Kronängs IF – Sandared/Sjömarken Vit: En annan dag går den stolpe (stolpe) in
2017-05-22 23:27

Det kändes redan före avspark. Det var som att det låg något i luften och pyrde. Inte för att någon hade råkat släppa sig eller så. Utan mer för att man märkte skillnad på fokuseringen från killarna redan under uppvärmningen, där snacket kom igång utan att vi ledare behövde säga till och passningarna satt på foten. Matcher mot tidigare lagkamrater innebär såklart alltid lite extra prestige och vi fick se en jämn och högdramatisk match mellan två skickliga lag.

Det var en avvaktande inledning på matchen där de båda lagen verkade vilja känna lite på varandra. Kronäng använde sig redan från start av uppspel via backlinjen upp på mittfältet varifrån det ofta fanns alternativ i form av djupledslöpande spelare. Förutom att det var en sevärd fotboll resulterade den också i ett flertal bra målmöjligheter.

Som exempelvis när Arvid Elmgren Kopp lyckades ta sig förbi längs kanten och hitta in till Rami Alhazouri, som fick iväg ett välplacerat skott som målvakten klarade nere vid stolproten.  Om det var nära, var det ändå ingenting mot nästa situation där Rami Alhazouri dribblade bort sin försvarare och skickade iväg en yttersida som träffade insidan av båda stolparna och landade på mållinjen där målvakten till slut kunde plocka upp den. Stolpe, stolpe ut alltså. Snacka om tur – eller otur, beroende på vilket perspektiv man väljer.

När Kronäng inte tog tillbaka på sina chanser kunde istället Sandared/Sjömarken ta ledningen efter en fin individuell prestation. Ett tufft mål att släppa in och uppförsbacke för hemmalaget. En uppförsbacke som kunde ha blivit ännu brantare om det inte varit för att David ”Piggelin” Nylén hade förhindrat ett mål från ett öppet läge genom att sträcka ut och styra undan bollen.

Kort därpå vände spelet och Arvid Elmgren Kopp kunde spela fram Adnan ”GarBale” Mohammad till ett friläge ur snäv vinkel från höger, men målvakten lyckades klara även den gången och det var fortsatt underläge när domaren blåste av för halvtid.

I halvlek pratade vi om att fortsätta spela med samma fina tålamod men öka bolltempot samt intensiteten i försvarsjobbet över hela planen för att på så vis lättare vinna tillbaka bollen i fördelaktiga lägen och komma till fler anfallssituationer.

Kronäng fortsatte att spela bra och ju längre halvleken gick desto fler och klarare blev målchanserna. Första läget uppstod efter att Lukas ”Väggen” Gustafsson jobbat tillbaka bollen till Isak ”the magic left foot” Sångberg och Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, som kombinerade fint innan Gustav fick iväg ett hårt och välriktat skott. Men målvakten stod ännu en gång i vägen och när Simon ”Bagarn” Lindén kompromisslöst kastade sig efter returen var det bara stolpen som stod emellan Kronäng och ett kvitteringsmål. Isak ”the magic left foot” Sångberg hittade fram till Arvid Elmgren Kopp som tvingade målvakten till en ny räddning och ett Kronängmål kom allt närmare.

Till slut kom också utdelningen när en hörna från Hannes Andersson tog en märklig bollbana på vilken Adnan ”GarBale” Mohammad klippte till direkt på volley och gav sitt lag ett minst sagt välförtjänt kvitteringsmål och det skulle finnas bud på mer från hemmalaget. Isak ”the magic left foot” Sångberg hittade ut till Adnan ”GarBale” Mohammad vars inspel från vänster letade sig fram till Hannes Andersson som i normala fall kan träffa bollen rätt med ögonbindel på sig, men som just den här gången inte fick någon riktig träff i ett kanonläge från nära håll och målet uteblev.

Sista chansen att avgöra hade Adnan ”GarBale” Mohammad med en känslig frispark som letade sig upp mot krysset. Men målvakten klarade och matchen slutade därmed oavgjort.

Sammanfattningsvis var det en utmärkt insats från Kronängs sida såväl defensivt som offensivt. I första halvlek var det chanser åt båda håll, men ju längre den andra halvleken gick desto bättre kontroll fick Kronäng på matchen och bortalaget tilläts inte skapa mer än ett par halvfarliga hörnor. Framåt fortsatte killarna att spela sig fram till målchanser med en attraktiv fotboll, men det är bara att konstatera att marginalerna inte var på vår sida den här kvällen.

Det var beundransvärt att se hur Kronäng skakade av sig de missade lägena och fortsatte att gå för det hela vägen fram till slutsignalen. När kvitteringsmålet kom vibrerade Kronäng Arena på ett sätt som såklart gav ytterligare energi till killarna att gå framåt. Om matchen hade pågått tio minuter till hade vändningen med stor sannolikhet blivit fullbordad.

Om vi hade spelat om den här matchen tio gånger hade vi förmodligen vunnit sju eller åtta av dem med ett par måls marginal. Men det här var dessvärre gång nio eller tio när man återigen tvingades se sanningen i vitögat och inse att fotbollen inte alltid är rättvis. Ni ska vara mycket stolta över era insatser killar! Det är bara att fortsätta med samma fina inställning och spel framöver. En annan dag går den stolpe, stolpe in.

…Pådrivare

Arvid Elmgren Kopp började redan under uppvärmningen att mana på sina lagkamrater och visade därefter vägen på plan med en beslutsam och hundraprocentig inställning. Fortsätter du såhär Arvid lär kaptensbindeln växa fast på armen snart.

…Paul Scholes

Sättet som Isak ”the magic left foot” Sångberg kom ner i höjd med egen backlinje och hjälpte till i uppspelsfasen påminde om hur en viss Paul Scholes brukade bygga upp anfallen under Manchester Uniteds storhetstid. Nu ska du bara lära dig att slå millimeterprecisa krossbollar på 65 meter därifrån ut mot kanterna, så är du hemma sen Isak!

//Henrik