Brämhults IK Vitsvart – Kronängs IF: En match med två ansikten
2017-04-29 17:46
Det lossnade i andra halvlek.

Vad kan vara bättre än att få spela match mot Brämhult en fredagskväll? Jo, såklart att spela två matcher mot Brämhult en fredagskväll. Den första matchen spelades borta på Brämhults IP där regnet hade slutat falla lagom till avsparken på en plan anpassad för 9-manna-fotboll. Vi skulle få se en match med två ansikten där Kronäng hittade rätt spelmässigt i den andra halvleken när det även lossnade framåt.

Kronäng skapade två klara målchanser direkt i inledningen som inte resulterade varefter de båda lagen kände lite på varandra i en match som stod och vägde och väntade på att något av lagen skulle ta tag i den. När Brämhult väl hittade igenom fanns Casper ”Pique´ Swahn där, läste spelet väl, avbröt anfallsförsöket och skapade trygghet i försvaret. I slutet av halvleken vann Adnan ”GarBale” Mohamed bollen högt och hittade fram till Rami Alhazouri, som satte dit ledningsmålet för Kronäng.

I halvtid pratade vi om att vi spelade för korta passningar i anfallsspelet och därigenom fastade på mittfältet, varför vi istället skulle titta upp och tidigare hitta fram med passningar bakom motståndarnas backlinje. Direktiv som killarna verkade lyssna på. För Morgan Johansson hann inte starta filmkameran innan Simon ”Bagarn” Lindén tittade upp och hittade fram med just en sådan passning i djupled. Arvid Elmgren Kopp tajmade sin löpning perfekt och kunde, fri med målvakten, efter ”väggspel” med en försvarare utöka ledningen. Alltid lika roligt när ni lyssnar killar!

Arvid Elmgren Kopp fortsatte att vara på hugget och förvaltade även nästa friläge, som uppkom på en längre passning från David ”Piggelin” Nylén i målet, genom att kyligt lyfta bollen över den utrusande målvakten – på ett liknande sätt han gjorde mot Dalsjöfors förra veckan. En målvakt med blick för spelet och en målskytt med känsla - som såg till att Kronäng hade tre måls försprång.

Kronäng fortsatte att spela med bra fart i djupled och när finurlige Isak ”the magic left foot” Sångberg tittade upp, kunde hann med en väl avvägd passning friställa Adnan ”GarBale” Mohamed som, efter ett par försök, till slut fick bli målskytt.

I slutet av matchen kunde även Hannes Andersson skriva in sig i målprotokollet – och det var inte vilket mål som helst. I höjd med mittcirkeln såg Hannes att målvakten stod en bit ut och lyfte bollen i en bana som seglade hela vägen in i nät. Lika vaket som magnifikt!

I takt med att ledningen växte tappade Kronäng viss noggrannhet i försvarsspelet och Brämhult skapade en hel del öppna lägen. Men då stod David ”Piggelin” Nylén i vägen med den ena strålande räddningen efter den andra och var väl värd en hållen nolla. Men Brämhult skulle till slut få in ett tröstmål och matchen slutade 5-1 för Kronäng.

Kronäng hade bra koll på defensiven redan från start då samtliga spelare var beredda att ta jobbet, men körde fast i offensiven där spelet blev för kort och obeslutsamt för att det skulle flyta på. I den andra halvleken föll bitarna på plats när killarna spelade en attraktiv fotboll innehållande bra rörelse och fint kombinationsspel varierat med fart i djupled och effektivitet framför mål. Kronäng hade mycket väl kunnat göra ett par till framåt, men Brämhult bjöd upp till kamp och kunde även de ha gjort några till i en mycket sevärd fotbollsmatch.

Extra plus till Arvid Elmgren Kopp, som löpte såväl mycket som smart i djupled och dessutom var klinisk framför mål, och Isak ”the magic left foot” Sångberg som i den andra halvleken började släppa bollen och då visade att effektivitet och lek visst kan hänga ihop.

...Äntligen!

Efter en måltorka på ett och ett halvt år (enligt bekräftade uppgifter från säker källa) hittade Hannes Andersson nätet igen. Så varför inte göra det vackert? Välförtjänt Hannes!

...Kameraman

Simon Ehrman, som skulle spela först nästa match, fick testa att agera kameraman och gjorde ett jättejobb under den långa minut som hann gå innan han tyckte det var tråkigt och lämnade över ansvaret. Bra tålamod där Simon, det är bara att skicka fakturan! Tveksamt om vi anlitar dig igen dock.