ”GarBale” Mohammad och tack vare en vältajmad överlappslöpning ute till vänster kunde få tillbaka bollen och ta sig in i straffområdet för att friställa Read Alhsri, som satte dit kvitteringen. Dessvärre hann F/S/B med att göra ytterligare ett mål innan domaren blåste för halvtidsvila. Så Kronäng var ännu en gång i underläge.

I halvtid pratade vi om vikten att gå intill våra motståndare i markeringsspelet samt att vi skulle tänka på att bollen beter sig annorlunda på naturgräset jämfört med konstgräset. Kronäng gick ut, tog tag i matchen och skapade under ännu en bra spelmässig period ett flertal bra målchanser innan Isak ”the magic left foot” Sångberg vann bollen centralt, tittade upp och serverade en ny delikat djupledsboll till Adnan ”GarBale” Mohammad som förvaltade friläget genom att kyligt rulla in kvitteringen.

Men den här matchen skulle på nytt svänga tillbaka till hemmalagets favör och för Kronängs del handlade slutkvarten om att återigen kämpa för ett kvitteringsmål. Det uppstod chanser åt båda håll och matchen kunde ha slutat hur som helst. Men det ville sig inte för Kronäng i de avgörande momenten den här gången trots att man, tack vare ett par fina ingripanden i slutet från Wile ”Ter Stegen” Lindqvist, var med i matchen hela vägen fram till slutsignalen.

Trots att killarna, liksom alltid, kämpade och aldrig gav upp jakten på kvitteringen var känslan efteråt ändå att det fanns inslag av underskattning inblandat då vi inte riktigt lyckades komma upp i den nivå vi vet att det här gänget kan när rätt inställning finns där från början. Vi tar trots allt med oss att det fanns goda ingredienser i anfallsspelet i form av många offensiva löpningar i djupled där killarna många gånger också tittade upp och lade bollen på den fria ytan istället för att köra fast centralt. Underskattningens pris var också en nyttig lärdom att ta med sig till kommande matcher.

Extra plus till Gustav ”Överlappskungen” Isaksson som var precis överallt den här matchen och kombinerade ett gediget defensivt jobb med ett flertal tekniska nummer, offensiva löpningar och vältajmade passningar i djupled. Så gött att se Gustav!

…Spelsekvens

Det var en fröjd för fotbollsögat att se hur Gustav ”Överlappskungen” Isaksson tajmade sin överlappslöpning. Hur Adnan ”GarBale” Mohammad uppfattade situationen och släppte tillbaka i precis rätt läge. Hur Gustav drog nytta av sin löpning genom att runda en försvarare och spela fram Read Alhsri till ett mycket vackert fotbollsmål. Där kom den, där satt den! God dag! God jul! Hejdå!

…Det ligger i släkten

Först trodde Lukas ”Väggen” Gustafsson att han hade glömt fotbollsdojorna hemma, men som tur var lyckades Teo Lagerstedt hitta dem där i en påse. Sen när Adnan ”GarBale” Mohammad hade glömt benskydden lyckades Jörgen ”Löparkungen” Lagerstedt fiska upp ett par nästan sprillans nya ur upphittatlådan och så var det problemet löst. Det där med att hitta saker verkar vara något av familjen Lagerstedts specialitet.

…Härliga engagemang

Både Rami Alhazouri och Simon Ehrman, som inte spelade, hängde med trots att det var bortamatch och stöttade sina kompisar. Den här gången skötte Simon dessutom filmkameran under hela första halvleken på ett utmärkt sätt.