Dalsjöfors GoIF – Kronängs IF: Det bästa av två världar
2017-04-23 22:21
En ny imponerande insats på Dalsjöhov.

Efter två härliga dagar på Kronäng Arena Cup var killarna såklart extra spelsugna när det var dags för nästa seriepremiär mot Dalsjöfors. Det vi har betonat den senaste tiden har varit att hitta en variation i anfallsspelet dvs. att fortsatt ha tålamod i uppspelsfasen, men att emellanåt titta upp och hitta de lite längre djupledsbollarna bakom motståndarnas backlinje – ”den bollen som hotar”, som vår allas expertkommentator Glenn Strömberg brukar uttrycka det. Mot Elfsborg i fredags var det framförallt djupledsspelet som fungerade i anfallsspelet – den här soliga söndagseftermiddagen på Dalsjöhov fick vi se just kombinationen av det långa och korta.

Dalsjöfors inledde matchen bäst och Kronäng hamnade under press. Men när stormen väl var utredd hittade David ”Puyol” Stolt, med en läcker yttersida, fram med djupledsbollen till Simon Ehrman, som inte gjorde något misstag framför mål och gav sitt lag ledningen.

Målet gav killarna energin att börja styra matchen och i en situation när hemmalaget inte fick undan bollen lossade Rami Alhazouri från distans och utökade Kronängs ledning. Bollen gick igenom ett hål i nätet, men räknades såklart ändå. Filmbevis finns att tillgå om det skulle bli rättegång av det hela, tack vare hjälpsamma föräldrar.

Kronäng fortsatte att spela bra fotboll och när Rami Alhazouri vann tillbaka bollen och hittade fram till den ”hyfsat” kvicke Adnan ”GarBale” Mohamed på topp var nästa mål ett faktum. Avslutet från Adnan var lugnt och behärskat mellan benen på målvakten.

Kort därpå bjöd killarna oss på ännu mer fotbollsgodis när David ”Puyol” Stolt hittade fram med en ny fin passning i djupled till Arvid Elmgren Kopp, som visade upp ett avslut av den högre skolan när han, på typiskt Lionel Messi-manér, med en lätt chip lyfte bollen över målvakten - hur kallt som helst.

Innan domaren blåste av matchen hann Adnan ”GarBale” Mohamed med att vinna bollen högt och springa in ännu ett mål innan Dalsjöfors slutligen fick in ett tröstmål. Slutresultatet skrevs därmed till 5-1 i Kronängs favör.

Vi ska till att börja med vara ödmjuka och säga att matchen var jämnare än segersiffrorna visade. Dalsjöfors är ett fysiskt, spelskickligt lag som ställde många frågor till Kronäng som inte tilläts slappna av en sekund. Med det sagt hade killarna svar på i stort sett alla frågor och stod för en spelmässigt lysande insats.

Ett ihärdigt defensivt jobb, en målvakt som spikade igen och en variation av kort och långt i anfallsspelet där killarna också verkar ha insett fördelarna med att använda hela planens bredd. Killarna gav oss det bästa av två världar och vi kan inte göra så mycket annat än att applådera över en insats där samtliga spelare var med och bidrog till en ny imponerande prestation.

Extra plus till Wile ”Ter Stegen” Lindqvist som, med ett flertal svettiga reflexräddningar såg till att matchen aldrig hann bli särskilt spännande, var lugn och klok i spelet med fötterna och satte igång ett flertal fina uppspel. Tack ska du ha Wile!

...Defensiva grovjobbare

Fredrik Grahn, Kasper Johnsen, Hugo Andersson & Elias Arnesson bildade tillsammans en slitstark defensiv enhet som täckte upp för och hjälpte varandra på ett föredömligt sätt och därigenom såg till att de offensiva spelarna kunde fokusera på anfallsspelet. Vilket jobb ni gjorde för laget!

…Tvåvägsspelare

David Stolt, som spelar fotboll med en inställning som påminner om undertecknads favoritspelare genom alla tider (Carles Puyol) och i ena stunden var nere och vann boll på egen planhalva för att i nästa vara kreativ i anfallsspelet med ett flertal öppnande passningar. Härligt att se David!

…Hemjobb

När det stod klart att det saknades ett par matchtröjor tog tränarkollega Anders Johnsen utan minsta tvekan ”hemjobbet” som krävdes för att lyckas få hit tröjorna lagom till matchstart. Tack Anders!

Vill även passa på och tacka såväl spelare som föräldrar för utmärkta insatser under Kronäng Arena Cup som blev en riktig dundersuccé - tack vare er.