Vågade spela fotboll mot både Fristad och Högvad!
2021-05-23 22:16

I förra helgens matcher mot Olsfors och Gerdsken visade killarna upp en mycket sevärd och samtidigt vägvinnande fotboll.

Mogenheten att hålla i bollen, locka upp motståndarna och därefter spela igenom deras press var det som imponerade allra mest, utöver alla vackra fotbollsanfall och mål.

Att spela på det sättet i komfortabel ledning är en sak.

Att spela på det sättet i en jämn fotbollsmatch och en som spelades på ett svårhanterligt underlag är att ta det ett steg längre.

***

Fotbollssöndagen inleddes i Fristad där ett gäng morgonpigga och heltaggade fotbollsgrabbar samlades i avbytarbåset för att ta skydd från regnet.

Kronäng hamnade i tidigt underläge – men drabbades inte av panik, utan SPELADE sig tillbaka in i matchen med ett noggrant och tålmodigt anfallsspel.

Till och med i ledning under slutperioden fortsatte killarna att visa stort mod genom att fortsätta gå framåt och spela med relativt stor risk i uppspelsfasen.

Minst femton gånger (uppskattad siffra) spelade killarna hem bollen till ”Agge” i målet och lockade därmed upp sina motståndare i hög press.

En av dessa femton gånger kunde Fristad vinna bollen högt.

Övriga fjorton lyckades Kronäng spela sig ur pressen och därigenom skapa stora ytor centralt att anfalla på.

Ett fullkomligt lysande facit i en jämn och mycket välspelad fotbollsmatch!

***

Under eftermiddagens match borta mot Högvads BK var förutsättningarna annorlunda.

Den poetiskt vackra anläggningen Hallevi som ligger precis vid vattnet, bjöd på en tungsprungen naturgräsplan kombinerat med regn på snedden.

Inte optimalt för att spela fotboll direkt.

Brydde sig killarna om det?

Inte ett dugg.

Högvad var skickliga defensivt när de låg kompakt på egen planhalva.

Kronängs motmedel blev att använda Sixten i målet i uppspelen – trots att riskerna nu var ännu större med tanke på underlaget.

Precis som mot Fristad, vågade killarna locka upp motståndarna i press.

Ett par gånger vann Högvad bollen.

Men i de allra flesta fallen lyckades Kronäng spela sig ur och då öppnades betydligt bättre anfallslägen och målmöjligheter upp – något som killarna till slut också lärde sig att utnyttja på rätt sätt med ett rappare passningsspel.

För andra matchen den här söndagen var det alltså genom att SPELA BOLL istället för att DRIVA BOLL som Kronäng lyckades skapa bäst lägen.

***

Sammanfattningsvis går det inte att känna annat än stolthet över den mognad, det mod och de fotbollsmässiga kvalitéer som killarna visade upp den här söndagen.

De har visat upp det på träningarna – så det har varit uppenbart att de kan spela fotboll – men att trumfa det med att spela ännu bättre fotboll i matchsituation (för andra helgen i rad) är värt många och långa applåder.

Ett supergott gäng grabbar som träffas och spelar fotboll tillsammans för att de älskar det, som alltid försöker sitt bästa och alltid vill utvecklas.

Ja, det är ett enda stort privilegium att få följa dem på nära håll.

Stort tack grabbar, Daniel och alla föräldrar som hjälpte till med transporten och därmed såg till att vi kunde genomföra denna innehållsrika fotbollssöndag.

Fler sådana (fast med sommarväder) efterfrågas!

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09