Finalspel Blåkläder Cup 2023: Små marginaler, stora skillnader!
2023-02-05 11:57

Under lördagen var dags för finalspelet i Blåkläder Cup.

Ett finalspel som killarna på ett minst sagt imponerande sätt hade kvalificerat sig för.

Eftersom det är så få lag som går vidare var alla fem lagen redan på ett sätt vinnare.

Men för den sakens skull fanns det ingen anledning att vara nöjda med att bara få vara där.

Något som märktes tydligt på killarnas besvikelse efter inledningsmatchen där man inte riktigt hade varit med från start.

Det är alltid lika förkrossande att se de nedstämda och tomma blickarna.

Det gör ont.

Men de starka känslorna är också ett tecken på att killarna bryr sig om vad de håller på med – att det betyder något för dem.

Därmed är det samtidigt någonting fint.

Det absolut viktigaste – som vi pratar mycket om – är att inte vika ner sig bara för att det går emot.

Att visa upp en hundraprocentig inställning och lägga ner ett stenhårt jobb när allt flyter på och går lagets väg är enkelt – det kan alla lag göra.

Att göra detsamma dagarna när det går emot är något helt annat – men också det som säger mest om ett lags karaktär.

Trots att det inte var Kronängs dag den här eftermiddagen gjorde killarna aldrig avkall på disciplinen vad gäller arbetsinsatsen och kämpaglöd.

Precis som för två veckor sedan innebar det att killarna knappt släppte in några mål.

Vad gäller försvarsspelet fanns det därmed inget att anmärka på.

Skillnaden var att chanserna som skapades framåt nu gick strax utanför i stället för i mål.

SMÅ marginaler.

STORA skillnader.

Som ledare kan man därmed inte bli annat än stolt över hur killarna gav sig själva chansen med en beundransvärd ”kör-på-oavsett-vad-som-händer-mentalitet”.

Glad blev man även när man såg hur Valter och Jonte – trots stor nervositet – ställde upp mellan stolparna för sina lagkamrater när ingen av de ordinarie målvakterna kunde vara med. Vackert att se!

En femteplats i en av de tuffaste turneringarna som går att spela är hur eller hur en stark prestation och medaljen grabbarna fick med sig hem är något de definitivt har gjort sig förtjänta av och med lite distans förhoppningsvis också kommer att uppskatta.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09