Sandared/Sjömarken Vit – Kronängs IF: En känslostorm i högt tempo
2017-09-03 22:41

Bortamatchen mot Sandared/Sjömarken under söndagskvällen var ingenting för åksjuka. Som det gick undan i denna heta drabbning mellan två heltaggade lag i en match som spelades i ett osedvanligt högt tempo och innehöll det mesta.

Efter en lite halvknackig inledning där lagen kände på varandra tog matchen fart på allvar och det skapades lägen åt båda håll. Arvid Elmgren Kopp hade det första med ett lobbförsök strax över. Oskar Omar försökte använda sig av samma metod, men målvakten, som var långt ut, lyckades till slut nå bollen.

Hemmalaget var inte heller ofarliga, men när de väl lyckades ta sig igenom stod Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i vägen med ett par riktigt svettiga reflexräddningar.

Read Alhsri trampade sig fram till ett friläge, men då var det hemmalagets målvakt tur att stå för en vass räddning. Istället kunde Sandared/Sjömarken ta ledningen strax före halvtidsvilan efter att bollen studsat deras väg på en frispark utifrån.

I halvtid pratade vi om att fortsätta på den inslagna vägen med samma härliga energi. Men då spelet blev för centrerat, samtidigt som Kronäng inte lyckades få till samma djupledsspel i den andra halvleken, blev de klara målchanserna allt färre.

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist höll, med ytterligare ett par räddningar av hög klass, sitt lag kvar i matchen och Kronäng hade ett par chanser att kvittera. Närmast var Read Alhsri och Arvid Elmgren Kopp med varsina skott som testade målvakten, som dock klarade och hemmalaget lyckades hålla undan.

Sammanfattningsvis var det imponerande att se hur killarna, framförallt i den första halvleken, klarade av att spela fotboll i ett högre tempo än vanligt. Det gällde att tänka steget före och släppa bollen snabbt till nästa spelare. Så fort man tog lite för lång tid på sig kunde motståndarna vinna tillbaka bollen och ställa om. Med tanke på det var det här en nyttig fotbollsmatch att spela och killarna gjorde det dessutom mycket bra stundtals.

Men den här var också en fysisk och tuff match där mycket handlade om att kämpa och att inte vika ner sig och vad gäller inställningen till den här matchen fanns det definitivt ingenting att klaga på. Samtliga spelare gav verkligen precis allt och gjorde sitt yttersta för att komma tillbaka i den här matchen som kunde ha slutat lite hur som helst.

Det här var på många sätt en superhäftig och intensiv fotbollsmatch innehållandes en hel del känslor och dramatik. Tyvärr blev det lite väl hetsig och negativ stämning på planen - som det lätt kan bli när två lag är på gränsen till överladdade, samtidigt som domaren tillåter lite väl mycket - åt båda håll, är viktigt att tillägga.

Under de perioder när Kronäng fokuserade på fotbollen såg det riktigt bra ut och det var också då chanserna skapades. Under de perioder när det fokuserades på annat hände det inte speciellt mycket. Det är därför vi ständigt återkommer till vikten av att fokusera på rätt saker - oavsett vad som händer.

Så tänk på det framöver killar och kämpa lika hårt som ni gjorde i den här matchen. För den kompromisslösa arbetsinsats och vägran att ge upp som ni visade upp den här kvällen var underbar att skåda. Vi kämpar vidare!

...Wow!

Mot Annelund styrde han uppspelen med bravur och mot Sandared/Sjömarken briljerade Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet med ett flertal vassa reflexräddningar på öppna lägen. Fantastiskt kul att se Wile!

…Smarta rollfördelning

Hannes Andersson som i mittbackspositionen tog djup och såg till att ge understöd på kanten där motståndarna oftast anföll, varpå Rami Alhazouri fick falla ner och ta ett mer defensivt ansvar än normalt. Det löste ni kanon båda två!

...Goda stämning

Om det var negativ stämning på planen, var det desto mer glädjande att komma in i omklädningsrummet där killarna, efter en tung förlust, berömde och tackade varandra för bra insatser. Vackert att se och höra!