Skara Sommarland Cup dag 4 & 5: Förnyad energi & toppenstämning!
2022-08-10 13:34

Det var många som kände sig slitna efter lördagens matcher och ändå återstod minst tre under den sista speldagen.

Hur skulle killarna mäkta med detta?

Utan större bekymmer skulle det visa sig.

"Agge" hade tillfrisknat och anslutit redan under lördagen och under söndagsmorgonen anslöt både "Valle", "Jamme" och Adnan.

Det var glädjande att se hur genuint glada de andra killarna blev och hur varmt de välkomnade sina kompisar.

Det var som att hela laget fick en rejäl energiboost – något som skulle avspegla resten av vistelsen.

Visst, det var inga superpigga killar som hade klivit upp 06:00 för att spela den första slutspelsmatchen klockan 08:00 mot Fortuna.

Men det fanns ändå tillräckligt med kraft i benen för att göra en jämn och spännande batalj av det hela.

Efter att Kronäng hade tagit ledningen och Fortuna kvitterat var matchen på väg mot straffar – men dessvärre avgjorde Fortuna med matchens sista spark, vilket såklart kändes tungt.

Vi hann dock inte deppa särskilt länge över det då vi direkt på slutsignalen behövde springa iväg till nästa match som skulle bli något av turneringens fotbollsmässiga höjdpunkt för Kronängs del.

Efter att ha haft det motigt blev matchen mot Gideonsberg en sådan där match där allt bara flöt på för Kronängs del.

Neo sköt mål från halva plan, Leo pricksköt dit en frispark och Noel A fick göra sitt första mål i Kronängs-tröjan.

Framför allt var det en match där HELA laget var där TILLSAMMANS i en helt underbar gemenskap som innehöll så mycket glädje.

Känslan var att även de som inte spelade var inne på plan med tanke på det genuina engagemang som fanns runtomkring.

Alla fortsatte i samma anda i den avslutande matchen mot Hovsta där Kronäng stod för en ny fin insats, även om inte allt flöt på precis på samma sätt som i matchen före.

Oavsett vilket blev den avslutande speldagen den fotbollsmässigt bästa med tanke på stämningen som rådde och som bara fortsatte hela kvällen.

När man trodde att killarna skulle vara som absolut tröttast hade de som mest energi och det var så kul att se hur bra de mådde tillsammans under ”sista kvällen med gänget”.

De var ute och kollade på finalmatcherna.

De var på McDonald’s.

De var på City Gross.

De spelade FIFA.

De kollade på Allsvenskan.

De städade och gjorde ordning sin packning till morgonen därpå.

De var ute och spelade street-fotboll.

De hade så trevligt tillsammans att man inte ville störa trots att klockan började bli mycket.

Eftersom vi inte hade något annat än Skara Sommarland och hemfärd att tänka på dagen därpå föll det sig naturligt att de kunde gå och lägga sig lite när de själva kände för det.

Att kliva upp under måndagsmorgonen var givetvis inte heller några större problem med tanke på vad som väntade.

Det kunde såklart inte bli så mycket bättre än att avsluta med en dag tillsammans på Skara Sommarland.

Snacka om att killarna var laddade och med noll trötthet stod de där först i kön och tyckte att en kvart kändes som flera timmar.

Väl inne på Skara Sommarland avverkades tivolit relativt snabbt där framför allt ”Tranan” och ”Snake” (åtminstone för de som vågade) var populära åkattraktioner – innan de flesta ville bort till vattenlandet.

”Kobran” var nog den rutschkanan som uppskattades av flest och visst fanns de en del våghalsiga som inte kunde låta bli att pröva på ett fritt fall i form av ”Big Drop”.

Det var inte helt lätt att få de badtokiga grabbarna att ta en kort paus för en tacobuffé – men väl där visade grabbarna upp en härlig aptit.

Efter ett par dagar med skolmat som mestadels i ärlighetens namn var ++, gjorde det inte direkt något att avsluta med en riktigt god lunch som var ++++.

Sedan torsdagens kraftiga skyfall hade vädret varit stabilt. Men när det började närma sig hemfärd föll regnet på nytt som en slags indikation på att det räckte och var dags att bege sig hemåt igen.

***

Sammanfattningsvis innebar upplägget med två lag och olika speldagar att det fanns en hel del tid över för annat än fotboll – något som killarna definitivt uppskattade då de inte hade några som helst problem att aktivera sig.

Att fotbollen inte direkt var killarnas huvudfokus var fullt förståeligt med tanke på allt nytt och spännande som fanns där runtomkring.

Vi ska vara på det klara med att det här var killarnas allra första sommarcup – en nyttig erfarenhet av att cupspel över flera dagar är något helt annat än en vanlig enskild fotbollsmatch.

Höjdpunkten blev någonstans den avslutande speldagen där överskottsenergin plötsligt var tillbaka och skapade den typen av trivsam atmosfär och lagkänsla som är själva huvudanledningen till att sommarcuper är de bästa som finns för en fotbollsspelare.

***

Stort TACK till alla föräldrar som hjälpte till med transporten till och från Skara, samt mellan boendet och Skara Sommarland.

En extra bukett blommor till Emelie, Andreas och Torbjörn samt våra juniorer Wile, David och Adnan som var med och hjälpte till med allt mellan himmel och jord under cupvistelsen, samt till vår kompis tillika maskot Ebbe som också var med och bidrog till den glada stämningen.

Tack givetvis också till våra dundersköna fotbollsgrabbar som alltid är lika roliga att hänga med. Det var ett stort privilegium att äntligen få åka på sommarcup tillsammans med dem - ser fram emot många fler.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09