Sandhult/Bredared – Kronängs IF: Vad dricker en ko?
2020-08-22 16:10

En tidig lördagsmorgon på Thåängen i Sandhult.

Ovädret, som såg ut att vara på ingång, drog iväg åt ett annat håll.

Robotgräsklipparna gjorde sitt jobb där nere på naturgräsplanen och vaktmästaren såg till att krita ut linjerna.

David ”The defender” Nilsson funderade på huruvida en ko dricker mjölk eller vatten.

Erik ”Mini-Gustav” Isaksson fick fatt i en diskborste som han lirkade lite med i en murken stolpe.

Och Oscar ”Kanté” Dahlander hade haft sin första tyskalektion (då det var fullt i spanska-gruppen) och lärt sig att säga ”Ich heisse”. De övriga glosorna hade fallit bort – för de behövde han inte kunna förrän på fredag.

Ja, som ni förstår var det Kronängs P08/09 som var på plats - ivriga att få spela fotboll igen.

Under den inledande tjugominutersperioden hamnade Kronäng för lågt, vilket innebar att Sandhult/Bredared kunde pressa på framåt och fullt logiskt ta ledningen.

Avsaknaden av djupledsspel ledde till att det blev trångt på mitten och att Kronäng gång på gång körde fast i sitt uppbyggnadsspel.

När domaren blåste igång nästa tjugominutersperiod började killarna inse vilka ytor som fanns bakom motståndarna och såg nu till att utnyttja dem.

Löpningar och passningar i djupled ledde fram till mängder av klara målchanser och att Kronäng kunde vända på matchen. De innebar också större ytor centralt att spela fotboll på, vilket Kronäng nu gjorde på ett mycket attraktivt sätt med flera passningar inom laget.

Kronäng fortsatte med full fart framåt även i den tredje tjugominutersperioden och stod även då för ett par fartfyllda spelkombinationer, med mycket rörelse, som resulterade.

Ett önskemål hade varit att vi under den här perioden hade vågat hålla i bollen, spela runt lite mer och därefter gå till anfall på ett mer kontrollerat sätt.

Men man kan inte få allt en lördagsförmiddag i Sandhult och samtliga spelare stod återigen för fina insatser.

Ett plus jämfört med Sparsör-matchen var hemjobbet vid bollförsluster där killarna tog ett större gemensamt ansvar.

Noterbart är också att vår nya kompis Gevorg ”Gev” Avetisyan stod för en lovande debut i Kronängströjan. Välkommen till Kronäng ”Gev”!

Tack ska ni ha, för en trevlig fotbollsförmiddag grabbar!

Albin ”Ter Stegen” Österlindh
David ”The defender” Nilsson