Kronängs IF – Bergdalens IK Röd: Plötsligt händer det
2017-05-07 23:05

Den här gången fanns det åtminstone lite tid mellan matcherna – jämfört med förra veckan mot Brämhult när första matchen knappt hann blåsas av innan det var dags för nästa. Mellan dubbelmötena med Bergdalen hann exempelvis Oskar Omar och Casper ”Piqué” Swahn göra domardebut i sjumanna-fotbollen (ni skötte er alldeles utmärkt båda två!). Bara en sådan sak.

När eftermiddag blev kväll och regnet började falla över Kronäng Arena var det dags att ladda om inför ett hemmamöte med Bergdalen som ställde många kluriga frågor till Kronängspelarna och där hårt jobb återigen blev svaret på dem. Samtidigt inträffade det något mycket sensationellt den här kvällen som kan vara svårt att tro på för er som inte var där.

Det var Bergdalen som började matchen bäst mot ett Kronäng som hade svårt att få tag i bollen och etablera anfallsspel. Ett ledningsmål låg i luften – och det kom. Men ologiskt nog, sett till matchbilden så långt, var det Kronäng som stod för det när Isak ”the magic left foot” Sångberg lirkade fram bollen i djupled till Read Alhosari som kom helt ren med målvakten och förvaltade läget på bästa sätt genom att kyligt rulla bollen i mål. Ett psykologiskt viktigt mål som fick Kronäng att börja arbeta sig in i matchen på allvar.

I halvtid pratade vi, liksom under förmiddagens match, om vikten att gå intill och markera var sin motståndare. Jag är inte sådär jättevass på matematik – men att det borde finnas en över till vardera när motståndarlaget har bollen är ingen särskilt krånglig ekvation att få ihop. Framåt pratade vi om att utnyttja planens bredd och försöka hitta runt längs kanterna.

Killarna tog verkligen till sig detta och gick ut och gjorde en imponerande andra halvlek. Defensiven var fortsatt bra, men nu började vi även få se prov på spelvändningar och kantspel - vilket var precis vad som ledde fram till det avgörande målet. Från högerkanten spelades bollen in centralt till ”Casper Piqué” Swahn som fullföljde spelvändningen ut till Simon ”Bagarn” Lindén som löpte sig fri ute till vänster. Simon tog med sig bollen med fart förbi försvararen in i straffområdet, vinklade upp för avslut mot bortre stolpen, men vände tillbaka skottet och borrade in det vid den första istället. Ett underbart vackert anfall hela vägen med ett smart avslut!

Bergdalen då? Jo, de var svåra att få tag på och skapade minsann tillräckligt med chanser för ett oavgjort resultat, vilket hade varit ett mer talande resultat sett till matchbilden. Men tack vare ett gediget försvarsjobb och en storspelande Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet lyckades Kronäng hålla undan hela vägen.

Förutom att defensiven och kampviljan återigen fanns på plats var det oerhört glädjande att se den fotbollen Kronäng presterade under den andra halvleken. Kortpassningsspel centralt på mittfältet, varierades med bollar ut på ytorna längs kanterna dit yttermittfältarna tog sig med vältajmade och kraftfulla löpningar. Det andra målet var ett typexempel på den fotbollen vi vet att ni klarar av att prestera och gärna skulle se oftare. Ni kan bara ni vill – så är det bara och det har ni bevisat gång på gång. Stort tack för underhållningen och ånyo starka insatser från samtliga killar!

…Prestation

En av reflexräddningarna från Wile "Ter Stegen" Lindqvist var så orimligt kvick att man skulle kunna tro att han hade en tvilling bredvid sig mellan stolparna. Kan det ha varit lillebror Love tro? Oavsett - hur tusan hann du ner där Wile?

…Vad hände precis?

Ibland kan det bästa sättet att hitta något vara att helt enkelt sluta leta. Den här kvällen fick vi lära oss att det man önskar kan inträffa, om man bara låter bli att tjata. Det sensationella som inträffade den här kvällen var nämligen att Isak ”the magic left foot” Sångberg började släppa bollen självmant från första minut – dvs. utan en enda uppmaning från ledarna kring det under 70 minuter fotboll.

Bara för att ni ska förstå vidden av det hela skulle man kunna säga att det är lika oväntat som att:

• Elias Arnesson inte skulle le en enda gång under en hel kvart.
  • Casper ”Piqué” Swahn skulle tacka nej till att spela fotbollsmatch på grund av ”Let´s dance”.
  • David ”Piggelin” Nylén skulle hålla i ett aerobics-pass klockan 08.00 en söndagsmorgon.
  • Simon Ehrman skulle slarva med hårfixandet.

Eller för den delen att undertecknad skulle lyckas vara knäpptyst under en hel match. Ja, vad är det de brukar säga i "Triss"-reklamen? Plötsligt händer det.