Vad är egentligen målet?
2020-11-28 18:56

Följer ni SVT-programmet ”Målet är målet”?

Om ni svarar nej på den frågan bör ni omgående besöka SVT Play och ta del av det.

”Målet är målet” är en serie där man får följa hur Torbjörn Nilsson, tillsammans med sin vän och tränarkollega Martin Johansson, coachar två ungdomslag i Ytterby IS.

Syftet med projektet är att visa att man med ett tydligt fokus på mål och resultat, kan ta vilket lag som helst till oanade nivåer.

Samtidigt är de tydliga med att förmedla vikten av att fotbollen ska vara en lek där alla ska få vara med.

Hur ska man egentligen få ihop den paradoxen?

Det är det som gör serien extra intressant att följa.

Men utöver kulturkrocken mellan proffs- och ungdomsfotbollen, finns det så mycket som är fint när man får en inblick i en typisk breddförening.

Serien hade lika gärna kunnat handla om Kronängs IF.

”Att göra fler mål än motståndarna och vinna är ju spelets idé”, är Torbjörn Nilsson inne på i ett av avsnitten.

Men om det är något som framgår med all önskvärd tydlighet när man följer de båda lagen i Ytterby - är det att fotbollen betyder mycket mer än så.

Fotbollen är gemenskap.

Fotbollen är glädje.

Fotbollen är känslor.

Fotbollen kan ta oss genom svårigheter.

***

Grabbarna i Kronängs IF P09/10 har under den senaste månaden bevisat att seriositet och lek visst kan hänga ihop.

Det går alldeles utmärkt att vara fokuserade på det vi ska göra - utan att glömma bort varför de dyker upp där på Kronäng Arena i slutet av november när det är mörkt och kallt.

Helt enkelt för att de älskar att spela fotboll och tycker det är skoj.

Det här är bara början på en storsatsning tillsammans med en oerhört motiverad, livlig, nyfiken, känslofylld och begåvad grupp unga fotbollsgrabbar med så många härliga personligheter, tankar och idéer.

***

Ja, det har varit en ren fröjd att följa det här gängets framfart och när det dessutom står elva stycken taggade lirare redo för extraträning en lördagsförmiddag i slutet av november - i minusgrader - på ett Kronäng Arena klätt i rimfrost – ja, då är det svårt för oss ledare att inte fyllas av såväl energi som värme.

Tack vare den positiva attityden killarna har visat upp fick de, under slutet av lördagens pass, en möjlighet att vinna ett gemensamt pris som de (efter ett ettrigt sökande) till slut lyckades hitta.

En riktig kanonträning – igen!

Tack grabbar!

Ja, så vad är då egentligen målet med det vi håller på med?

Att vinna massa fotbollsmatcher?

Svar NEJ.

Det är såklart alltid trevligt om vi kan hinna med det också.

Men den övergripande målsättningen handlar egentligen om en enda sak.

Att skapa fotbollsglädje.

Genom att skapa fotbollglädje – en trivsam miljö där killarna mår bra, trivs och har roligt tillsammans – kommer de att ta fotbollsmässiga kliv framåt - och då kommer även resultaten.

Om killarna fortsätter såhär har vi en lång, härlig och händelserik fotbollsresa framför oss.

En resa som knappt ha börjat och som vi hoppas att så många som möjligt ska vilja hänga med på.

***

Under träningsveckorna har grabbarna även – genom att klara diverse olika utmaningar - samlat ihop ytterligare poäng i poängspelet där de nu snart är halvvägs till den magiska gränsen på 50 poäng, som innebär vinst av ett fint pris.

Aktuell ställning i poängspelet: 22 av 50 poäng.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09