Kronängs IF – Sparsörs AIK: Ska vi bada eller spela fotboll killar?
2020-08-17 12:20

Sensommarvärmen fortsätter och när klockan närmade sig avsparkstiden 17.30 kändes det egentligen mer lämpligt att åka och bada än att spela fotboll mot Sparsörs AIK.

Hur mycket brydde sig grabbarna i Kronängs P08/09 om det tror ni?

Nej, precis, ni har helt rätt.

Inte ett dugg.

Om hettan i kombination med en portion av nervositet var faktorer som påverkade spelet negativt mot Brämhult senast, var det som bortblåst den här kvällen när killarna var mer avslappnade och spelade en betydligt rappare och mer vägvinnande fotboll.

Ja, det var tydligt redan från start att killarna uppträdde lugnare den här matchen och Kronäng spelade redan under den första tjugominutersperioden en fotboll på få tillslag där de släppte bollen enkelt till varandra.

Det mest glädjande var att spelvändningarna (tack vare hårdare passningar och en konsekvent bredd i spelet) gick avsevärt mycket snabbare och därmed gav större effekt i form av större ytor att spela på.

När killarna dessutom fick igång djupledsspelet fick vi se en fotboll som både var trevlig att titta på och som ledde fram till ett stort antal målchanser. Även om det så långt inte resulterade i mer än ett mål framåt var det en sevärd fotbollsunderhållning.

Kronäng fortsatte att spela bra även i den andra perioden och ett av matchens läckraste anfall resulterade i ett mål som var ”lika vackert som en fjäril en sommardag”.

Melker Andreasson hittade ut med bollen på en fri yta ute till höger där Oscar ”Kanté” Dahlander löpte ut och spelade in bollen centralt till Yusuf Abdisamed Hagi.

Sistnämnde höll i bollen och fullförde spelvändningen över till Erik ”Mini-Gustav” Isaksson som avslutade direkt och fick kalasträff. Bollen tog en estetisk bana via insidan av stolpen in i mål och drömmålet från en överlycklig målskytt var ett faktum!

Om de två första perioderna var de bästa rent spelmässigt, var det i den tredje det till slut skulle lossna rejält målmässigt för Kronäng och då framförallt genom snabba omställningar och distansskytte.

Guner Bal och Oscar ”Kanté” Dahlander kombinerade ett flertal gånger fram till ett par snabba mål, Eric Eliasson hittade nätet från distans efter en kort hörnvariant och Alvin Ström lossade stora kanonen upp i nättaket.

Även Sparsör stod för en del omställningsmål, men vid ett flertal tillfällen var Kevin ”Lloris” Nilsson i målet ute och förhindrade ett par givna baklängesmål.

Lite mer tålamod i spelet med fler passningar inom laget under slutfasen – för att undvika den svängiga ”handbolls-match-bilden” som uppstod – och därmed orka vara noggrannare i hemjobbet, är något vi kan ta med oss som förbättringspotential till de kommande matcherna.

Men överlag stod hela laget för en mycket positiv prestation, samtliga spelare var med och bidrog och förtjänar stort beröm för sina fina insatser:

Kevin ”Lloris” Nilsson i målet visade återigen stort mod mellan stolparna och räddade många gånger sitt lag. Härligt Kevin!

Försvararna David Nilsson, Elvis Henriksson och Eric Eliasson stod för ett hårt försvarsjobb och god variation i uppspelsfasen.

Yttermittfältarna Melker Andreasson, Alvin Ström, Erik ”Mini-Gustav” Isaksson och Isack Abrahaley Gebru Gebreamlak höll en bra spelbredd och löpte ständigt upp och ner längs kanterna.

Centrala mittfältaren Oscar ”Kanté” Dahlander sprang på allt som rörde sig och anfallarna Guner Bal och Yusuf Abdisamed Hagi erbjöd både tydliga uppspelsalternativ och utgjorde ständiga djupledshot.

Grymt bra jobbar killar och tack för underhållningen!