Tre matcher på fem dagar! Vad säger ni om det grabbar?
2021-09-19 15:19

Vad är det enda som kan vara bättre än två fotbollsmatcher samma vecka?

Givetvis tre fotbollsmatcher samma vecka - och dessutom inom loppet av fem dagar.

Tror ni att de fotbollstokiga grabbarna i Kronängs IF P09/10 hade något problem med det?

Självklart inte och efter 180 minuters fotboll är det inte så svårt att förstå varför.

Tuff returmatch i Örby

Matchspelet inleddes i onsdags borta mot IFK Örby.

Ja, det var faktiskt samma lag som hade drabbat samman på Kronäng Arena bara ett par dagar tidigare.

Då var det en jämn och mycket välspelad fotbollsmatch – men den här kvällen i Örby föll Kronäng lite på eget grepp genom att krångla till det offensiva spelet och dessutom under perioder ge avkall på det hårda jobbet.

Mot så skickliga lag som Örby straffar det sig – även om Kronäng trots detta skapade tillräckligt framåt för att kunna göra matchen jämnare än vad som blev fallet.

Sparade energin till matchen

Tidig lördag morgon var det dags för ny match hemma på Kronäng Arena när Sandared kom på besök.

Under uppvärmningen var det oklart om grabbarna överhuvudtaget hade klivit ur sina sängar ännu – men från det att domaren blåste igång matchen behövde vi inte fundera så värst mycket mer över det.

Efter en tuff start med tidigt underläge fick killarna igång spelet allt bättre och bjöd på en stor mängd jättefina fotbollsanfall.

Motståndarlagets målvakt agerade levande vägg och matchen stod därmed länge och vägde.

Till slut lossnade det framåt och Kronäng fick välförtjänt utdelning på sitt rappa anfallsspel som många gånger involverade hela laget.

Till skillnad från onsdagens match var killarna fortsatt noggranna i försvarsarbetet och kunde lämna Kronäng Arena med breda leenden efter en riktig fullträff till insats.

Skolboksperioden i Vegby

Den intensiva fotbollsveckan avslutades under söndagsmorgonen i och med bortamatchen mot Vegby/Tvärred.

Matchen spelades på den gemytliga anläggningen Sämshov i Vegby med alla tänkbara förutsättningar för bra fotboll – och det var precis vad vi fick se.

Med tanke på hur jämn den första perioden var, blev man än mer imponerad av den variationsrika, fartfyllda och samtidigt effektiva fotboll som grabbarna presterade tillsammans därute.

Distinkta uppspel längs kanterna var en bra början.

Därifrån spelades bollen in centralt innan den sattes fram på djupet till medspelare som kom löpandes i fart.

Spelvändningar från en ena sidan till den andra ledde också fram till många klara lägen och när avsluten dessutom satt där de skulle var det svårt att hitta något att anmärka på.

Ja, det var verkligen en period med skolboksexempel efter skolboksexempel på hur enkelt fotboll kan se ut om alla i ett lag spelar den på rätt sätt genom att alltid ge bollhållaren fler valmöjligheter och då även goda förutsättningar att släppa vidare på ett eller två tillslag.

Den andra perioden innehöll också en rad finfina fotbollsanfall – men då var det allt oftare i form av snabba omställningar som resulterade i takt med att motståndarna behövde kliva längre upp i plan.

Att den sista perioden blev mer tempofattig och aningen avslagen spelade mindre roll.

Killarna hade stått för ny kanoninsats både var gäller det fotbollsmässiga och det hårda jobbet.

Tack för en mycket trevlig fotbollsvecka grabbar!

Veckans…

…”Mission completed”!

Axel fick i söndags det stora uppdraget att hålla koll på lagkaptensbindeln fram till onsdagens match.

En uppgift som han tog på så stort allvar att man inte skulle bli förvånad om han förvarade den i kudden när han skulle sova för att inte riskera att tappa bort den.

…Luriga blickar!

När en tränare, som vill vara anonym, hade glömt en Coca Cola efter matchen i Örby blev han enligt uppgift glad och tacksam när Erik och Eddie hade samlat upp den.

Efter att ha öppnat den var han inte lika glad eftersom han då förstod att deras luriga blickar berodde på att de hade skakat om den rätt rejält före.

…Kompispris!

Axel och Eddie som var taggade på att se söndagens juniorlagsmatch hemma på Kronäng hade blivit lovade ett kompispris på tjugo kronor (om de bjöd på en dricka i kiosken) och blev ännu gladare när de, efter den fina insatsen i Vegby, fick det sänkt till noll kronor, dvs. gratis.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09