Borås AIK – Kronängs IF: Vägen mot toppen
2017-03-20 21:03
Höll humöret upp trots allt.

Något alla fotbollsspelare går igenom

Det var sommar och året var 1998 när jag som elvaåring äntligen skulle få spela Gothia Cup. Allting var planerat in i minsta detalj. Efter att vi hade vunnit Gothia Cup hade jag mycket väl kunnat tänka mig att spela ett par år i både England, Italien och Spanien innan karriären skulle avslutas hemma i allsvenskan.

Första matchen i ösregnet på Kviberg spelade vi mot Brommapojkarna – ett lag vi aldrig hade hört talas om innan. Men efter att ha förlorat med 15-0 mot laget som senare gick och vann hela Gothia Cup med segersifforna 7-0 i finalen, insåg jag ganska snabbt att det kanske var läge att boka av flygbiljetten till England. Vi hade tillräckligt med spelare till tre lag i seriespelet – Brommapojkarna hade 30 stycken (!). Idag har de ännu fler.

Kanske var det där och då jag började inse att fotboll inte alltid är en dans på rosor, att vägen mot toppen är lång och krokig och att det, förutom fotbollsmässiga kvalitéer, krävs rätt inställning och ett stenhårt jobb för att kunna nå dit.

Alla fotbollsspelare kommer någon gång att tvingas gå igenom dagar när det känns som att man spelar fotboll i kvicksand och ständig motvind med en ryggsäck fylld med stenar på ryggen. Det som skiljer åt är hur spelarna reagerar i den situationen, vilket var det som var intressant att se när Kronäng ställdes på just ett sådant mentalt kraftprov mot Borås AIK i säsongens andra träningsmatch.

Tuff start, men goda tendenser

Vi hade tagit oss till Bodavallen där merparten av killarna skulle få göra sin debut på en 11-manna-plan – efter att bara för en vecka sedan gjort sin första 9-manna-match. Det var mycket nytt på en gång för många och Kronäng hade till en början svårt att hitta positionerna, hålla uppe spelet och hänga med mot ett spelskickligt och fysiskt starkt Borås AIK.

Men som med allt annat, vänjer man sig efter ett tag och i den andra halvleken hittade killarna sina positioner bättre, vilket gjorde det enklare att försvara ytan såväl framför som bakom egen backlinje. Fler bollvinster och mer bollinnehav, innebar även goda tendenser till anfallsspel via kanterna samt ett par omställningar som mycket väl kunde ha resulterat i mål framåt.

Beundransvärd inställning

Trots att det var en jobbig match på många sätt, var det här ändå en nyttig genomkörare för att tydliggöra vad vi behöver arbeta med framåt för att fortsätta utvecklas som fotbollslag. Mot Elfsborg förra fredagen imponerade killarna stort spelmässigt och bjöd på en hel del fotbollsgodis av den högre skolan. Insatsen mot Borås AIK var också imponerande, fast på ett annat sätt - då den säger så mycket om vilken beundransvärd inställning det här underbara gänget har till fotbollen.

Många fotbollslag ger upp och faller pladask i den här typen av psykiskt krävande situationer. Men de här grabbarna vill så mycket mer med sin fotboll att det helt enkelt vägrade vika ner sig och fortsatte springa hela vägen fram till slutsignalen. Att de dessutom lyckades behålla fokus på fotbollen och fortsatte att uppträda korrekt mot såväl varandra som omgivningen, visar ännu en gång att det är något särskilt med det här laget.

Om killarna klarar av att lägga ner den här prestigelösa arbetsinsatsen i den här typen av matcher är det nästan skrämmande att tänka på vad de kan orka med dagarna när solen skiner och allt flyter på spelmässigt. Det måste vara just den här kompromisslösa inställningen som gör att Kronängs P03/04 har lyckats konkurrera ut både Gerdsken och Barcelona som mitt absoluta favoritlag. Har aldrig stött på ett fotbollslag tidigare som är så intressant och känslomässigt engagerande att följa. Vilket uppfriskande och medryckande kaos de här spelarna skapar omkring sig vart de än befinner sig.

Stort tack killar för allt hårt jobb ni lägger ner! Det kommer fler matcher, så det handlar bara om att tålmodigt fortsätta med samma fina målmedvetenhet. Det är såklart lång väg kvar till toppen –  det finns mycket att jobba på - men med den här attityden är ni helt klart redo att börja klättra uppåt.

…Uppoffring för laget

Arvid Elmgren Kopp, som var lovad en mer offensiv position, men med tanke på omständigheterna fick flytta ner i backlinjen, och utan att klaga stod för en suverän arbetsinsats. Tack ska du ha, Arvid! Så agerar en riktig lagspelare.

…Målkamera på den tack!

Casper Swahn höll på att göra sitt livs häftigaste mål när han avfyrande en riktig rackarökare (som Niklas Holmgren hade sagt) som tog i ribban och ner på mållinjen. Bollen var förmodligen aldrig inne, men det hade varit spännande att med en målkameras hjälp få se hur nära det faktiskt var. Fortsätt skjuta Casper, så går den ribba in nästa gång!

…”Ronaldinho-flashback”

Simon Ehrman drog iväg längs vänsterkanten och tog sig förbi tre motståndare i rad för att efter lika många mer eller mindre brutala kapningar till slut bli tacklad över kortlinjen. En prestation som fick mig att tänka tillbaka på den leende brassen Ronaldinhos glansdagar. Häftigt att se Simon!