Killarna snodde taktiktavlan
2016-11-26 19:26

För ett par veckor sedan genomfördes ett intressant experiment under inomhusträningen i Björkängshallen. Det vanligaste vid en taktikgenomgång är såklart att tränarna går igenom hur laget ska spela medan spelarna lyssnar. Men vem är det som har bestämt att det alltid behöver vara så? Som vi förklarade för killarna är det definitivt så att vi har mycket fotboll att lära ut till dem. Men på motsvarade sätt är min övertygelse att vi tränare kan lära oss en hel del genom att lyssna på killarnas tankar och idéer – som ofta innehåller en hel del matnyttigt.

Det var många fågelholkar till blickar när vi snällt satte oss ner för att lyssna och frågade om någon kunde tänka sig att ta över, med betoning på att det såklart var helt frivilligt och inget krav. Syftet med det hela var att få killarna att börja tänka fotboll. En naiv vision var att de om ett par år ska kunna vara delaktiga i taktikgenomgångarna och så insatta i hur vi vill spela att de mer eller mindre kan hålla i dem på egen hand.

Ett par år? Ett par veckor tog det innan killarna i P04 bokstavligt talat snodde taktiktavlan. Inför lördagens extrainsatta träning, där vi återigen fick möjligheten att träningsspela mot 03:orna, hade killarna en idé om ett lägre försvarsspel som de absolut ville testa. Av vilken anledning skulle vi ställa oss i vägen för ett spelsätt de verkligen tror på och vill spela? Med tanke på att de inte har tränat på den här typen av försvarsspel var det häpnadsväckande att se hur samtliga spelare köpte konceptet, höll sig till taktiken och dessutom fick ut så mycket av det.

Intensiteten och noggrannheten i försvarsspelet imponerade och farten, rörligheten och beslutsamheten i omställningarna var en ren fröjd för fotbollsögat. Stundtals lyckades vi dessutom variera med ett mer tålmodigt uppbyggnadsspel där vi fick se ett flertal vägvinnande kombinationer – även om det fortfarande finns lite att slipa på där vad gäller tajming och ackuratess.

Det var även den här gången nyttigt att möta 03:orna som spelade ett bra försvarsspel med en intensiv press och dessutom såg till att vi fick jobba ordentligt i försvarsspelet för att stå emot. Det märks tydligt att det finns mycket fotboll i båda de här grupperna, vilket resulterade i matcher som var inspirerande att titta på. Det handlar bara om att fortsätta hjälpas åt att plocka fram den.

Nu till det negativa. Under en av matcherna flyttade P04:orna allt fokus från fotbollen till domaren (som var alldeles utmärkt) på ett sätt som gjorde mig nedstämd så till den grad att det kändes som att vi lika gärna kunde blåsa av det hela, duscha och åka hem för att se på Premier League. Som vi har pratat om tidigare är den här typen av uppträdande inte acceptabelt och det leder aldrig fram till något positivt.

Att skylla enstaka baklängesmål eller förluster på domaren håller aldrig i längden – det finns alltid en längre förklaring som har med lagets egna prestation att göra. Med andra ord – det finns alltid något vi själva kunde ha gjort bättre för att påverka utgången av matchen. Det kan exempelvis vara så att vi har haft ett antal öppna lägen och missat eller att vi inte tagit hemjobbet ordentligt och bjudit på baklängesmål. Nåja, killarna ska ha beröm för att de efter ett par negativa minuter lyckades hitta tillbaka till rätt fokus och började spela fotboll igen – en mycket sevärd fotboll dessutom, som vi gärna ser nästa helg när det är dags för Bergdalen Cup.

Dagens…

…Härliga fotbollssnack

Det var ljuv musik att höra killarna prata och diskutera så mycket fotboll som de gjorde under dagens träning. Mer sånt!

…”Det är bara att gratulera”

Vissa mål är av den typen att de inte går att försvara sig mot. Ett av 03:ornas mål under matcherna var ett sådant. Bollen bara seglade i en perfekt bana via kryssribban och in i nät. I dessa lägen kan man inte göra så mycket annat än att konstatera faktum och applådera ett vackert mål.

…”Vi ses i rätten”

Killarna stal, som sagt, taktiktavlan som de visserligen lämnade tillbaka efteråt, men en någorlunda vass advokat borde väl ändå kunna yrka på skadestånd för slitaget av tuschpennan och magneterna?

Tack vare alla hjälpsamma föräldrar som var med i Rångedala förra helgen finns det nu en film från BUA-cupen som kommer visas i inledningen av söndagens träning. Filmen kommer därefter att publiceras på Youtube, men första visningen sker alltså exklusivt i Björkängshallen imorgon (söndag). Kommer inte avslöja så mycket mer än att vår gode vän Wile har en central roll när det gäller att starta listan med det bästa från turneringen.

När det gäller poängspelet blev det ett visst poängavdrag på grund av klagandet på domaren, vilket inte var roligt att se. Trots det lyckades killarna ändå samla ihop 16 poäng dvs. lika många poäng de hade totalt sedan tidigare. Sättet att själva föreslå en taktik och fullfölja den bidrog såklart till den generösa poängskörden.

Ställning i poängspelet: 16 + 16 = 32 av 50 poäng.