Bergdalens IK – Kronängs IF: Ett par sekunders galenskap satte punkt!
2020-06-09 20:57

Vad kännetecknar egentligen en underhållande fotbollsmatch?

Är det den spelmässiga kvalitén?

Är det jämnheten?

Är det betydelsen?

Är det graden av dramatik?

Tja, det är väl en kombination av alla de här bitarna – även om de är olika stora beroende på vem man frågar.

En del kan uppskatta att se hur två taktiskt skickliga lag tar ut varandra, även om det slutar mållöst.

Andra rycks med att två lag som släpper på allt vad gäller balans, gasar på framåt och siktar på att vinna på att göra fler mål än motståndarna.

För en del spelar kvalitén på matchen mindre roll så länge spänningsmomentet är ständigt närvarande.

En del vill bli överraskade, förvånade, överrumplade – de vill se något de inte hade förväntat sig eller sett tidigare - något vansinnigt.

När domaren satte pipan till munnen och blåste av mötet på Björkängsvallen mellan Bergdalen och Kronäng gick det att argumentera för att matchen hade innehållit allt detta – om än vid olika perioder och tillfällen.

Ja, det var överlag en jämn fotbollsmatch och då många av killarna kände sina motståndare väl sedan länge, fanns det också lite extra prestige inblandat.

Grundförutsättningarna för något sevärt var med andra ord goda.

Vad gäller den spelmässiga kvalitén fanns det mycket positivt att lyfta fram.

Kronäng lyckades för andra matchen i rad nämligen att få till tillräckligt med rörelse runt omkring bollmottagaren för att denna skulle kunna släppa bollen enkelt på få tillslag.

Tempot gick från att emellanåt vara relativt lågt till att plötsligt skruvas upp rejält.

De där extra passningarna inom laget gav tid och utrymme för ytterbackarna att fylla på längs kanterna och skapa numerära överlägen.

Kronäng försvarade sig kompakt och i omställningsspelet ersattes de sedvanliga bolltransporterna på ett tjugotal meter med ”låt-bollen-göra-jobbet-tänket” i form av spel på två och ibland till och med ett tillslag, vilket gav ett härligt flyt och ledde fram till intressanta målsituationer.

Som när Adnan ”GarBale”Mohammad tog sig runt längs högerkanten och väl avvägt hittade den fria ytan snett inåt bakåt, där Isak ”the magic left foot” Sångberg dök upp och lika lugnt som behärskat placerade in bollen i målvaktens högra hörn.

Adnan hade sedan ett friläge och Isak ett skott i kryssribban – två situationer efter vilka det var svårt att inse och acceptera faktumet att Kronäng fortfarande bara hade stått för ett mål.

Bergdalen hade också haft lägen – men det är klart att slumpmålet hemmalaget fick med sig strax före halvtidsvilan kändes tungt mentalt för Kronäng som hade haft det mesta av det bästa under den första halvleken.

Den spelmässiga kvalitén sjönk gradvis under den andra halvleken i takt med att båda lagen började bli trötta. Men det fanns fortfarande en mängd anfallssekenser där killarna (genom att erbjuda alternativ) gav varandra rätt förutsättningar att kunna spela enkelt och då gick det undan på nytt.

Bara det att de båda vänsterbackarna Carl ”Bumlingen” Ekdahl och Jonathan ”Tid” Tidstål var uppe och avslutade två av de bästa anfallen säger mycket om så mycket.

Bergdalen hade också ett par riktigt klara målchanser, men då klev Magomed ”Mago” Zakriev mellan stolparna fram och räddade sitt lag undan vad som hade varit ett tungt vägande baklängesmål.

När klockan tickade upp mot 90 minuter hade vi fått se det mesta.

Stundtals hade det varit mycket bra fotboll.

Goda intentioner hade funnit där mest hela tiden.

Det hade varit jämnt och det var tydligt att båda lagen ville gå för det (även när orken började tryta), vilket tyder på att det faktiskt betydde något.

Det var också en fysisk kamp, vilket bland annat kännetecknades av att Hannes ”Google” Andersson tvingades utgå på slutet med axeln ur led.

Lagen bytte målchanser under slutfasen på ett sätt som skapade en härlig (och samtidigt jobbig) nerv.

Men trots att vi redan hade fått se allt det där, återstod ett par ynka sekunder på domarens klocka.

Kronäng hade skaffat sig ett intressant frisparksläge till vänster utanför straffområdet.

Edvin ”den listige” Sundström och Adnan ”GarBale” Mohammad stod vid bollen, medan resten hade tagit plats i straffområdet.

David ”Puyol” Stolt hade varit framme vid de potentiella frisparksskyttarna och viskat något direktiv innan den här matchen skulle till att nå sitt klimax.

De flesta förväntade sig ett lyft mot den bortre stolpen.

Så blev det inte.

Det blev något helt annat.

Bollen spelades längs med straffområdeslinjen där just David ”Puyol” Stolt dök upp och, istället för att avsluta, släppte bollen vidare till Isak ”the magic left foot” Sångberg som distinkt och resolut borrade in bollen nere i det högra hörnet, helt utom räckhåll för någon.

Allt gick så snabbt och genomfördes med en sådan självklarhet, tajming, kvalité och finess att det till att börja med var svårt att inse vad som hände och därefter att det faktiskt hade hänt.

Grabbarna samlades därute på planen, jublade och njöt av det fina ögonblicket tillsammans.

Som de var värda den stunden efter allt hårt jobb de lägger ner vecka efter vecka, oavsett årstid och väderlek, och trots en del motgångar.

Kort därpå blåste domaren av och ett par sekunders galenskap hade fått sätta punkt på en i många avseenden givande och underhållande fotbollsmatch.